• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Replay Gain in Foobar2000 vs. Windows & iPhone

Gestart door SystemII, 2 augustus 2019, 12:37:18

Vorige topic - Volgende topic

SystemII

2 augustus 2019, 12:37:18 Laatste wijziging: 2 augustus 2019, 12:57:47 door SystemII
Ik heb op m'n PC files (WAV/FLAC) voorzien van replaygain-gegevens (by album) met Foorbar2000 (dBpoweramp).
Op m'n iPhone wil ik dit graag ook terughoren temeer omdat Foobar2000 voor IOS daar in voorziet. Helaas zijn slechts bij enkele te horen dat het volume genormaliseerd is maar anderen totaal niet en zijn dus veel te hard. Op de PC draait het wel allemaal goed....

Vraag: Hoe kan het dat sommige wel goed zijn (alles wordt in één batch-file gedaan) en wat moet ik doen om alles een beetje op hetzelfde niveau te hebben?

Regenpak

Da's precies de reden dat ik overal replaygain eruit sloop en zorg dat het audio is genormaliseerd. Gelukkig is dat met mijn content (DJ sets) doorgaans het geval. Er zijn vast command line tools waarmee audiofiles kunnen worden genormaliseerd, ik gebruik meestal echter de win32 tool mp3cut. De batch tool die ik gebruik is EasyTAG (GUI, Linux).

Tjerk
It's been Monday all week long!

SystemII

Citaat van: Regenpak op  3 augustus 2019, 08:27:15
Da's precies de reden dat ik overal replaygain eruit sloop en zorg dat het audio is genormaliseerd. Gelukkig is dat met mijn content (DJ sets) doorgaans het geval. Er zijn vast command line tools waarmee audiofiles kunnen worden genormaliseerd, ik gebruik meestal echter de win32 tool mp3cut. De batch tool die ik gebruik is EasyTAG (GUI, Linux).

Tjerk

Tjerk, misschien moet ik er bijschrijven dat ik geen mp3 gebruik maar het alleen Flac of Wav-files zijn. Daarvoor is nog geen echte oplossing, alhoewel het in wav-files wel werkt maar vaak in Flac's niet terwijl dat wel zo moeten.

Regenpak

Maar je hebt helemaal geen replaygain in WAV files! FLAC zou ik zo niet weten, die is wel wat beperkter qua features dan MP3. Maar het zou zomaar kunnen dat het wel wordt ondersteund.

Overigens gebruik ik ook Foobar2k in mijn win32 gebakje. Maar omdat ik replaygain er overal heb uitgesloopt heb ik geen enkel probleem.

Tjerk
It's been Monday all week long!

SystemII

Waar FooBar dan de gegevens vandaan haalt weet ik niet maar er wordt wel degelijk aan het volume gesleuteld wanneer ik wav-files draai. Ik zie in de display ook perfect hoeveel er naar beneden of omhoog ge -gained wordt  :)

Rogers Hifi

Citaat van: Regenpak op  4 augustus 2019, 16:02:13
Maar je hebt helemaal geen replaygain in WAV files! FLAC zou ik zo niet weten, die is wel wat beperkter qua features dan MP3. Maar het zou zomaar kunnen dat het wel wordt ondersteund.

Overigens gebruik ik ook Foobar2k in mijn win32 gebakje. Maar omdat ik replaygain er overal heb uitgesloopt heb ik geen enkel probleem.

Tjerk

Ik gebruik dit zelf ook niet. Wel weet ik dat je dit kan toepassen in alle audio bestands-extensies, dus ook bij wav-files. Volgens mij checkt je foobar software je af te spelen geluids bestand voordat het afgepeeld wordt. Mocht je die replay-gain toegepast hebben, staat er in de id-tag dat er een dsp-filter toegepast dient te worden. In dit geval is het dsp filter extra gain. Kijk eens of in het instellingenscherm of de onderste schuif open staat bij Playback dspmanager dynamics.



SystemII

Het enige wat ik kan instellen op m'n iPhone is het volume zonder RG en het volume met RG (met schuifjes erbij.

Uiteraard kan ik ook instellen dat hij naar track of album RG moet 'kijken'...

Situatie, op PC gemaakte RG weggeschreven naar m'n NAS. Afspelen dmv Foobar2000 player voor IOS (iPhone) en die moet de files incl. RG weer lezen...en afspelen.

Rogers Hifi

Kopieër eens een map met muziek met daarin bijvoorbeeld 2 tracks. Laat deze door je dbaudio-converter met en zonder dat dsp filter converteren naar een andere map in alac formaat. Je zult dan toch verschil moeten horen. Kies in dat geval dan voor jou de beste optie. 't zou zomaar eens kunnen dat die iphone niet het gehele flac data bestand( spreek alle filter tags) correct doet uitlezen. Ik weet wel dat je ten alle tijden niveauverschillen blijft houden en horen of je dat wilt of niet.

SystemII

Dat verschil blijf je inderdaad enigszins houden maar zo extreem als dat je het niet zou gebruiken is het in elk geval niet.
Ik heb ook een limiter ingeschakeld staan die je helaas verder niet kunt configureren.

Regenpak

Ik gebruik wel een compressor (brrrr) in m'n Sansa MP3-speler maar dat is alleen omdat ik veel in lawaaiige omgevingen vertoef. Setting heet makeup gain. Ook een soort replaygain eigenlijk.

Tjerk
It's been Monday all week long!

SystemII

7 augustus 2019, 10:22:46 #10 Laatste wijziging: 23 oktober 2019, 09:29:34 door minplus
Alles werkt gelukkig, standaard staat bij dBpoweramp wanneer je ReplayGain wilt gebruiken "EBU R 128" ingeschakeld, m'n FooBar2000 player voor de iPhone kan dat nou n�t niet lezen, na de stand veranderd te hebben in "ReplayGain"...werkt het wel helemaal. Alle tracks (hoe verschillend van bron dan ook (wel allemaal Flac-files)) klinken behoorlijk keurig op het volumeniveau dat ik wil.

Het mooie van ReplayGain is nou juist dat de originele file behouden blijft.

Tja ik deel het hier maar even want voordat je daar achter bent.... ;)
Iedereen bedankt voor het meedenken!