• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

advies gevraagd omtrent het aansturen van vintage pioneer hpm 100 en de hpm 900

Gestart door Piohpmmarco, 16 november 2019, 16:42:27

Vorige topic - Volgende topic

Piohpmmarco

Hallo ik zit een beetje met het handen in het haar.
Heb 2 setjes pioneer speakers , de hpm100 en de hpm900 en dit aangesloten op een denon avr 1603.
Dit is een 7.1 receiver waar 4 frontspeakers op kunnen, per kanaal 80 watt .
Het klinkt redelijk goed alleen moet ik dan de bass op de receiver op -12 laten staan als ik dat omhoog doe dan klinkt het gewoon niet meer lekker . Heb actieve sub uitgeschakeld en gebruik alleen die 4 speaker optie.

Nu is mijn vraag is deze receiver nou niet krachtig genoeg ?
Zou graag een advies willen hebben over het aanschaffen van een normale versterker die 4 speakers kan aansturen en verder geen dolby bla bla troep erop heeft.
Ben benieuwd.

Heintje

Je receiver is krachtig genoeg.
Je moet de receiver eens neutraal zetten in de menu's, dan zal het beter klinken.
Ik vermoed dat je nu niet gebruik maakt van "Stereo (4)", maar dat je een surroundprogramma aan hebt staan wat je geluid verziekt.

Randomuser

Die HPM's verdienen veel beter dan een instap Denon AV bak. Ze geven waardes van 80-110W per kanaal maar waarschijnlijk bij 1 kanaal tegelijkertijd, daarboven zegt de voeding 'poef', die is altijd mager bij AV receivers.

Het mooiste zou zijn om een voorversterker te nemen met dubbele uitgangen en dan 2 gelijke eindversterkers er achter, 1 per set speakers.

Denk bijvoorbeeld aan zoiets: Rotel RC972 -> Rotel RB970/980/990 (x2)
Of een NAD C162 en 2x C272 er aan. Keuze genoeg.

Als het goedkoper moet, kun je als eindversterker 2 Yamaha's nemen uit de studio serie, of 2x Apart Champ 1/2. Behringer RA500 etc.

Piohpmmarco

Citaat van: Heintje op 17 november 2019, 16:42:21Je receiver is krachtig genoeg.
Je moet de receiver eens neutraal zetten in de menu's, dan zal het beter klinken.
Ik vermoed dat je nu niet gebruik maakt van "Stereo (4)", maar dat je een surroundprogramma aan hebt staan wat je geluid verziekt.

receiver staat op analoog stereo en geen surroundprogramma aan, echt alleen 4 speakers , en de bass op -12 is redelijk zwaar maar hoe hoger ik het zet hoe meer t als midbass begint te vervormen.  Zal em eens restten en kijken wat het dan doet maar ik denk dat het toch echt komt door dat het gewoon een 7.1 op sub gebaseerd is of iets dergelijks. Als ik small speakers in stel heb ik helemaal geen bass meer. en op large heb ik het probleem dus

Piohpmmarco

Citaat van: Mr.Tisniks op 17 november 2019, 16:59:09Die HPM's verdienen veel beter dan een instap Denon AV bak. Ze geven waardes van 80-110W per kanaal maar waarschijnlijk bij 1 kanaal tegelijkertijd, daarboven zegt de voeding 'poef', die is altijd mager bij AV receivers.

Het mooiste zou zijn om een voorversterker te nemen met dubbele uitgangen en dan 2 gelijke eindversterkers er achter, 1 per set speakers.

Denk bijvoorbeeld aan zoiets: Rotel RC972 -> Rotel RB970/980/990 (x2)
Of een NAD C162 en 2x C272 er aan. Keuze genoeg.

Als het goedkoper moet, kun je als eindversterker 2 Yamaha's nemen uit de studio serie, of 2x Apart Champ 1/2. Behringer RA500 etc.
dank je wel voor je reactie en klopt helemaal de hpms zijn heel ongelukkig op dit moment maar dat worden ze op ieder (surround) systeem,. Heb er wel een equalizer tussen dit maakt het beetje beter maar dan nog wil ik een zuivere bass hebben  . zal eens erna kijken, had 15 jaar geleden een kenwood van 4 x 90 watt din en de hpm 100 en daar op klonk het bijv stuk krachtiger de hpm 900 had ik toen nog niet.. . Zijn er geen alternatieven kwa vintage versterkers? geen audio effecten troep gewoon pure power?
1eind versterker per speaker zou dus uitkomen op 4 eind versterkers dus eigenlijk zeg jij dat ik monitor speakers er van moet maken.
Heb helaas geen geldboom in de tuin groeien en als die er wel stond dan was die al kaal geplukt voordat ik 4 van die dingen wil kopen.

Piohpmmarco

heb ook nog een yamaha receiver htr 6030 (met bij behorende speakertjes en sub) maar ook dat is een doilby digital systeem . Wel 100watt per kanaal , alleen volgens mij geen mogen lijkheid om 4 speakers als front te hebben.  Dus heb het nog niet geprobeerd omdat ik denk dat er het zelfde gebeurt.   

Randomuser

Citaat van: Piohpmmarco op 17 november 2019, 19:34:14
Citaat van: Mr.Tisniks op 17 november 2019, 16:59:09Die HPM's verdienen veel beter dan een instap Denon AV bak. Ze geven waardes van 80-110W per kanaal maar waarschijnlijk bij 1 kanaal tegelijkertijd, daarboven zegt de voeding 'poef', die is altijd mager bij AV receivers.

Het mooiste zou zijn om een voorversterker te nemen met dubbele uitgangen en dan 2 gelijke eindversterkers er achter, 1 per set speakers.

Denk bijvoorbeeld aan zoiets: Rotel RC972 -> Rotel RB970/980/990 (x2)
Of een NAD C162 en 2x C272 er aan. Keuze genoeg.

Als het goedkoper moet, kun je als eindversterker 2 Yamaha's nemen uit de studio serie, of 2x Apart Champ 1/2. Behringer RA500 etc.
dank je wel voor je reactie en klopt helemaal de hpms zijn heel ongelukkig op dit moment maar dat worden ze op ieder (surround) systeem,. Heb er wel een equalizer tussen dit maakt het beetje beter maar dan nog wil ik een zuivere bass hebben  . zal eens erna kijken, had 15 jaar geleden een kenwood van 4 x 90 watt din en de hpm 100 en daar op klonk het bijv stuk krachtiger de hpm 900 had ik toen nog niet.. . Zijn er geen alternatieven kwa vintage versterkers? geen audio effecten troep gewoon pure power?
1eind versterker per speaker zou dus uitkomen op 4 eind versterkers dus eigenlijk zeg jij dat ik monitor speakers er van moet maken.
Heb helaas geen geldboom in de tuin groeien en als die er wel stond dan was die al kaal geplukt voordat ik 4 van die dingen wil kopen.

Neen, 2 stereo eindversterkers en dan krijg je dus 1 versterker per paar speakers.

Frits

Als je geen surround wil maar wel geluid via 4 speakers koop je toch een beetje goede stereo versterker met A+B schakeling voor de speakers?

Altijd beter dan een AV die het gewoon niet trekt.

Randomuser

Daarmee kun je goed de mist in gaan, 4 speakers op 1 stereo versterker aansluiten. Met 4x 8 ohm speakers zou het misschien nog gaan maar 4+4 wordt 2 ohm, gaat de versterker niet leuk vinden. Persoonlijk zou ik het niet doen, of het moet echt een high current bak zijn en geen Sony of Onkyo die zo in protectie schiet.

Theo van Wermeskerken

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom er vier speakers aangesloten moeten zijn als je toch geen
effectentroep zoals jij dat noemt wilt.
Met gewoon 1 goede stereo versterker en daarop twee goede speakers heb je dan ruimtelijkheid en plaatsing
veel beter voor elkaar.
Hoe meer speakers en dus units hoe meer problemen met timing.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Frits

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 17 november 2019, 23:37:03Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom er vier speakers aangesloten moeten zijn als je toch geen
effectentroep zoals jij dat noemt wilt.
Met gewoon 1 goede stereo versterker en daarop twee goede speakers heb je dan ruimtelijkheid en plaatsing
veel beter voor elkaar.
Hoe meer speakers en dus units hoe meer problemen met timing.



+1.

Piohpmmarco

Citaat van: Mr.Tisniks op 17 november 2019, 21:57:19
Citaat van: Piohpmmarco op 17 november 2019, 19:34:14
Citaat van: Mr.Tisniks op 17 november 2019, 16:59:09Die HPM's verdienen veel beter dan een instap Denon AV bak. Ze geven waardes van 80-110W per kanaal maar waarschijnlijk bij 1 kanaal tegelijkertijd, daarboven zegt de voeding 'poef', die is altijd mager bij AV receivers.

Het mooiste zou zijn om een voorversterker te nemen met dubbele uitgangen en dan 2 gelijke eindversterkers er achter, 1 per set speakers.

Denk bijvoorbeeld aan zoiets: Rotel RC972 -> Rotel RB970/980/990 (x2)
Of een NAD C162 en 2x C272 er aan. Keuze genoeg.

Als het goedkoper moet, kun je als eindversterker 2 Yamaha's nemen uit de studio serie, of 2x Apart Champ 1/2. Behringer RA500 etc.
dank je wel voor je reactie en klopt helemaal de hpms zijn heel ongelukkig op dit moment maar dat worden ze op ieder (surround) systeem,. Heb er wel een equalizer tussen dit maakt het beetje beter maar dan nog wil ik een zuivere bass hebben  . zal eens erna kijken, had 15 jaar geleden een kenwood van 4 x 90 watt din en de hpm 100 en daar op klonk het bijv stuk krachtiger de hpm 900 had ik toen nog niet.. . Zijn er geen alternatieven kwa vintage versterkers? geen audio effecten troep gewoon pure power?
1eind versterker per speaker zou dus uitkomen op 4 eind versterkers dus eigenlijk zeg jij dat ik monitor speakers er van moet maken.
Heb helaas geen geldboom in de tuin groeien en als die er wel stond dan was die al kaal geplukt voordat ik 4 van die dingen wil kopen.

Neen, 2 stereo eindversterkers en dan krijg je dus 1 versterker per paar speakers.
Ok neem me niet kwalijk dan heb ik het verkeert gelezen.

Piohpmmarco

Citaat van: Mr.Tisniks op 17 november 2019, 22:27:55Daarmee kun je goed de mist in gaan, 4 speakers op 1 stereo versterker aansluiten. Met 4x 8 ohm speakers zou het misschien nog gaan maar 4+4 wordt 2 ohm, gaat de versterker niet leuk vinden. Persoonlijk zou ik het niet doen, of het moet echt een high current bak zijn en geen Sony of Onkyo die zo in protectie schiet.
Daar doel ik dus op ,.. en het is gewoon 8 ohm , en het gaat mij erom dat ik kan schakelen of gewoon alle 4.
Het voornaamste is toch wel dat ik graag de speakers tot hun recht wil laten komen, en dat gaat niet met die av.
Nu weet ik alleen geen goeie versterkers die gewoon normaal goed vermogen geven en betaalbaar, in de toekomst gaat er vast een setje weg maar op dit moment kan ik het niet haha. 

Piohpmmarco

Citaat van: Frits op 17 november 2019, 22:24:13Als je geen surround wil maar wel geluid via 4 speakers koop je toch een beetje goede stereo versterker met A+B schakeling voor de speakers?

Altijd beter dan een AV die het gewoon niet trekt.
Precies dat dus, dat is mijn vraag welke stereo versterker liefst met a+b er geschikt voor zou zijn. 

Piohpmmarco

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 17 november 2019, 23:37:03Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom er vier speakers aangesloten moeten zijn als je toch geen
effectentroep zoals jij dat noemt wilt.
Met gewoon 1 goede stereo versterker en daarop twee goede speakers heb je dan ruimtelijkheid en plaatsing
veel beter voor elkaar.
Hoe meer speakers en dus units hoe meer problemen met timing.


Je hebt gelijk, ik weet ook wel dat 4 speakers in een normale woning teveel van het goeie is ,. maar zal uitleggen waarom ik 4 wil.  Ben regelmatig muziek aan het mixen met draaitafels en heb dus 2 speakers in de huiskamer en 2 bij de draaitafels, en dan switch ik van  a naar b of gewoon alle 4. Ik weet donders goed dat 4 speakers elkaar wat tegen werkt en dat is te horen op de wc want daar is de bass het mooiste weer gegeven en geloof bij de buren ook .  ze staan ook niet naar elkaar toe gericht ofzo ze staan zeg maar de zelfde kant op gericht want tegen over elkaar werkt al helemaal tegen.