• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Semi-gebalanceerd

Gestart door R e n s, 14 oktober 2019, 21:38:43

Vorige topic - Volgende topic

R e n s

Heb een stukje kabel en een paar plugjes en dacht zelf even een interlinkje te maken. Ben best handig met soldeerbout. Kwam ik iets tegen over semi-gebalanceerd.
Kabel heeft 2 aders en een (metalen/geleidende) mantel.
Begrijp ik het dan goed dat je de 2 aders aan de middenpin maakt (aan beide uiteinden van de kabel) en de mantel slechts aan 1 uiteinde van de kabel, aan de 'buitenkant'(massa?) van de plug soldeert ???
Linn Klout | Kairn | Kaber | SimAudio Moon 260Dt | HEX Metrum Acoustics NOS | Mac mini

Vincent Kars

Ik neem aan dat je het over RCA pluggen hebt.
Dat gaat niet goed want je verbindt pin met pin maar je maakt geen "aarde".
Normaal heb je coax kabel, draad van pin naar pin, afscherming van huls naar huls
Je kunt ook een 2 aderige kabel met mantel gebruiken.
Dan wordt het draad1 van pin naar pin, draad2 van huls naar huls en afscherming aan huls 1 en niet aan huls 2 want dan loop je het risico op een aardlus.
Pin1 dan aan de kant van de zender aansluiten.


richard

Citaat van: Vincent Kars op 14 oktober 2019, 21:55:21Pin1 dan aan de kant van de zender aansluiten.
Of pin 1 met aansluiting mantel aan die kant met de laagste impedantie naar de massa of aarde. Vaak een apparaat dat is aangesloten met randaarde.
Genoeg is beter.

Regenpak

Maar TS wil symmetrische kabel gebruiken in een asymmetrische verbinding. Dat is suboptimaal qua afscherming omdat bij symmetrische kabel de symmetrie zorgt voor de afscherming. De omvlechting is extra. Gebruik liever goeie stereoflex of beter nog Phonoflex. Zweer bij die kabel. Niet alleen kopervlechtwerk maar ook geleidend rubber. Geen microfonie of andere ellende.

Tjerk
It's been Monday all week long!

R e n s

at Vincent. Pin1 is dan waar de mantel wel aan de huls zit? Het is voor de verbinding van voor- en eindversterker.


schematisch:


       draad   ---------- draad
pin                                        pin
       huls      ---------- huls
       mantel ----------


voorversterker - eindversterker
Linn Klout | Kairn | Kaber | SimAudio Moon 260Dt | HEX Metrum Acoustics NOS | Mac mini