• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

luxman 505 X Knal en Rook

Gestart door dick10, 14 december 2019, 21:57:32

Vorige topic - Volgende topic

Sytse Fliege

Holy! Bij Revox kunnen ze er ook wat van (plaatje van 't net);

Ach, kikker toch op!

Tom!

Zou de zekering het overleefd hebben? :)

Dat lijkt me meer herbouwen dan reviseren. Of misschien beter recyclen.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Regenpak

Dat wordt schoonboenen! Net als wat ik moest doen in mijn PM3055...

Tjerk
It's been Monday all week long!

Heintje

Een vriend van me heeft een volkswagenbus met daarin twee forse accu's en een laadunit.
In die laadunit zaten ze ook: vier stuks, allevier met een plotselinge magische rook verspreider, gecombineerd met een vulkaanuitbarstings effect.
Hij heeft dagenlang niet in zijn busje gedurfd ...

dick10

Weet iemand wat een revisie ongeveer gaat kosten voor de luxman sq505X

Regenpak

Hangt er vanaf hoever je wilt gaan. Een simpele reparatie bij mij onderdelen en een paar lekkere tripels, een complete recap/retor overhaul meiertje of twee (natte vinger).

Tjerk
It's been Monday all week long!

morph

Dit soort gesprekken niet hier in de  forum-topics, maar via persoonlijke berichten of zo.

mod-morph

Sytse Fliege

Gelukkig hebben we niet alleen in audio last van "Rifa's"....

http://www.avherald.com/h?article=49864ffb&opt=0

Ach, kikker toch op!

gslikker

Ik vind t  altijd leuk zoiets te lezen, incl het commentaar en dan zelf te proberen uit te vinden of wat je ziet is wat je leest.
Je leest dus een forum issue.
Dus: de fabrikant (van het apparaat) stelt dat de LEVERANCIER van de condensator een fout in de productie ontdekt heeft.
Nu weet een leverancier gewoonlijk niets van de productie van een fabrikant, noch wat de afnemer er mee doet.

Wat ik zie is een foto waar de hitte van een DALE vermogensweerstand sporen heeft nagelaten, maar ook zie ik een hoop zwarte troep en bijna zeker een gele condensator, die daar zo te zien krap zit getyrapped aan de print (wat gebeurt met onderdelen die te groot zijn om g-krachten met hun pootjes op te vangen)en een beetje dik is geworden)

De vraag die dus rijst is of te condensator slecht was, te strak heeft vastgezeten, of mechanisch niet bestand was tegen het vastmaken (lees: misschien geen specificaties daarvoor en de fabrikant heeft een mechanisch sterkere moeten maken)

dus: uit het verhaal blijkt niet of de condensatorfabrikant een slecht product had of de fabrikant van het apparaat.
Zomaar een gedachte.

Uiteindelijk blijkt maar weer eens, dat een om wat voor reden dan ook niet goed functionerend componentje voor grote gevolgen kan zorgen.

Sytse Fliege

Best wel maf eigenlijk; On Dec 18th 2019 the BFU released their final report stating facts only and without formal conclusion.

Daar kan je uit concluderen dat ze niet écht gaan uitzoeken wat er nu met die condensator aan de hand was. Anderzijds, volgens mij wordt er in een groot deel van dit soort onderzoeken ook gewoon uitgegaan van wat een onderdelenfabrikant concludeert.

Ach, kikker toch op!

Regenpak

Dit was niet een Rifa! Dit soort C's gebruik ik vaak in buizenradio's... Zal het verhaaltje van de BFU eens lezen.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Vandaar dat 't ook tussen aanhalingstekens stond :)
Ach, kikker toch op!

gslikker

19 december 2019, 09:45:13 #42 Laatste wijziging: 19 december 2019, 09:47:00 door belegjeboterham
Citaat van: Regenpak op 18 december 2019, 22:05:20Dit was niet een Rifa! Dit soort C's gebruik ik vaak in buizenradio's... Zal het verhaaltje van de BFU eens lezen.

Tjerk
Tja, dat krijg je ervan, als je audiofiele mpps2x luidspreker condensators gebruikt https://speakerpartgo.com/southern-electronics-mpp2x-75uf-ea :laugh:

Sytse Fliege

Als je dan brandend ter aarde stort klinkt het wel beter!
Ach, kikker toch op!

dick10

Ik heb toch nog een vraag over de rifa`s ik zie toch dat er een aan de bovenkant open staat.maar de andere twee zijn nog goed.die gaan dan waarschijnlijk ook klappen.maar de versterker doet het gewoon en is dus niet defect.kan ik de rifa`s eruit halen of mag dat niet.of moeten er drie nieuwe in of kan het ook zonder.het is maar een vraag want ik weet het niet. gr,dick