• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Tannoy DMT 15” filter

Gestart door Tdo, 18 juli 2019, 15:44:34

Vorige topic - Volgende topic

Tdo

Hieperdepiep! Vandaag zijn de filters van m'n Tannoys (Mk I) aangepakt.

Origineel:


MkII;


Eerste indrukken zijn uitgesproken positief, belooft veel goeds voor wanneer eea zich heeft "gezet".

Met grote dank aan Berret, die dit op structuurinfo verantwoorde wijze heeft gerealiseerd.







'Jongens waren we - maar aardige jongens'

Parker700

Wel jammer van die roze snoepjes. 🤔
Welke weerstandjes zitten erin?
Muziek, daar kikker je van op!

Roots

Zelfs de tyraps zijn vervangen door katoen :) Ik mis wel een dikke koperfolie/olie condensator voor het hoog.
Wat is de reden dan er ineens elcaps gebruikt worden?
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

minplus

Ziet er degelijk uit.
Denk overigens niet dat Tdo die laatste vraag kan beantwoorden.
Ik iig. niet.... :-[ ;D
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Sytse Fliege

Ik heb nog nooit elektrolytische condensatoren van 10uF van dit formaat gezien. Het zijn MKT condensatoren.
Ach, kikker toch op!

Roots

Dat zijn die groene dingen, het zijn eigenlijk 2 elco's met de plussen aan elkaar. Worden vooral gebruikt om kosten te besparen volgens mij.

Ah ja na de foto te vergroten staat er MKT op idd.

Opa ik heb voor de zekerheid even gekeken en zit nu met een Elcap van dat formaat in mijn handen van 27uf, komt uit een Dynaudio filter.
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

TANNOY

CitaatWorden vooral gebruikt om kosten te besparen volgens mij.

soms is goedkoop/goed beter voor een bepaalde weg dan duur/minder goed..(lees; materiaal)
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Tdo

Citaat van: minplus op 18 juli 2019, 18:54:02
Ziet er degelijk uit.
Denk overigens niet dat Tdo die laatste vraag kan beantwoorden.
Ik iig. niet.... :-[ ;D

Hahaha u kent mij  ;D
'Jongens waren we - maar aardige jongens'

Tdo

Citaat van: Parker700 op 18 juli 2019, 17:43:30
Wel jammer van die roze snoepjes. 🤔

Jammer?  :o

Ben er nèt zo wijs mee, manman wàt een beeld en dynamiek.. 8)
'Jongens waren we - maar aardige jongens'

ArjanR1

Altijd mooi, ''een beetje knoeien'' wat dan ook nog eens positief uitpakt  ;D
Have fun!
Monitor Audio PL500II - Audio Analogue ABsolute - Auralic Aries G2.2

thanatos

Ik kan het niet helemaal goed zien.

Maar zie dat het laag filter is overgenomen met zobel netwerk.

Het hoog zie ik dan niet goed. Maar daar is het cruciaal dat je de 3x 1.3uF  zoals in het ontwerp staat. Als je dit exact zo namaakt krijg je een zekere lift in het hoog. zomaar 3.9uF maken is dan niet de juiste weg.

Met welke componenten je het uitvoert is dan smaakgevoelig. Maar ik zou deze nemen : https://www.hificollective.co.uk/catalog/ccsa100-13uf-claritycap-range-polypropylene-p-5226.html

Zo'n beetje de enige kwaliteit 1.3uF in 1 cap. Samenstellen levert altijd weer verschillen in ESR/ESL op.

En laatste tip. Bij de 15 DMT II zit de spoel (2.0mH) niet meer op het filter maar achter de spreekspoel hoger in de kast gemonteerd.

En de caps zitten ingekapseld in een resonantie dempende massa met krimpkous.

Verder mooie speakers  ;D ;D :angel:
ATC - First Watt - Nottingham Analogue - Lehmann - Schiit

berret

18 juli 2019, 20:35:42 #11 Laatste wijziging: 18 juli 2019, 20:37:21 door berret
Even wat verklaring: het is het DMT15MKII filter.
Alleen andere componenten. De groene zijn ERO MKT 10u exemplaren, 3 maal 2 stuks. De weerstanden  zijn kooltjes. De roze zijn ERO MKC tjes met daaraan parallel kleine Wima MKPtjes. De laatste om de juiste waarde te krijgen, in structuur opzicht zijn ze niet zo bijzonder, in tegenstelling tot de Mkc tjes.
Verder zijn de MKT s gecompenseerd voor structuurverlies door een paar parallel geschakelde behandelde koolweerstanden van enkele mega- ohms. Ook de spoel is aangepakt en gecompenseerd. Verder is de boel intern opnieuw voorzien van de bekende behandelde goudkabel, alles voorzien van een boterzachte ,cremige dressing van een uit een puur natuurlijke bron verkregen snotmengsel. En last but not least, een conusbehandeling met ( Ik hoor jullie lachen) ...

TANNOY

CitaatHet hoog zie ik dan niet goed. Maar daar is het cruciaal dat je de 3x 1.3uF  zoals in het ontwerp staat. Als je dit exact zo namaakt krijg je een zekere lift in het hoog. zomaar 3.9uF maken is dan niet de juiste weg.

dat luistert wel strak bij die Tannies.

heb ook veel getest, maar origineel qua specs was eigenlijk wel het beste waar je weer op terug kwam..
people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

TANNOY

TDo, komt jouw DMT set uit Boskoop??

zoveel zijn er niet  :)

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Tdo

18 juli 2019, 21:13:55 #14 Laatste wijziging: 18 juli 2019, 21:15:27 door Tdo
Het is heerlijk om als een opa van in de 50 toch nog weer blij verrast te kunnen zijn met wat er in de luisterkamer gebeurt   ;D

@Dennis: Boskoop, zou zomaar kunnen ja.
'Jongens waren we - maar aardige jongens'