• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

ervaringen dirac/ ypao/ etc

Gestart door schuit, 11 april 2023, 09:42:10

Vorige topic - Volgende topic

schuit

Hallo,

Ik was benieuwd of mensen ervaringen hebben met Dirac ruimte inmeet systeem. In de toekomst wil ik mogelijk een NAD versterker kopen die hiermee is uitgerust.
Blijkbaar kan je een basis inmeting voor lage tonen doen en als optie nog uitbreiden naar een volledige meting o.i.d.

Momenteel heb ik al YPAO van Yamaha, de R-N803d. Dit werkt naar mijn idee prima, het geluid komt wat voller eruit als ik deze aanschakel. Dus prima optie voor het geld, de Yamaha was niet zo duur.

Wellicht zijn er andere ervaringen met andere merken dan kan dat hier verzameld worden.
NAD C388, audiolab 6000 CDT.
Focal electra 927Be

Duclaasie

Mijn ervaring is dat het de ziel uit de muziek haalt. Een goede akoestiek klinkt per definitie beter dan een slechte ruimte waar je met Dirac nog wat van probeert te maken.

Niemand

Citaat van: Duclaasie op 11 april 2023, 10:15:21Mijn ervaring is dat het de ziel uit de muziek haalt. Een goede akoestiek klinkt per definitie beter dan een slechte ruimte waar je met Dirac nog wat van probeert te maken.
helemaal mee eens al eens eerder ervaren met een potentieel goede set ,maar zeer slechte weergave qua muziek en ja kompleet de ziel er uit gefilterd door dat systeem ,
was van een overigens erg aardig forumlid .

Heintje

Wat vaak het best is, is om zonder Dirac etc. te proberen om het geluid zo goed mogelijk te krijgen (dus qua aansluitingen en plaatsing) en pas daarná correctiesystemen erop los te laten. Dan hoeft er véél minder te worden gecorrigeerd en dat klinkt vrijwel altijd beter omdat je de akoestische mogelijkheden van de ruimte beter benut.

minplus

Als de akoestiek helemaal keut is kun je na de optimale plaatsing nog wat verbeteren met de toonregeling van de versterker of met dure inmeet systemen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Heintje

Precies dat laatste is functioneel o.a. Dirac.

minplus

Beetje verbetering.
Met een versterker met toonregeling gratis en daar kun je ook rotte opnamen instant mee verbeteren per nummer, maar je kunt er ook daarnaast nog veel aan uitgeven.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

schuit

Toonregeling in de zin van bas en treble bijstellen? Dat heb ik ook wel maar daar ben ik niet meer mee tevreden.
equalizer zou dan wat zijn als het ingebouwd zit oid maar het blijft dan maar handwerk.

Nu was ik benieuwd naar dirac ervaringen aangezien ik waarschijnlijk eerder een andere versterker wil aanschaffen dan dat ik tijd heb om het plafond akoestisch aan te gaan pakken. Daar heb ik nu een plan voor maar de uitvoering ontbreekt nog.
NAD C388, audiolab 6000 CDT.
Focal electra 927Be

ceejee

Ik heb sinds kort de Dynaudio focus 50 in de huiskamer ingemeten met Dirac. Ben er zeer tevreden over!
Musical Fidelity KW 500<br />Meridian 502/557<br />Meridian 506.24<br />Marantz SA 11 s3<br />Meridian 504<br />Adam column MK III <br />Audio Physic tempo VI<br />Technics SL1210MKII <br /> Grado reference platinum (in luisterruimte)<Dynaudio focus 50, Pioneer LX800 (in woonkamer)