• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Onkyo Versterker TX-8250, relais tikt om de zoveel tijd.

Gestart door SystemII, 6 juli 2019, 15:34:54

Vorige topic - Volgende topic

SystemII

Niemand heeft mij tot nu toe een antwoord kunnen geven op de vraag waarom dit gebeurd. 1 x in de 30 minuten (ongeveer) tikt een relais. Er gebeurd ogenschijnlijk helemaal niks en ik hoor ook totaal geen verandering. Ik had dit met de Onkyo TX SR608 ook... is er iemand hier die weet waarom dit gebeurd?
Het is verder helemaal niet zo belangrijk maar er moet een reden zijn en ik ben nogal nieuwsgierig.. :)

Sytse Fliege

Slechte soldeerverbindingen - of - als het relais wordt aangestuurd door je speakerselectorschakelaar; (sterk) vervuilde contacten in die schakelaar.

Toevallig net nog een Denon PMA-1060 op de werkbank gehad die om die reden deze klacht had. Overigens was daarvan bij een van de twee relais ook een pootje weggesmolten!  :o



PS: Het is en blijft natuurlijk wel audio, dus het kan net zo goed iets totaal anders zijn. Maar in mijn ervaring maakt dit de meeste kans.
Ach, kikker toch op!

SystemII

Deze antwoorden kreeg ik dus ook steeds maar dat is het niet. De versterker is nagelnieuw en dat was de vorige ook...de vraag is waarom zoiets gebeurd

minplus

Ik hou het op een apparaat dat 1x in de ca 30 minuten aan of uit schakelt als dit al bij 2 versterkers het geval is.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Regenpak

Nagelnieuw? Dus er zit <kuch> software <kuch> in. Daar zit vast nog wel een bug in. Of meerdere.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Bloom

Onkyo staat bekend om klikkende relais in hun surroundreceivers. Het sterft van de klachten daarover op internet. Volgens heel wat mensen schijnt het te maken te hebben met dat ingangen regelmatig onderzocht worden of er een analoog of een digitaal signaal op zit en wordt een relais gebruikt om heen en weer te schakelen daartussen. Dat is dan een bugje in het ontwerp, lijkt me, vermits analoge ingangen nooit een digitaal signaal bevatten en digitale ingangen nooit een analoog. Er is dus geen dergelijke controle nodig.
Onkyo heeft daarnaast ook relais zitten op de luidsprekeruitgangen en gebruikt die relais om de elektronica te beschermen voor het geval er plots geen signaal meer is of als de boel om wat voor reden dan ook plots onbelast is. Dat doen ze vrij agressief, vandaar dat je om de haverklap geklik hoort van die relais.
Ik heb zelf een paar jaar een Onkyo PR-SC886 AV-voorversterker gehad en die had dat geklik niet, maar die had dan ook geen luidsprekeruitgangen maar wel analoge en digitale ingangen. Wellicht heeft het dan toch te maken met de uitgangsrelais?
Denon doet dat overigens ook, maar het geluid is véél zachter dan bij Onkyo.

SystemII

Dat laatste zou kunnen echter dit is een "gewone" stereo versterker en van een bug in de software is mijn inziens absoluut geen sprake temeer omdat m'n vorige (was toen ook nieuw) al zeker zes jaar geleden hier stond...
Bovendien is het absoluut geen klacht maar nieuwsgierigheid mijnerzijds...

Regenpak

Gaat het hier om een TX-SR8250? Die is uit 2004, heeft twee micro's aan boord en maar liefst 13 relais (als ik de tel niet ben kwijtgeraakt...). Misschien kijkt-ie of er video aanwezig is, testen met een videobron.

Tjerk
It's been Monday all week long!

SystemII

7 juli 2019, 11:29:59 #8 Laatste wijziging: 7 juli 2019, 11:33:17 door SystemII
De TX-8250 uit 2004? Hoe kom je daar nou bij. Het ontwerp is uit 2016 en deze is twee maanden geleden nieuw gekocht. Uiteraard is hij continue door ontwikkeld.
Het is een stereo network receiver en heeft geen video ingangen...en ook zeker geen 13 relais...gewoon 1 relais wat soms tikt tijdens het afspelen. Het is geen softwarefout, het is geen los contact maar ik wil gewoon uit nieuwsgierigheid weten wat het wel is. De receiver is niet defect en hij is net nieuw. Ook m'n vorige had dit, kocht ik ook nieuw en had dit ook vanaf het begin...
Ik zweer bij Onkyo en ben aan m'n 2e receiver toe omdat ik weer terug wilde naar gewoon stereo met alle netwerkfuncties die er nu zijn....vandaar dat het mij opviel.

TANNOY

bij welk inganssignaal gebeurt dat meestal?

of bij alle ingangen?
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

SystemII

Altijd eigenlijk. Het is totaal niet storend, mijn vrouw en dochter hebben het zelfs nog nooit gehoord..😊 je kunt de klok er ook niet op gelijk zetten...

TANNOY

Citaat van: SystemII op  7 juli 2019, 13:07:20
Altijd eigenlijk. Het is totaal niet storend, mijn vrouw en dochter hebben het zelfs nog nooit gehoord..😊 je kunt de klok er ook niet op gelijk zetten...
lijkt er op dat het digitale signaal misschien wegvalt en dat hij dan opnieuw verbinding moet maken?

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

SystemII

Nee beslist niet, het is er ook met analoge audio....

TANNOY

This is actually a normal operation of the unit, acting as a PROTECT feature in regulating and preventing internal damage. This information is proprietary; but have been advised by the Engineer this is a normal operating function exhibited by many of our late models and doesn't warranty any servicing.


aldus

http://onkyoproductsupport.forumotion.com/t1599-tx-nr609-clicking-noise-coming-from-receiver
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

SystemII

Kijk, daar heb ik m'n antwoord....thanx...now I know...