• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Rotel RCD 991

Gestart door karma, 9 augustus 2019, 20:07:05

Vorige topic - Volgende topic

Regenpak

De PCM63P datasheet heeft een voorbeeldschema waarin geen enkele elco in de signaalweg voorkomt. Overigens wel met die maffe gyrator, die 1:1 is toegepast in de Rotel. Dit is een anti-imaging filter. Dat je 'n ut effe weet. De datasheet specificeert geen offset voor de BOC (Bipolar Offset Current) want die is er niet. Weggeservo'd. Volgens de datasheet: "Digital Input: 00000hex, Analog output: Bipolar Zero, Current Output: 0.00000000mA". Wat je met een buitenboordbeun gaat wegregelen is de offset van de opamps die erna komen. Die al vrijwel nul zijn. En hoever wil je dan gaan? Die TL072 (of TL082 zoals jij voorstelt) heeft ook weer een offset. Ja, zo blijf je bezig!

Tjerk
It's been Monday all week long!

karma

En nu ff in Jip en Janneke  :P


Randomuser

12 augustus 2019, 20:44:11 #17 Laatste wijziging: 12 augustus 2019, 20:51:08 door Mr.Tisniks
Gij wilt behalve je muziek(sinussignaal) geen DC(gelijkspanning) op de uitgangen van je apparaat hebben maar de op-ampjes in de uitgang hebben dat wel dus moet je het op een manier weg zien te verken - door een condensator in serie te plaatsen, of met een DC servo.

In jouw Rotel hebben ze het met elco's opgelost die ook nog eens ge-bypassed zijn met een kleine foliecondensator:

Zie dus C322+C354 en C328+C356

Wat ik zelf niet begrijp is, waarom men een current output DAC gebruikt als er daarna toch I/V conversie plaatsvindt. Kun je dan niet beter gelijk een voltage drive D/A gebruiken?

KT88

Citaat van: Regenpak op 12 augustus 2019, 17:52:59
De datasheet specificeert geen offset voor de BOC (Bipolar Offset Current) want die is er niet. Weggeservo'd. Volgens de datasheet: "Digital Input: 00000hex, Analog output: Bipolar Zero, Current Output: 0.00000000mA". Wat je met een buitenboordbeun gaat wegregelen is de offset van de opamps die erna komen. Die al vrijwel nul zijn. En hoever wil je dan gaan? Die TL072 (of TL082 zoals jij voorstelt) heeft ook weer een offset. Ja, zo blijf je bezig!

Ik heb vaker DACs en spelers met de PCM63K op de bank gehad, en daar kwam toch regelmatig een onduidelijk DC-spanninkje uit de I/V bij trackwissel, bij bepaalde acties van het loopwerk en bij opstarten.
Hoe en waar dat vandaan komt weet ik niet, dat je daar wat aan moet doen als je condensatorloos wilt spelen lijkt me helder.

Overigens heb ik geen TL0xx voorgesteld, dat schema was slechts een voorbeeld van hoe zo'n servo er schematisch uitziet.
In de 991 zou je daarvoor best de vervangen opamps kunnen gebruiken en anders inderdaad die TL071, of een OP07 of zo. Dat komt niet heel kritisch.
- Audiodidact -

Regenpak

Citaat van: Mr.Tisniks op 12 augustus 2019, 20:44:11Wat ik zelf niet begrijp is, waarom men een current output DAC gebruikt als er daarna toch I/V conversie plaatsvindt. Kun je dan niet beter gelijk een voltage drive D/A gebruiken?
Ik moet de eerste DAC met direct spanningsoutput nog tegenkomen. Hoewel ik zelf wel R-2R DACs (maar liefst 8 bit!) in elkaar heb geflanst, dus wat dat aangaat... Hoe dan ook, een DAC heeft een stroomoutput vanwege de topologie van de chip. Een stroom is nu eenmaal makkelijker te maken dan een spanning. De PCM63P heeft een stroomoutput van 0-4 mA en een BOC van -2 mA waardoor de output weer bipolair wordt. Een opamp is prima in staat om een stroom om te zetten in een spanning. Er zullen zeker DACs met een output opamp aan boord zijn (maar ik ken ze niet).

Tjerk
It's been Monday all week long!

Theo van Wermeskerken

Het is dan nog wel steeds de vraag wat nu de best klinkende methode is om een output vrij te maken van dc.
2 opamps in de signaalweg opnemen of een condensator, een mooie ERO MKC bv zoals in de cd 104.
Een beter metende oplossing staat niet altijd gelijk aan een beter klinkende.



Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Regenpak

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 13 augustus 2019, 19:17:14Een beter metende oplossing staat niet altijd gelijk aan een beter klinkende
Ik weet niet of hier nog veel aan te meten is... Het is natuurlijk wel zo dat als iets slecht meet het nooit goed kan klinken.

Tjerk
It's been Monday all week long!

minplus

Kwestie van definitie.
Welke buizenbak meet niet "slecht" vergeleken met...
Maar wat klinken sommige waanzinnig mooi.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

karma

Een Ero MKC1862 bedoel je Theo?

Ik hou alle opties maar open. Las wel een oud draadje op internet met Sebastiaan de Vries van voormalig the sound evolution waarin hij op basis van gehoor alles heeft getest en daaruit kwam de conclusie dat een goede DC servo beter klinkt dan iedere condensator. Wellicht ga ik het gewoon proberen. In ieder geval wil ik geen elco in de signaalweg en nu ik met behulp van dit forum weet waar ze zitten kan ik daar wat mee. Ben nog niet helemaal zeker of het me lukt een DC servo te bouwen en in te bouwen.

Theo van Wermeskerken

ERO MKC 1862 is al een mooie, maar er zijn er meer van ERO, bv de KC serie ( niet gemetaliseerd ) of  Eromak 1
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

KT88

Citaat van: karma op 13 augustus 2019, 22:40:52
....Las wel een oud draadje op internet met Sebastiaan de Vries van voormalig the sound evolution waarin hij op basis van gehoor alles heeft getest en daaruit kwam de conclusie dat een goede DC servo beter klinkt dan iedere condensator.

En dat is ook mijn mening. Uiteraard mits en tenzij, maar dat spreekt vanzelf in audio.
Vraag me af van wie Bas dat nou eigenlijk heeft.....  :angel:
- Audiodidact -

Regenpak

Citaat van: karma op 13 augustus 2019, 22:40:52Ben nog niet helemaal zeker of het me lukt een DC servo te bouwen en in te bouwen
Probeer eerst eens de elco's gewoon kort te sluiten. Niet meteen met een complexe oplossing komen voor een probleem wat wellicht helemaal niet speelt. Tenslotte is het applicatiecircuit in de datasheet ook niet voorzien van wat voor condensator dan ook in de signaalweg.

Tjerk
It's been Monday all week long!

karma

14 augustus 2019, 14:05:15 #27 Laatste wijziging: 14 augustus 2019, 14:10:40 door karma
Hij is binnen. Heb de bovenkap verwijderd en de zekering doorgemeten. Die is verder goed. Toen moest toch even de stroom erop om te meten of er stroom tot het moederbord komt. Na inschakeling blijft het display dood en de speler doet niets. Wel hoor ik na een paar seconden een relais klikken. Ik vermoed dat één of meerdere voedingslijnen onderbroken is. Ik heb nu mijn kinderen dus ik heb bar weinig tijd om verder te kijken. Als iemand nog een suggestie heeft wat ik kan doen of meten dan hoor ik het graag. Ik ga later eens in de service manual duiken om na te gaan of ik de voedingslijnen kan ontdekken. Voor technici misschien gesneden koek maar voor mij helaas niet.

Ik ben alvast wel blij dat de speler compleet is en er niets ontbreekt. De opamps die erin zitten zijn allemaal van Burr brown. Een OPA 132p en twee keer een OPA 2132pa. De gewraakte elco’s in de signaalweg zijn Nichicon Muse.

Ik heb het moederbord nagekeken en kan geen sporen vinden van iets dat doorgebrand is. Moederbord  heeft geen visuele sporen van breuk of eerder soldeerwerk.

karma

14 augustus 2019, 14:16:06 #28 Laatste wijziging: 14 augustus 2019, 14:24:12 door karma












Sytse Fliege

Ik zie een elco zowat tegen een heatsink aanzitten, dat is niet altijd een goed teken, alhoewel ik er ook weer zat gezien heb die gewoon nog goed waren.

Ach, kikker toch op!