• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Speaker beschadigd na tijd gespeeld te hebben op Luxman M-383

Gestart door Tullyo, 6 oktober 2019, 21:17:20

Vorige topic - Volgende topic

Tullyo

Vandaag heb ik geruime tijd probleemloos gespeeld op een Luxman M-383 eindversterker. Na een uurtje op zacht volume gespeeld te hebben, het volume wat opgeschroefd, opeens was het laag weg van de rechter speaker. Versterker uitgezet, na enige minuten weer ingeschakeld, zelfde probleem. Na aansluiten andere speakers, had ik wel op beide kanalen weer laag. Getracht met een multimeter de speaker door te meten, echter meet deze niets meer. Ook op andere versterker speelt hij alleen nog hoog. Het ziet er naar uit dat de speaker beschadigd is door de versterker, wat kan hier verkeerd gegaan zijn? Kan ik dit doormeten met een normale multimeter?

minplus

Welke speaker betreft het?
Ik heb vaker meegemaakt dat een tweeter opgeblazen werd, maar nog nooit een woofer.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Tullyo


Tullyo

Voor de goede orde, ik heb de speakers niet overbelast, ik heb het volume omhoog gedraaid naar een niveau wat niet schadelijk zou zijn voor de speakers. Ik heb deze speakers al lang in mijn bezit, en weet wat ze aankunnen. Wat ik mij afvraag, is of dit een issue is met de versterker, heb deze pas 1 dag in mijn bezit.

i2Paq

Lijkt mij een toevallige samenloop van omstandigheden.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Sterremuur

Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

berret

Ik ken die versterker niet, maar ik zou eens op de uitgang meten of er geen gelijkspanning op staat. De tweeters wordt beschermd door een condensator, je woofer hangt rechtstreeks op de versterker en de meeste woofers kunnen niet tegen een te hoge gelijkspanning. Dus let op met je andere speakers of daar gebeurt hetzelfde misschien mee.

Randomuser

Let enorm goed op want deze serie van Luxman heeft erg beroerde solderingen, als de drivertorren etc. los in de tin wiebelen, kan er van alles gebeuren.

Tullyo

Daar was ik inderdaad al bang voor, zal hem eens laten nakijken. en doormeten. Het is dus mogelijk dat indien hij meer vermogen moet leveren het probleem zich voordoet?

berret

Nee, mar je weet het nooit. Als je normaal na het aanzetten een schakeltik hoort zit er een luiddprekerrelais in en zou het probleem zich niet voor moeten doen. Of de contacten van het relais zijn aan elkaar vast gebakken. Dat heb ik een keer eerder meegemaakt. Dus tijd voor een check up zou ik zeggen.

Tullyo

Er zitten relais in, deze klikt netjes enkele seconden na aanzetten. Na het opvoeren van het volume niveau hoorde je eerst een lichte tik vanuit de versterker, en kort daarna deed de woofer van de rechter speaker niet meer mee.

berret


Tullyo

Citaat van: berret op  7 oktober 2019, 16:36:43Tijd voor een reparatie en niet meer gebruiken!

Zekers, heeft mij een leuke speakerset gekost... nog nooit meegemaakt dit.

Heintje

Doe geen gekke dingen met de kapotte luidspreker (zoals weggooien), per slot van rekening kan het ook nog "toeval" zijn. Je luidspreker verdient een nader onderzoek naar de aard van de beschadiging door iemand met kennis van zaken (bv. iemand op dit forum).

Randomuser

8 oktober 2019, 00:36:10 #14 Laatste wijziging: 8 oktober 2019, 00:38:37 door Mr.Tisniks
Citaat van: Tullyo op  7 oktober 2019, 17:40:47
Citaat van: berret op  7 oktober 2019, 16:36:43Tijd voor een reparatie en niet meer gebruiken!

Zekers, heeft mij een leuke speakerset gekost... nog nooit meegemaakt dit.

Daarom mijd ik die serie (en uberhaupt vintage meuk) als de pest, tenzij helemaal gereviseerd.Ik heb hier een M-03 gehad uit ~dezelfde jaren die uit zichzelf een "beat" maakte omdat alles los in de tin zat, idem met een Sony F222ES, deze zat ook te zingen.
Ergste was een Flame Linear 700B, uitgezet daarna 10 minuten later weer aangezet en hij blies zichzelf direct op, volle DC op de uitgang. >:(