• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Weinig bas te horen uit Infinity Delta 60: advies gevraagd

Gestart door Borik, 13 oktober 2019, 15:06:25

Vorige topic - Volgende topic

Borik

Beste kenners,

Ik heb vorig jaar een set Infinity Delta 60 speakers van iemand overgenomen en ben zeer te spreken over het geluid. Echter ervaar ik opvallend weinig bas, terwijl deze speakers bekend staan om hun flinke bassen.

Nu heb ik het vermoeden dat dit wel eens aan de versterker kan liggen. Ik heb een Rotel RA-12 die 'slechts' 2x 60 watt levert. Ik vraag mij af of dit de oorzaak zou kunnen zijn van het feit dat ik weinig laag ervaar uit de speakers.

Mijn bekabeling is in orde en getest. Ik gebruik ook een prima CD-speler (Marantz CD6006) maar merk dat ik, als ik een beetje wil 'blazen', de Rotel RA-12 al snel naar 65-70% van het volume moet draaien. Dat lijkt mij wat veel.

Zijn hier kenners die mij hier passend advies over kunnen geven?

Bloom

13 oktober 2019, 15:30:31 #1 Laatste wijziging: 13 oktober 2019, 15:32:45 door Bloom
Ik ken die luidsprekers zelf niet, maar ik vond deze specificaties:
Delta 60
150/200 Watt Nenn-/Musikbelastbarkeit
30 Hz - 35 kHz Frequenzumfang
90 dB Schalldruck (1Watt/1m)
6 Ohm Nennimpedanz
300 Hz - 35 kHz Ãœbergangsfrequenz
2 x 210 mm Tieftonlautsprecher
110 mm Mitteltonlautsprecher
EMIT-R Hochtonlautsprecher
1136 x 284 x 419 mm (H x B x T)
28 kg

En aan de hand daarvan kun je een berekening maken welk vermogen je nodig hebt om ze optimaal aan te sturen. Dat is afhankelijk van je akoestiek, je luisterafstand (hoe ver zit je van de luidsprekers?), de geluidsdruk of het rendement van de luidsprekers en het gewenste volume. Om nooit tekort te komen kies ik dat gewenst volume op 99 dB (daar ga je natuurlijk nooit continu naar luisteren, dan word je doof) en als ik je luisterafstand even op 3 meter zet, dan kan ik via een formule berekenen dat je 71 W in 8 Ohm per kanaal nodig hebt.
Die Rotel zou in principe moeten volstaan, want je speelt tenslotte niet op vol volume he. Nu kan ik wel niets vinden over de minimumimpedantie van die Infinity's en dat zou de Rotel wel parten kunnen spelen. Als je in mijn buurt woont, heb ik er geen problemen mee even langs te komen met een versterker die 2x100W/8Ω t/m 2x430W/2Ω doet, dan weten we meteen of het inderdaad een tekort aan vermogen is.
Ik woon wel in Hasselt (Belgisch Limburg) en dat is zo'n 60 km onder Eindhoven.

minplus

De gevoeligheid is 90dB. Dan mag je een 2x60 watter idd. wel 3/4 opendraaien als je wilt blazen.
Weinig bas ligt vaak aan de opstelling. Beetje schuiven, beetje draaien lost soms veel op.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Borik

Dank voor jullie reacties tot zover!

Dat bevestigt wel mijn vermoedens. Als ik ga staan, of een andere plek in het huis opzoek, ervaar ik al meer bas.

Het is in deze lastig omdat ik slechts 2 meter van mijn speakers af zit.
Ik ga eens experimenteren met de opstelling.

Ik woon zelf vlakbij Amsterdam, dus even langskomen vanuit Hasselt zit er niet in, maar dank voor het aanbod! ;-) Ik kan wel eens testen met een zwaardere versterker van iemand uit de buurt, maar ik acht het niet onmogelijk dat het met de opstelling te maken heeft.

Bloom

Opstelling speelt zeker mee. Dat hoort bij akoestiek. De akoestiek en je luidspreker bepalen voor 99% de klank. Al de rest is bijkomstig. Hoewel leuke bijkomstigheden. ;)

160393

Beste Borik,
Weet je welke fout ik vaker zie dan verwacht? -/+ omgedraaid. Heb je de batterij-test gedaan? Men neme een AA penlite, - op min-pool en + op pluspool. De conus van de woofer zal nu lichtjes naar buiten komen.
De laatste keer dat deze test iemand blij heeft gemaakt, was bij een set op maat gemaakte speakers met een goede naam en reputatie, echter is er bij het spuiten 17(!) jaren geleden aan de binnenzijde een aansluiting omgedraaid. De beste man heeft de speakers 17 jaren later weggedaan voor luttele 1000-en Euro's maar dus nimmer mogen ervaren waar zijn set toe in staat was.
Groet,

Borik

Citaat van: 160393 op 14 oktober 2019, 12:24:03Beste Borik,
Weet je welke fout ik vaker zie dan verwacht? -/+ omgedraaid. Heb je de batterij-test gedaan? Men neme een AA penlite, - op min-pool en + op pluspool. De conus van de woofer zal nu lichtjes naar buiten komen.
De laatste keer dat deze test iemand blij heeft gemaakt, was bij een set op maat gemaakte speakers met een goede naam en reputatie, echter is er bij het spuiten 17(!) jaren geleden aan de binnenzijde een aansluiting omgedraaid. De beste man heeft de speakers 17 jaren later weggedaan voor luttele 1000-en Euro's maar dus nimmer mogen ervaren waar zijn set toe in staat was.
Groet,

Ha,
Hier heb ik ook nog aan gedacht. Ik zal dit ook nog even testen.

Groeten,
Borik

Sytse Fliege

Ik heb hier wel eens meegemaakt dat iemand speakers geschikt voor bi-wiring verkeerd had aangesloten.

Gewoon met twee draden aangesloten, maar de brug tussen de twee aparte ingangen niet (goed) aangesloten, waardoor er nagenoeg geen lage tonen waren.
Ach, kikker toch op!

Borik

15 oktober 2019, 14:02:12 #8 Laatste wijziging: 15 oktober 2019, 14:06:22 door Borik
Citaat van: Opa S. op 14 oktober 2019, 22:27:21Ik heb hier wel eens meegemaakt dat iemand speakers geschikt voor bi-wiring verkeerd had aangesloten.

Gewoon met twee draden aangesloten, maar de brug tussen de twee aparte ingangen niet (goed) aangesloten, waardoor er nagenoeg geen lage tonen waren.

Dit kan interessant zijn. De Delta 60 bevat inderdaad naast de reguliere aansluiting ook een bi-wiring aansluiting. Nu ben ik even benieuwd wat u precies bedoelt met 'de brug tussen de twee aparte ingangen niet (goed) aangesloten'. Hoe moet ik dat voor me zien? Ik gebruik de bi-wiring aansluiting momenteel niet en heb de reguliere aansluiting direct op de gebruikelijke wijze naar mijn versterker gelinkt.

chansig

15 oktober 2019, 15:17:24 #9 Laatste wijziging: 15 oktober 2019, 15:19:25 door chansig
https://www.thewelltemperedcomputer.com/KB/Bi-wiring.htm

Bovenste plaatje is dan single wire aansluiting. Daar waar dan link staat, zijn de genoemde brugjes door Opa. Als die niet goed vast zitten dan gaat het niet goed.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

Sytse Fliege

Hier een plaatje van hoe het hoort (met de bruggen aanwezig en de speakers dus niet bi-wired aangesloten);

Ach, kikker toch op!

minplus

Kleine toevoeging.
Plaatje 1 en de foto is hoe m'n JBL's van huis uit hebben meegekregen.
Heb een tijd plaatje 2, dus bi-wiring toegepast. Dit leverde meer laag, bij sommige muziekjes wel leuk, maar bij bv. het begin van Mezzanine van Massive Attack te veel. Daar werd het storend en draaide ik de lage tonen regeling heel ver naar links. Vandaar nu standaard plaatje 1.
Ik neem daarbij als referentie hoe ik ze live heb gehoord op een meter of 3 achter de geluidsman en moet erbij zeggen dat ik dergelijke muziek hard draai om de muziek niet te verkrachten/ verneuken/verminderen/verjeuzelen of hoe je het moet noemen als je een noodzakelijke dimensie wegneemt.

Mocht alles perfect zitten en staan en je vindt het zelfs met dat nummer nog niks dan voegt bi-wiren bij jou mogelijk wat toe.
Of niks, dus even met een electriek-snoertje parallel proberen, 50 cent bij de kringloop.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

richard

60 Watt op luidsprekers met een rendement van 90 dB is doorgaans ruim voldoende. De batterijtest is al genoemd. Is dat in orde zou je de luidsprekers dichter bij de muur of in een hoek kunnen zetten. Dat geeft ook al meer laag.

Overigens is in dit voorbeeld het verschil tussen 60 en 71 Watt voor een versterker eigenlijk verwaarloosbaar. Om 3 dB luider te spelen moet je minstens 120 Watt hebben. Wil je het idee hebben dat je twee keer zo hard gaat komt 600 Watt eerder in de buurt. Maar dan heb je de luidsprekers ook gefrituurd.
Genoeg is beter.

Borik

Citaat van: Opa S. op 15 oktober 2019, 16:45:57Hier een plaatje van hoe het hoort (met de bruggen aanwezig en de speakers dus niet bi-wired aangesloten);



Deze kan worden afgestreept. Bruggen zijn perfect aangesloten.
Kan dus opstelling zijn, of inderdaad een fout in de +/- maar dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk.

Ik vrees ergens toch dat het aan de Rotel RA-12 versterker ligt, die gewoon onvoldoende geeft voor het mogelijke aan bas. Zal eens een andere versterker proberen.

chansig

Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers