• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Blijven de analoge input's echt analoog in mijn versterker?

Gestart door Jack_D, 29 mei 2019, 01:05:34

Vorige topic - Volgende topic

Regenpak

Citaat van: mdanielse op 31 mei 2019, 20:14:21Zou het dan echt zo zijn dat bij een gelijke super goede geluidsinstallatie je niet een hele goede(en dure) DAC kan onderscheiden van een Aliexpress model van €3,76
Je kan het nu zelf al proberen door je toonregeling in & uit te schakelen. Dan krijg je extragratis een DSP erbij en dan kan je beoordelen of-ie het goed doet.

Ik denk dat een Joepie China DAC minder goed zal presteren omdat de perifere electronica minimaal is. Zo zal de output hoogohmig zijn (10k ofzo) omdat er nog filtering bijmoet. Ook zal de headroom minimaal zijn vanwege 3 V voeding. Maar als je direct een goeie versterker ingaat en bijvoorbeeld je digitale bron ook door een veel luxere DAC laat lopen zal je veel moeite moeten doen om verschillen te horen in een al dan niet blinde A/B test (of beter: A/B/X test). Vermits uiteraard de niveaus exact gelijk zijn.

Tjerk
It's been Monday all week long!

TANNOY

CitaatZou het dan echt zo zijn dat bij een gelijke super goede geluidsinstallatie je niet een hele goede(en dure) DAC kan onderscheiden van een Aliexpress model van €3,76

dan luister je gewoon via je telefoon, daar zit ook een dac in  ;D
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Jack_D

Heb ik blind getest, met de bass en treble op nul dus alleen de toon regeling in en uit laten schakelen door vrijwilliger ;D. Verschil is hoorbaar als je weet waar je op moet letten, niet zo zeer in niveau/hardheid maar meer in dynamiek en ruis. Overdreven gezegt is het als of je een dunne vitrage over je luidsprekers heen drapeert. Vandaar dat ik de toonregeling altijd uit heb staan, hem hem trouwers ook niet nodig. Maar dit alles zegt natuurlijk alleen iets over mijn Harman Kardon versterker en niet over andere versterkers. Die hebben wellicht een betere toonregeling. Bij de analoge oude hifi versterker van mijn vriendin hoor ik het bijvoorbeeld niet als ik de toonregeling aan/uit zet, maar daar zit dan ook geen digitale DSP in ;D

In mijn situatie is het dus merkbaar, tijd om me eens goed verdiepen in een RCA switchbox, er is hier voor mij nog wel wat winst te boeken, gewoon de spullen wat anders aan elkaar knopen.
En misschien ook eens een beetje experimenteren met een externe DAC. Is toch ook wel een interessant onderwerp, met blijkbaar veel verschillende meningen..... ;D


Citaat van: Regenpak op 31 mei 2019, 20:39:04
Je kan het nu zelf al proberen door je toonregeling in & uit te schakelen. Dan krijg je extragratis een DSP erbij en dan kan je beoordelen of-ie het goed doet.

I like music........

Regenpak

Citaat van: mdanielse op  1 juni 2019, 02:05:58maar daar zit dan ook geen digitale DSP in ;D
Daar kan je mooi aan zien hoe bagger die DSP is. Ik denk dat de ADC en de DAC van jouw Harman Karton best aardig zijn maar dat de DSP toch echt de zwakste schakel is in de digitale keten is. En dan hoeft-ie geeneens wat te doen!

Tjerk
It's been Monday all week long!

Jack_D

Volgens de spec's gebruikt de Harman Kardon de (al op leeftijd zijnde)AD1852 DAC'S van Analog Divices. Die zaten toen volgens mij in het hogere segment.

Maar tja.. hoe klinken die nu tegenover de nieuwste generatie top DAC chips zoals bvb de ESS Sabre. Of interessanter misschien, hoe klinkt een oude top DAC chip tegenover een nieuwe generatie goedkope DAC chip. Heeft de tijd de oude techniek voorbij gestreefd of is het puur commercie en moet er om de zoveel tijd gewoon een nieuw model DAC chip uit de fabriek rollen.... ???, geen idee......


Citaat van: Regenpak op  1 juni 2019, 06:57:26
Citaat van: mdanielse op  1 juni 2019, 02:05:58maar daar zit dan ook geen digitale DSP in ;D
Daar kan je mooi aan zien hoe bagger die DSP is. Ik denk dat de ADC en de DAC van jouw Harman Karton best aardig zijn maar dat de DSP toch echt de zwakste schakel is in de digitale keten is. En dan hoeft-ie geeneens wat te doen!

Tjerk
I like music........

richard

Citaat van: mdanielse op  1 juni 2019, 13:59:11
...Of interessanter misschien, hoe klinkt een oude top DAC chip tegenover een nieuwe generatie goedkope DAC chip. Heeft de tijd de oude techniek voorbij gestreefd of is het puur commercie en moet er om de zoveel tijd gewoon een nieuw model DAC chip uit de fabriek rollen.... ???
Bij een nieuwe generatie producten van wat dan ook, betreft de beweerde verbetering meestal een verbetering van de winst.
Genoeg is beter.

Regenpak

Wie weet. Misschien is niet de DSP bagger maar de AK5392. Of allebei. Die Harman Karton is natuurlijk ook alweer behoorlijk bejaard.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Jack_D

Tja..... is al een ouwetje, is de laatste echte Harman Kardon receiver die ze gemaakt hebben. Nu hoef je geen Harman Kardon meer te kopen als je iets van Hi-End zoekt. (met alle respect voor de bezitter van recente Harman Kardon apparatuur). Bij deze versterker kreeg je gratis een steekwagentje geleverd, Eerst om een zak geld de winkel binnen te brengen en daarna om de receiver de winkel uit te krijgen ;D ;D .    dat heb je bij dat nieuwe spul niet meer nodig.



Die ADC AK5392 staat in ieder geval volgens internet niet te boek als slecht, en gelukkig weten we dat alles wat op internet staat ook echt waar is ;D

Maar mijn filosofie is dat als het niet nodig is om een signaal te converteren "van iets naar wat anders en weer terug" je moet proberen om dit dan ook zo veel mogelijk tegen te gaan. Dus er gaat in mijn aangepaste setup meer de Directe analoge ingang in en minder via de "stereo (niet helemaal) analoge ingangen". Heb al wat spulletjes besteld voor dit projectje......


Citaat van: Regenpak op  2 juni 2019, 07:29:48
Wie weet. Misschien is niet de DSP bagger maar de AK5392. Of allebei. Die Harman Karton is natuurlijk ook alweer behoorlijk bejaard.

Tjerk
I like music........

Jack_D

Eerste paar spulletjes druppelen binnen, en ook de zolder een bezoekje gebracht om te zien of er nog wat bruikbaars te vinden was....... 
Alles voor Project:  "Analoog moet ook echt analoog blijven, aangevuld met "heb ik wat aan een DAC"".
(Das wel een beetje lange naam voor een project......) ;D



I like music........

tito

Dat wordt - zo te zien - solderen.
Misschien voor de lezers hier wel interessant om behalve die rca`s ook ff te schrijven welk merk kabel je gaat gebruiken.  ;)
En welke stekkers?

TANNOY

ik heb ook powercords met zon zelfde stekker/connector  :)

zijn prima dingen.
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Jack_D

In den beginnen, lang lang geleden, heb ik veel lopen experimenteren met verschillende interlink kabels.
Op een of andere manier kwam ik terecht bij Van den Hul D-300 MK III Hybrid en blijft tot nu toe mijn favoriete kabel. Word helaas niet meer gemaakt. Maar heb nog een paar meter in Italië weten te scoren.

Waarom ik deze kabel boven andere verkies weet ik niet zo goed, deze klinkt gewoon voor mij het beste en tegen een schappelijke prijs. Als ik er op iets anders aan hang zit het gewoon niet lekker, maar misschien is dit alleen maar psychisch ;D. Wellicht komt dat door de toepassing van L.S.C in de kabel, Linear Structured Carbon. En heeft dit misschien te maken met de "gestructureerde koolstof topics" die hier op het forum rond zwerven?.

Heb nog ff de oude reclame folder gefotografeerd.
(voor de jeugd onder ons... vroeger voor de tijd van internet en de .PDF bestond er zoiets als een papieren reclame folder, echt waar.....)

The cable is a Hybrid, which combines highest quality metal with Van den Hul's Linear Structured Carbon (LSC) technology.
Under the shielding one now finds an additional LSC saturated layer to further close the cable against HF signals and to dramatically improve the signal quality.
Furthermore, an extra LSC saturated layer is applied around the centre conductor, this again to improve signal quality and resolution.
Also the internal insulation is more flexible; the material used now is polyethylene-foam with another advantage: reduced capacitance between the signal line and the shielding.
The expanding gas for the foam is completely inert: Nitrogen. Oxidation of the centre-conductor or the braiding is therefore nearly impossible.
Specifications:

    Cable Type: Coaxial
    Conductor Material: High purity dense Silver coated high purity OFC + Linear Structured Carbon saturated layer(s)
    External Diameter: 5.65mm
    Jacket Colour: Brown Metallic


Sorry, tis een heel lang antwoord geworden op zo'n korte vraag :)

Citaat van: tito op  8 juni 2019, 03:26:03
Dat wordt - zo te zien - solderen.
Misschien voor de lezers hier wel interessant om behalve die rca`s ook ff te schrijven welk merk kabel je gaat gebruiken.  ;)










I like music........

TANNOY

CitaatEn heeft dit misschien te maken met de "gestructureerde koolstof topics" die hier op het forum rond zwerven?.

enigzins wel, anderzijds ook weer niet helemaal  ;D
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Jack_D

Das dus duidelijk een antwoord welke niet echt duidelijk is voor mij.... ???


Citaat van: TANNOY op  8 juni 2019, 14:04:10
CitaatEn heeft dit misschien te maken met de "gestructureerde koolstof topics" die hier op het forum rond zwerven?.

enigzins wel, anderzijds ook weer niet helemaal  ;D
I like music........

Regenpak

@mdanielse: Het antwoord is volkomen duidelijk. Inenen gaat het over peperdure Vandenhul kabeltjes. Met koolstof. Of zonder, weetikveel. Die he-le-maal niks toevoegen aan wat voor "klank" dan ook. Het onderwerp is "analoge input's" (moet eigenlijk natuurlijk gewoon "inputs" zijn...).

Tjerk
It's been Monday all week long!