• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Luxman L-309 reparatie

Gestart door TrevorBarten, 24 september 2019, 15:26:51

Vorige topic - Volgende topic

TrevorBarten

24 september 2019, 15:26:51 Laatste wijziging: 24 september 2019, 15:50:32 door TrevorBarten
Ik heb een luxman L-309 versterker gekocht via marktplaats alleen blijken er nog al wat dingen mis mee te zijn. The eindtrap werkt helemaal niet een vgm is de phono voorversterker ook kapot. De voor versterker werkt los wel prima. Is dit repareerbaar ? Zo niet kan ik het laten doen en wat zou dat dan kosten? Is as is gekocht samen met een sq 505x die dan weer wel werkt dus terug gaan is geen optie.

Sytse Fliege

Prachtige versterker (als je een L-309 bedoelt :)), beide trouwens.

Als je er nog heel lang van wilt genieten kan je het best voor een complete revisie gaan. Als je hem alleen weer zou willen verkopen kan je hem wellicht beter laten repareren.

De kosten zijn erg afhankelijk van wat je wilt dat er aan gedaan wordt en welke onderdelen er voor gebruikt worden. En ook van wie het doet :)
Ach, kikker toch op!

TrevorBarten

Ik bedoel de l 309 ja ik bedoelde ook de sq 505 x niet de lv 505. Of ik hem wil houden of niet hang een beetje af van de kosten en wat ie waard is. Ga er dus vanuit dat dit niet iets is wat ik zelf kan repareren of wel ? Is het ook mogelijk dat er gewoon een zekering is uitgeknalt? Overigens werkt de koptelefoon aansluiting ook niet goed wat wel raar is aangezien de voorversterker op een aparte eind versterker prima werkt.

Sytse Fliege

Er kan een (hele) hoop mis zijn met de vintage Luxmannen.

Een mooie en goed werkende L-309 kan denk ik tot wel € 800,00 opleveren, een SQ-505x iets van € 350,00 denk ik, misschien nog wat meer.

Afhankelijk van wat je er voor betaald hebt zal een revisie al dan niet lonend zijn, maar het kan ook zijn dat de kosten uiteindelijk hoger zijn dan de huidige waarde.
Een liefhebber heeft dat er voor over, een handelaar uiteraard niet.

Heeft deze L-309 een relais? Niet alle versies hebben dat, maar mocht hij er een hebben en je hoort het niet klikken kort na aanzetten, dan is er een probleem met de eindtrappen.

Als het relais wel klikt kan het ook iets simpelers zijn, bijvoorbeeld geen verbinding tussen voor- en eindtrap. Dat is natuurlijk snel opgelost :)

Als phono niet werkt, dat kan aan de phono voorversterker liggen of eventueel aan de bekabeling.

Als de koptelefoon niet werkt; vaak breken de aansluitingen bij de L-309 intern af, waardoor de plug van de koptelefoon er niet meer (goed) in komt.
Ach, kikker toch op!

TrevorBarten

De relais klikken in iedergeval niet hoe kan ik zien of deze relais heeft of niet ? Voor en Eind versterker staan in verbinding heb de eind trap los geprobeerd maar dat werkte helaas ook niet. Heb wel wat zekeringen vervangen net en het aan en uit lampje werkt in iedergeval weer de rest helaas nog niet. Had 400 betaald voor de 505 309 en een t 550 tuner leek mij wel een redelijke prijs. Wou de 309 bewaren en de 505 verkopen alleen heb ik a een ta 5650 en als er nog eens een hoop kosten in gaan zitten dan verkoop ik hem toch liever.

Sytse Fliege

Mooie prijs voor het totaal. Misschien kan ik je er mee helpen, stuur me maar een PM.

Om te zien of er een relais is moet je de kap er afhalen.

Het ding waar de rode pijl op wijst is het relais (klik voor groter);

Ach, kikker toch op!

TrevorBarten

24 september 2019, 16:27:23 #6 Laatste wijziging: 24 september 2019, 16:37:43 door TrevorBarten
relais zit er wel op bij mij zal een pm sturen met wat foto's

gslikker

hehe vanmiddag gereageerd via AK, aangezien het Opa-S-achtige draadjes aantal op t groene hier een beetje beperkt is ;-)
groet Gerard

TrevorBarten

Citaat van: belegjeboterham op 24 september 2019, 19:22:32
hehe vanmiddag gereageerd via AK, aangezien het Opa-S-achtige draadjes aantal op t groene hier een beetje beperkt is ;-)
groet Gerard

Ja had die reactie gezien had gehoopt daar wat meer info te krijgen maar over het algemeen krijg je daar minder reacties. Enig idee wat een reparatie (niet een revisie) zou kunnen kosten? ik zou er het liefst niet heel erg veel aan uit geven (onder de 250 als het kan). zelf repareren lijkt mij dus niet heel erg handig maar misschien kan ik zelf opzijnminst achterhalen wat er mis is 

gslikker

De prijzen daar heeft Opa dan weer verstand van, gezien zijn revisie historie op t forum  ;)

(t zou wel gaan kriebelen als ik 800 voor mijn l309V zou kunnen vangen....)

Sytse Fliege

't Is "tot" € 800,00 hè, voor een defect exemplaar of een wrak krijg je dat natuurlijk niet.

In Nederland misschien ook niet, maar mijn ervaring is dat er in bepaalde buitenlanden aanmerkelijk ruimhartiger voor betaald wordt dan in ons "zeeuws-meisje"-achtige Nederland.
Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

Citaat van: belegjeboterham op 24 september 2019, 19:22:32
hehe vanmiddag gereageerd via AK, aangezien het Opa-S-achtige draadjes aantal op t groene hier een beetje beperkt is ;-)
groet Gerard

Ja, het wordt inderdaad hoog tijd dat ik de volgende 100 pagina's volreutel, want nu telt 't nog niet echt voor vol...

;D
Ach, kikker toch op!

Roots

Wat kost zo'n totaal revisie/schoonmaakbeurt van deze versterker bij jou Opa?
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX

Sytse Fliege

De forumregels geven me niet echt de ruimte om die vraag hier te beantwoorden. Daarbij, vaak is het ook per individueel geval verschillend.
Ach, kikker toch op!

Roots

Gewoon even de regels aan de laars lappen natuurlijk :) Totaal revisie, met de garantie van weer 40 jaar?
Thiel 3.6, Krell FPB200C, Krell KRC HR/KPE Ref, Sony SCD-555ES, North Star usb 32, Thorens TD160Smk4/SME3/Goldring Eroica LX