• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

LPCM of FLAC

Gestart door SystemII, 28 augustus 2019, 08:01:03

Vorige topic - Volgende topic

SystemII

28 augustus 2019, 08:01:03 Laatste wijziging: 29 augustus 2019, 00:35:31 door SystemII
Ik heb de mogelijkheid om tijdens het streamen af te spelen als LPCM of FLAC.
Wat is beter om te kiezen als formaat om af te spelen? Of zit er gewoon té weinig verschil in?

Sytze Fliege

FLAC is in ieder geval gebruikelijker.

LCPM ken ik niet, maar FLAC is lossless, dus een getrouwe kopie van het originele bestand.
Ik mag dan een 🤡 zijn, ik wil wél serieus genomen worden 😡 

Ach, 🐸 toch op!

TANNOY

volgens mij zit er weinig verschil in..dacht dat LCPM meer vanuit video audio gerelateerd is. 

LCPM is dacht ik iets groter qua format dan flac (durf ik niet zeker te zeggen)

dus ik vermoed dat je streamt vanuit een computer of streamer die ook video/beeld kan afspelen?

people who claim that cables do not make a difference are plainly deluding themselves. <br />On the other hand, those that say that cables should not make a difference, are dead right.<br /><br />

https://sweetspotaudio.nl/forum/

Regenpak

Het is LPCM, dus de topic title is goed. Het is gewoon ongecomprimeerd linear PCM, zoals WAV. FLAC heeft lossless compressie en heeft daardoor een minder hoge datarate (maar wel dezelfde samplerate vanwege lossless). Moest het ook effe opzoeken...

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytze Fliege

Dan maakt het dus niet uit welke van de twee je afspeelt. FLAC is dan in het voordeel waar het beslag van schijf/ssd-ruimte betreft.
Ik mag dan een 🤡 zijn, ik wil wél serieus genomen worden 😡 

Ach, 🐸 toch op!

Kingpin

Voor wat het waard is ... decodeer je flac op de server ipv in je streamer zodat je de laatste qua processing 'ontlast'.
Kan soms wat schelen.

SystemII

Ik heb totaal geen moeite met het afspelen van deze files hoor maar heb via m'n speler de keuze uit LPCM of Flac...daarom vroeg ik naar het verschil maar dat is er nauwelijks dus, in elk geval niet hoorbaar.

ShaggyNL

LPCM is Linear PCM. In principe dus gewoon PCM zoals we het kennen. Ik weet niet zeker waarom ze er tegenwoordig dan een L voor zetten, maar ik kom dit wel eens tegen als beschrijving op een DVD/Blu-Ray. Fijn om via m'n (ouderwetse) DAC dan te beluisteren. Volle dynamiek en alleen Stereo. In mijn situatie geen nadelen hier.

Zoals ik het verwoord:
PCM is ongecomprimeerde audio, ongecomprimeerd bestand.
FLAC is ongecomprimeerde audio, gecomprimeerd bestand.
Luxman | JK Acoustics | Stax | Audio-Technica | Sony | Yamamoto Soundcraft

SystemII

29 augustus 2019, 22:33:37 #8 Laatste wijziging: 29 augustus 2019, 22:38:57 door SystemII
Alleen geeft de display van de mediaplayer als ik Flac instel:  "Master Output" (gevolgt door de datum en tijdstip van de file die gestreamt wordt)en als ik LPCM instel: "[LPCM 16/44100-]" (afhankelijk van de bit-diepte en samplefrequentie van de file) aan...vandaar m'n vraag naar het verschil.
Ik draai alleen Flac files af dus wat raad iemand me aan om als instelling te gebruiken? LPCM of FLAC...

Rogers Hifi

FLAC, in theorie op dit moment beter, al is het maar om minder last van jitter te hebben. Compressie is ook beter.

SystemII

29 augustus 2019, 23:10:42 #10 Laatste wijziging: 29 augustus 2019, 23:13:00 door SystemII
Bedankt, ik heb je advies opgevolgd en de instellingen direct aangepast.

Allemaal bedankt voor het meedenken en antwoorden, is erg gewaardeerd door mij.

Kingpin

Citaat van: SystemII op 29 augustus 2019, 22:33:37
Alleen geeft de display van de mediaplayer als ik Flac instel:  "Master Output" (gevolgt door de datum en tijdstip van de file die gestreamt wordt)en als ik LPCM instel: "[LPCM 16/44100-]" (afhankelijk van de bit-diepte en samplefrequentie van de file) aan...vandaar m'n vraag naar het verschil.
Volgens mij is dit het verschil waar je het decoding gedeelte laat doen.
Instelling Flac wordt het decoding gedeelte in je streamer gedaan (dus naar lpcm) en instelling lpcm wordt het decoding gedeelte op de server gedaan zodat er al rechtstreeks lpcm naar de streamer wordt verzonden.

Regenpak

FLAC heeft metadata, PCM niet.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Bloom

Mediabestanden bestaan uit een container met daarin gecodeerde data.Soms is dat hetzelfde, soms niet.
LPCM is net als PCM gecodeerde data en die kan in eender welke container die dat ondersteunt ondergebracht worden. FLAC is een container en gecodeerde (in feite verliesloos gecomprimeerde) data in één. Omdat FLAC verliesloos is, net als LPCM en PCM, is er geen kwaliteitsverschil. Een streamer die FLAC afspeelt moet natuurlijk wel voor de decompressie zorgen, maar dat kan zonder enig probleem in realtime en veroorzaakt dus absoluut geen time-outs of drop-outs. En zoals hoger al aangehaald ondersteunt FLAC metadata en pure gecodeerde-datamediabestanden zoals LPCM en PCM (WAV) niet. Microsoft heeft wel ooit een nieuwere versie van WAV uitgebracht waar wél ondersteuning van metadata in zat, maar tegen die tijd waren er al heel wat spelers met WAV-ondersteuning op de markt die dat niet ondersteunden en het is nooit aangeslagen. Je vindt op dit moment nog altijd geen of nauwelijks spelers die WAV mét metadata aankunnen, meestal behandelen ze zo'n WAV als eentje zonder metadata. FLAC, daarentegen is wél goed en vanaf het begin gestandaardiseerd mét metadata en elke speler geeft dat correct weer.
Conclusie: FLAC is het beste formaat om je audiobestanden in te bewaren. Het ondersteunt zéér hoge resoluties en meerdere kanalen, met metadata die door iedere speler correct weergegeven wordt en natuurlijk het allerbelangrijkste: zonder verlies.

SystemII

Wauw, dat is nog eens informatie. Ik kan inderdaad metadata toevoegen aan een wav-file die vervolgens door Foobar2000 (op de PC) weer gelezen wordt...maar daar gaat het niet om.

Ik gebruik Neutron Player voor IOS, Media Server op m'n Synology NAS en stream het daarmee naar m'n Onkyo TX-8250 networkreceiver...die vervolgens als ik m'n neutron op Flac zet op de display "Master Output" laat zien en dat zonder text en andere info (metadata)...dat er op (L)PCM geen info verschijnt is dus duidelijk...uiteraard als ik via Bluetooth stream zie ik wel titel en artiest op de display...