• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Budget aankoop switch van stereo naar surround

Gestart door Bassie!, 17 december 2019, 02:48:41

Vorige topic - Volgende topic

Bassie!

17 december 2019, 02:48:41 Laatste wijziging: 17 december 2019, 03:08:04 door Bassie! Reden: Aanvulling
Na een verhuizing van 3 weken geleden mijn nog overgebleven stereo setje in de opslag laten staan (droog en verwarmt)
Nieuw huis nieuwe kansen dacht ik, gemeubileerd gehuurd van een kennis, met alles erop en eraan tv stereo Wasmachine enz enz.
‘Stereo’ een Edifier S730 2.1 ‘computer setje’ deed dienst als geluidsvoorziening in de woonkamer, klinkt ‘leuk’ als je de middentonen en het detail niet mist. Wat een set, alsof je zoveel geld alleen maar voor het subje neer legt.

Maar goed, ik had er voor even wel vrede mee, totdat m’n kennis zij dat hij het Edifier setje kwam ophalen en ik dus was aangewezen op het geluid uit de tv, een echte no go.

Hup, marktplaats op en zo ‘stom’ als ik was een Logitech Z623 setje in nieuwstaat voor twee tientjes gekocht (met in mij achterhoofd dat ik het setje weer voor â,¬40 á â,¬50 kan verkopen), weer een hoop geluid en veel lagetonen, alsof het subje een bereik had van 35hz tot 60hz en ook de satellietjes hadden geen middentonen net zoals de Edifier set.

Gezien het allemaal met een krap budget moet heb ik het Logitech setje weer verkocht voor â,¬45, â,¬25 winst.

Het idee om een losse stereo versterker met twee luidsprekers te kopen werd moeilijk, welke stereo versterker voor 2 á 3 tientjes kun je vinden zonder krakende potmeters o.i.d. of ‘moderne’ digitale aansluitingen.

De keuze was dus gevallen op een Sony reciever de STR-DB900 QS van eerste eigenaar met afstandsbediening en volledig functionerend, deze is dus wel voorzien van genoeg digitale ingangen en een ‘digitaal’ versterker gedeelde waar ik op de voorhand wel over te spreken was (zie ook het stroomverbruik van 160watt) en dat voor twee tientjes.
Van de winst van het Logitech setje gekocht, dus theoretisch gratis en nog â,¬5 in de plus.

Nu opzoek naar een set volwaardige luidsprekers en zoals mijn onderschrift al omschrijft werd de merknaam Magnat al weer ingetikt bij marktplaats, een setje Vector 55 dat moest het worden voor â,¬70, de deal al bijna gesloten en een afspraak al bijna ingepland hebben staan zag ik op marktplaats een set van (je raad het al) Magnat staan de Vintage serie, maar dan twee vloerstaanders de Vintage 120, twee boekenplank speakers de Vintage 110 en een center de Vintage Center 1.
Dus kon ik het niet weerstaan om op die hele set een bod op te doen van â,¬50, hij vroeg immers â,¬75 en ik zit met een krap budget. Naar mijn mening zal er niet veel verschil zitten tussen een set Vector 55 en een set Vintage 120 omtrent kwaliteit dus heb ik op het laatste moment de deal met de Vector 55’s afgeslagen.
We zijn uitgekomen op â,¬70 voor de hele Magnat Vintage set en gezien ik alweer wat ervaring heb met de Magnat Vintage series heb dacht ik dat het zeker niet zal tegenvallen (zonder te beluisteren gekocht en de goede man op z’n woord gelooft)

Sinds afgelopen zondag heb ik dus voor totaal 65 hele euro’s een surround set inclusief receiver in de woonkamer staan.

En volledig functioneerde Sony STR-DB900 met een leuke afwerking uit de QS serie en een volledige set van Magnat uit de Vintage serie. Zondag alles aangesloten en hopende dat de luidsprekers allemaal probleemloos functioneren. Van de hele Magnat set mis ik wel 1 jumper/verbindingsplaatje tussen de luidsprekeraansluitingen (simpel opgelost d.m.v. Een stukje luidsprekerkabel) en vreemd genoeg miste ik 1 basreflexpoort van een Vintage 110 (zie mijn ‘gevraagd’ advertentie Klik)
Goed, zolang deze 110’s als rears in de setup staan zal ik niet zoveel last hebben van een missend basreflexpoortje.

Alles aangesloten en wel en alles getest te hebben heb ik gewoon een 100% goede set waar niks mis mee is, optisch ziet het er allemaal ook nog zeer goed uit.
Nu nog een extra toslink kabeltje erbij, duur ;D en we zijn voor voorlopig klaar.

Een leuke set om stereo naar muziek te luisteren en ‘surround’ voor films en eventuele optredens/concerten te kijken/luisteren.

Bij deze mijn verhaal over het switchen in aankoop van een stereo naar surround set met een krap budget en een omschrijving waar ik de afgelopen weken mee bezig ben geweest op audio gebied.

Ps, gelukkig had ik nog een hele berg kabels liggen van m’n vorige surround set evenals wat ‘digitale’ kabels.

Bij deze ook nog een foto waar de Magnat Vintage 120’s te zien zijn toen het net aangesloten was, setup word nog veranderd (Center ligt achter de tv).

Dali Fazon F5
Van Medevoort MA220
Topping DX3+ pro
Bluesound Node
Asus VivoPC

Heintje

Als je niet zo van het uiterlijk bent, zou je eens kunnen kijken of een 60 mm PVC-pijpje uit de bouwmarkt de juiste binnendiameter heeft. En dan een verfje erop.

Ik had overeenkomstig willen reageren in je andere topic, maar dat kan niet (en dat bij een "gevraagd"-topic???).

minplus

Om vervelende discussies te voorkomen kan bij te koop en gevraagd alleen via pm gereageerd worden.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Bassie!

Citaat van: Heintje op 17 december 2019, 19:24:50Als je niet zo van het uiterlijk bent, zou je eens kunnen kijken of een 60 mm PVC-pijpje uit de bouwmarkt de juiste binnendiameter heeft. En dan een verfje erop.

Daar had ik ook al aan gedacht en was van plan dat idee te gaan bekijken.
Alsnog bedankt voor de tip.

Citaat van: minplus op 17 december 2019, 20:45:28Om vervelende discussies te voorkomen kan bij te koop en gevraagd alleen via pm gereageerd worden.
Dat zegt genoeg.
Dali Fazon F5
Van Medevoort MA220
Topping DX3+ pro
Bluesound Node
Asus VivoPC

Bassie!

Pvc buizen gezocht, bouwmarkt/groothandel en speciaalzaken in pvc.
Het is 40mm of 50mm, nergens 45mm.

Eventueel 50mm nemen en rondom 2/3mm weg ‘schuren’ vind ik geen optie. Binnendoorsnee maat is dan weer minder als 45.

Gat in de luidspreker ga ik sowieso niet aanpassen.

Nig even verder zoeken dus.
Dali Fazon F5
Van Medevoort MA220
Topping DX3+ pro
Bluesound Node
Asus VivoPC

Tom!

Pijpje inzagen, stukje er tussenuit, met PVC-lijm weer dichtplakken.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

minplus

De koker van een keukenrol die ik net uit de open haard vis heeft een binnendiameter van 45 mm en een lengte van 23 cm. Die zijn niet van erg stevig karton.
Maar op de kast waar de sinterklaas-papier-rollen liggen kom ik een koker van stevig karton tegen met ook een binnendiameter van 45 mm en een lengte van 70 cm. Wanddikte 1 mm.
Daar kun je iemand mee het ziekenhuis in slaan, zo stevig is die.
Een optie? (zo'n koker bedoel ik, Niet dat laatste)

Bassie!

Ik zal eens kijken als ik hier zo en koker kan vinden, maar een echte oplossing vind ik het niet, voorlopig zal het wel functioneel zijn.

(Ps, ik was twee dagen voor m’n werk weg vandaar de latere reactie)
Dali Fazon F5
Van Medevoort MA220
Topping DX3+ pro
Bluesound Node
Asus VivoPC

Wim72

Citaat(Ps, ik was twee dagen voor m'n werk weg vandaar de latere reactie)

Werken is geen excuus, als iemand antwoord geeft op uw topic heeft u maar gewoon te reageren en natuurlijk het liefst binnen 30 seconden...🤪

Niemand

Ik heb hier thuis een lange koker staan van dik karton de binnendiameter is 38,97mm dus 39mm buitendiameter is 47,65 mm gemeten met digitale schuifmaat .
de hele koker is ongeveer 1,5meter .
Dat is dus ook ruim voldoende wanddikte
Kan ik je daarmee helpen?
Ik weet niet waar je woont , ik in Delft.
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

minplus

Anders die hier in ZO-Drenthe ophalen.
Zwart spuiten met een glanslak en geen hond die ziet dat ie niet origineel is. :)

Bassie!

Dank voor de hulp en aanbiedingen, ik heb een op een website waarschijnlijk een passende poort gevonden.
Deze ga ik bestellen en als deze niet past dan meld ik mij weer.

Ps, ik woon in Schaijk en ik kom veel in de regio van Nijmegen, Den Bosch en Eindhoven.
Dali Fazon F5
Van Medevoort MA220
Topping DX3+ pro
Bluesound Node
Asus VivoPC