• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Ander huis, geluidsoverdracht naar buren verminderen

Gestart door Ferry, 14 november 2019, 09:11:03

Vorige topic - Volgende topic

Ferry

14 november 2019, 09:11:03 Laatste wijziging: 14 november 2019, 09:40:06 door Ferry
Beste mensen,

Ik ben voornemens om binnenkort een andere woning te kopen, een 2 onder 1 kap. Mits we de hoogste bieder gaan zijn.

Nu ben ik muziekliefhebber en wil af en toe wel eens het volume wat hoger zetten.

Wat is wijsheid? Ik heb nu een tussenwoning (2010 goed geïsoleerd), waarbij beide buren het helemaal prima vinden hoeveel lawaai ik ook maak, maar de nieuwe woning is uit 1985, wat vrijwel zeker makkelijker doorklinkt dan nieuwbouw. Als ik een concert opzet vind ik het wel eens lekker om ook op wat hoger volume er van te genieten, maar ik wil geen overlast veroorzaken, of in ieder geval zo min mogelijk.

Ik zit hier over te dubben wat ik dan heb beste kan doen. Ik zou eventueel een voorzetwand kunnen plaatsen met dempend materiaal er in, maar ik heb geen idee of dat uberhaupt iets helpt, of misschien werkt dat zelfs averechts?

De speakers komen sowieso aan de muurzijde van de buren te staan, van de buren af gericht, maar voor laagfrequent maakt dat niet zoveel uit denk ik.

De luidsprekers die ik gebruik zijn B&W CM10s2 zuilen en de B&W DB4s subwoofer. Alles gecalibreerd middels Dirac en gecalibreerde microfoon.

Wie heeft hier praktijkervaring mee en kan er iets zinnigs over zeggen? Ik wil het graag op feiten en vakkennis baseren of mensen die hetzelfde probleem hebben opgelost.

Alvast hartelijk dank voor de input!
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, MiniDSP DDRC-24, zelfbouw HTPC, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.

Raymond1

Geluidsisolatie tussen twee bestaande huizen toepassen is bij mijn weten bijna niet te doen en zeer prijzig. Het geluid brengt de wanden, vloer en plafond in trilling en zo kan het geluid dus bij de buren terecht komen. Dus moet je ervoor zorgen dat het geluid deze wanden niet bereikt. Dat komt er op neer dat je een geluidsdichte kamer IN de kamer moet bouwen, welke ook nog eens volkomen vrijstaat van alle wanden.

Als dit voor jou een erg belangrijk criterium is kan je beter eerst navragen hoe het staat met de gehorigheid in het huis. Je kan er ook op hopen dat je buren tolerant zijn, zoals je huidige buren. Anders is de beste optie te gaan kijken naar een ander huis, het liefst dan vrijstaand.

Ferry

Ik zat te denken om een soort voorzetwand achter de speakers te zetten die een deel afvangen middels dempend materiaal.

Op dit moment staan de speakers en de sub allen op soundcare superspikes. Ik heb begrepen dat het ontkoppelen van de sub met bijvoorbeeld een Auralex Subdude al flink kan schelen.

Vrijstaand is helaas geen optie. Vrijstaande woningen in deze prijsklasse in ons dorp zijn opknappertjes en zitten vol asbest (heb er een op het oog gehad, maar ben afgeknapt op de asbest, dit vind ik creepy). Helaas ervaring met kanker in de familie.

Het huis wat we nu op het oog hebben is precies het huis wat we zoeken, heel ruim (348m² perceel, 165m² woonoppervlak), goed verzorgd en in dezelfde wijk als de rest van de familie, wat voor de kinderen een grote pré is, alleen het blijft een 2 onder 1 kap uit 1985 waarvan ik dus ook niet weet of de spouw ook spouwankers bevat. Als dat het geval is, kan de overdracht flink hoger zijn, maar ik vrees dat de makelaar dit ook niet zomaar kan vertellen.
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, MiniDSP DDRC-24, zelfbouw HTPC, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.

minplus

Vooral doorlopend beton levert veel overdracht.
Het maakt ook veel uit of er een gang zit tussen jullie woonkamers. Het geluid via de ramen kun je volledig beperken met 3 lagen glas met verschillende tussenruimtes.
Mooiste is om in het te kopen huis gaan luisteren en de buren vragen om hun set even vol open te draaien of je eigen set meenemen en dan bij de buren gaan luisteren, dan weet je hoeveel er zou moeten gebeuren.
Maar dat is redelijk complex om te organiseren.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

bram freestone

Na 85 hebben vrijwel alle woningen spouwmuren dus dubbel,je vergeet de kameroppervlak te vermelden,dus de

afm.Laten we is aannemen jouw kamer is ±5x8 of 10 dan begrijp ik niet dat je bij deze cm10 überhaupt

een sub nodig hebt.en by the way wacht maar eerst totdat je erin zit dan piep je wel anders.

Niets is verrassende dan een vreemde kamer die je niet kent. :-\
Phillips MFBserie 587.AH494.<br />CDspeler Phillips 690,<br />,T+A pulsar 2000.NAD 7130.audio Cambridge CXA 60,aiwa 8700,philips AH 798, AH684,Erres A8000,TA6000 Ta 8000.<br />Sennheiser HD650,HD598+dragonfly red+black<br />   wharfedale 10.7, Wharfedale EVO 4.4.

Raymond1

Als ik het zo lees grenzen de woonkamers aan elkaar. Dat maakt het extra lastig om geluidsoverdracht te voorkomen. Als er inderdaad, zoals je zegt, spouwankers zijn toegepast is het haast niet te voorkomen, ook niet met een voorzetwand. Zoals Minplus zegt, een gang tussen de woonkamers zou al heel veel schelen. Dus een stenen muur en een flinke open ruimte ertussen. Dit lijkt mij als tussenwand geen optie, aangezien het een groot deel van de woonkamer kost.
Geluidsoverdracht via een doorlopende betonnen vloer kan ook een probleem zijn, maar dat kan je met de door jouw aangehaalde Subdudes al grotendeels voorkomen. Het zijn trouwens erg goeie dingen, die Subdudes. Ik heb ze zelf ook onder mijn sub en luidsprekers. Die sub wilde wel eens aan de wandel gaan, maar nu blijft hij netjes op zijn plaats staan. Hij lijkt ook wat strakker te klinken. Mijn luidsprekers lijken er ook beter door te klinken.

Maar probeer vooral de optie van Minplus eens uit: bij de buren het volume op max en dan luisteren. Wellicht valt het ontzettend mee.

Wim72

Ontkoppelen, rubber of ander goed dempend materiaal op de vloer en daar een ruime tegel op en daar speaker en subwoofer met spikes op plaatsen

Ferry

15 november 2019, 11:39:39 #7 Laatste wijziging: 15 november 2019, 11:45:11 door Ferry
Citaat van: bram freestone op 14 november 2019, 16:02:19Na 85 hebben vrijwel alle woningen spouwmuren dus dubbel,je vergeet de kameroppervlak te vermelden,dus de

afm.Laten we is aannemen jouw kamer is ±5x8 of 10 dan begrijp ik niet dat je bij deze cm10 überhaupt

een sub nodig hebt.en by the way wacht maar eerst totdat je erin zit dan piep je wel anders.

Niets is verrassende dan een vreemde kamer die je niet kent. :-\

De woonkamer is 8m x 5,70m maar wel in een L vorm, dus er is een stuk uit voor de hal. Keuken zit vrijwel geheel in de uitbouw.

Subwoofer gebruik ik om de rolloff van de CM10 s2 op 45hz op te vangen, deze zijn ook niet geport (dicht).

De installatie wordt sowieso gecalibreerd, dus er is geen enkele sprake van een overload aan bassweergave, de sub hoeft namelijk alleen maar een klein deel aan te vullen in het onderste gebied en doet dat beter dan de cm10's omdat die daar voor gemaakt is.

Ik ben muziekliefhebber en een klein beetje audiofiel misschien, maar ik wil geen overlast veroorzaken.

De woonkamers zitten overigens wel naast elkaar. Deze 2 onder 1 kap heeft de ingang (hal+toilet) aan de zijkant zitten, wat meestal het geval is in onze wijk.

Die Subdude ga ik sowieso aanschaffen, want die heeft overduidelijk bewezen een verschil te maken bij veel mensen. Voor de zuilen moet ik dan nog wat bedenken. Misschien op een of andere manier een soort 'zwevend' plateau, maar dan wel iets wat in een woonkamer niet in het oog springt.

Ik heb in ieder geval al wel geleerd dat gezien de golflengtes het niet gaat helpen de subwoofer te verplaatsen naar de luisterpositie. Dit kan het zelfs verergeren heb ik begrepen. Dan hoor je hem op de luisterpositie niet, maar de buren wel.
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, MiniDSP DDRC-24, zelfbouw HTPC, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.

bram freestone


2 onder 1 kap dan is het toch plicht om een spouwmuur te hebben? en hopelijk dat de betonvloer

gescheiden is van de buur zijn kamer, anders ben je in de aap gelogeerd zeggen we hier in tukkerland ;)

Een goede raad is zet al jouw droomwensen in de vrieskast en wacht totdat je erin zit. :police:
Phillips MFBserie 587.AH494.<br />CDspeler Phillips 690,<br />,T+A pulsar 2000.NAD 7130.audio Cambridge CXA 60,aiwa 8700,philips AH 798, AH684,Erres A8000,TA6000 Ta 8000.<br />Sennheiser HD650,HD598+dragonfly red+black<br />   wharfedale 10.7, Wharfedale EVO 4.4.

Ferry

Heb de bezichtiging gehad. De spouwmuur was dit in orde, een goede ankerloze spouw, maar heb het huis niet gekocht.

Vorige eigenaar wat een handige klusser, maar heeft in de uitbouw een heel plafond opengewerkt en dit helemaal met hout afgetimmerd. Hierdoor heeft de keuken een verhoogd plafond gekregen, maar de overige ruimtes zijn hierdoor allemaal veel te klein geworden en alles waar je beton verwachtte bleek vervangen te zijn door hout. Een no-go voor ons dus, want je kon hierdoor in de keuken de ketel boven horen aanslaan.

We wachten weer tot het volgende huis dat in de verkoop komt en wie weet verschijnt er een keer een vrijstaande woning die naar onze zin is en betaalbaar is. Wie weet :)

Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, MiniDSP DDRC-24, zelfbouw HTPC, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.

Raymond1

Naast Subdudes, speciaal voor subwoofers, heeft Auralex ook Gramma's welke speciaal voor versterkers en luidsprekers zijn gemaakt. Ideaal voor onder je CM 10's. Ik heb laatst een paar Baby Gramma's bestelt, maar helaas de gewone en veel grotere Gramma geleverd gekregen. Deze zijn dusdanig groot dat ik ze niet kan gebruiken. Het effect hiervan kan ik je dus niet zeggen, maar gezien mijn eerdere ervaringen met Studiospul van Auralex (géén aandelen!) heb ik er alle vertrouwen in dat dit een verbetering gaat brengen.

Ferry

Citaat van: Raymond1 op 18 november 2019, 01:12:45Naast Subdudes, speciaal voor subwoofers, heeft Auralex ook Gramma's welke speciaal voor versterkers en luidsprekers zijn gemaakt. Ideaal voor onder je CM 10's. Ik heb laatst een paar Baby Gramma's bestelt, maar helaas de gewone en veel grotere Gramma geleverd gekregen. Deze zijn dusdanig groot dat ik ze niet kan gebruiken. Het effect hiervan kan ik je dus niet zeggen, maar gezien mijn eerdere ervaringen met Studiospul van Auralex (géén aandelen!) heb ik er alle vertrouwen in dat dit een verbetering gaat brengen.

Bedankt voor de info. Ik ga in ieder geval de Subdude aanschaffen zodra ik ga verhuizen en de gramma moet ik nog even kijken hoe ik dat doe en of het gaat passen want de speaker heeft een bodemplaat van 366*414 mm maar de baby gramma is 381*381. Als dat niet past moet ik naar de grote versie maar die is weer véél te groot. Ik moet dus even meten wat de afstand is tussen de voetjes. Ze staan nu op soundcare superspikes. Dat zou ik eigenlijk graag zo willen laten als dat kan.
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, MiniDSP DDRC-24, zelfbouw HTPC, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.

Carl2

Ik zou in ieder geval een L kamer proberen te vermijden. Kan toch rare dingen doen met het geluid. Sterker nog je kan beter helemaal nieuwbouw proberen te vermijden. Al die wanden lopen bijvoorbeeld 100% parallel.

Als het beton niet doorloopt kan je wel een geluidsdichte wand proberen. Ik heb wel suggesties.

Ferry

Kleine update. Intussen hebben we een woning gevonden!

Het is nog steeds een L woonkamer, maar de kamer is een stuk groter geworden.
De lengte van de kamer is nu ruim 10 meter en de breedte is 6,85 meter. Deze woning is van 1991. Half vrijstand, beide met eigen dakconstructie die vanaf de 1e etage begint. Een behoorlijk groot en uitgebouwd huis.
Vanwege de positionering van de ramen is de enige manier om de audio/video installatie te plaatsen aan de lange muurzijde, dus in de hak van de L vorm.

Hierdoor is de luisterafstand zonder verdere maatregelen behoorlijk groot, aangezien de breedte op 6,85 meter zit. De ervaring moet leren of dit werkbaar is of dat ik een aparte luisterpositie moet in gaan nemen. Sowieso gaan de we bank al verder de kamer inzetten, dus zitten we niet met de rug tegen de muur.

29 mei krijgen we de sleutel. De eerste maand gaan we flink verbouwen (Nieuwe vloeren, muren, keuken, elektra vervangen etc etc.) dus daarna kan ik pas echt wat zeggen over hoe het geworden is.

Tips zijn uiteraard altijd welkom en als e.e.a. klaar is laat ik wat van me horen!
Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, MiniDSP DDRC-24, zelfbouw HTPC, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.

Ferry

Home Theatre: Rotel RC-1590 & Rotel RB-1582 mk2, B&W CM10s2, B&W DB4S, Gustard U12, MiniDSP DDRC-24, zelfbouw HTPC, Samsung UE55KS7000S...
Koptelefoons: AKG K550 (closed), Sennheiser HD580 (open), Shure SE425 (IEM), Sennheiser Momentum Free In-Ear Wireless.