• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

DIY speaker cable

Gestart door André K, 17 december 2019, 12:27:56

Vorige topic - Volgende topic

André K

Hoi, Zoals de titel het al zegt. Ik wil ze zelf gaan maken en geen idiote bedragen gaan uitgeven. Maar....
Waar is een fysieke winkel in de buurt (50km) van Heerlen waar je deze leuke spulletjes kan kopen. Ik ben een beetje wars van online shoppen.

Misschien dat iemand hier wat weet.

Dank en groet,

Andre
Luxman L590 ax2,<br />Sony scd777es,<br />Dual cs721,<br />B&W 800d2

jpio

Pioneer 20 serie, Onkyo-D 7955, Pioneer cdspeler, Nakamichi deck, Philips TvW 104 cdspeler, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Q acoustics 3020i

Heintje

Zou het een handig idee zijn om een hint te geven wat je ongeveer zoekt aan materiaal?

Theo van Wermeskerken

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je wilt gaan 'maken'.
Wat je nodig hebt is de benodigde lengte speakerkabel naar keuze en dat komt altijd gewoon van de rol.
Aan de uiteinden zou je dan nog een vorm van aansluitmateriaal kunnen zetten, maar meestal kun je beide
uiteinden aan zowel versterker als speakerzijde rechtstreeks aansluiten.
En dat laatste heeft ook nog de voorkeur boven extra soldeer of klem overgangen, terwijl je voor die laatsten een heleboel extra geld kunt neertellen, afhankelijk van merk en type.
Als je met 'maken' het zelf isoleren van losse koper, verguld of verzilverd koperen draden in bv katoen
isolatie materiaal bedoelt kun je daarover op dit forum op verschillende plekken veel info vinden.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Bloom

Gewoon elektriciteitskabel van 2,5 mm² doorsnede in koper is prima voor een gemiddelde woonkamer.

groovy.

In to each life some rain must fall.

chansig

Gooi je er voor de vorm nog wat fancy pluggen aan, krimpkousje eromheen en klaar.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

André K

Hoi, dank voor de antwoorden. Eigenlijk is mijn belangrijkere vraag: ik wil van single-wire naar bi-wire. Dus het laatste stuk voor de speaker splitsen, een y stuk maken.

Solderen is kennelijk niet goed. Waarom niet?

Als ik die y splitsing ga maken moet ik 3 kabeleinden aan elkaar maken. Wat is dan de beste, meest zuivere methode?

Alvast dank.

Groet,

Andre
Luxman L590 ax2,<br />Sony scd777es,<br />Dual cs721,<br />B&W 800d2

Heintje

Zoals ik doe, aan de onderkant (of bovenkant) insteken door de gaten* en dan de klemmen aandraaien? 

* dat lukt alleen als de plussen en minnen precies boven elkaar zitten en in hetzelfde vlak ...

AntiAudioKwakzalverij

Je bedoeld met bi-wire toch buy-wire? Want je koopt alleen meer draad. Maar als je dat wilt geen probleem en solderen is ook geen probleem. De luidspreker klemmen op je versterker zitten ook gesoldeerd op de printplaat van de versterker en de spoelen, weerstanden en condensatoren in je luidspreker zijn ook gesoldeerd. Mijn advies, kijk voor banaan pluggen die goed klemmen en dat blijven doen zodat ze goed contact blijven maken.

Pamakas

*Koop goed koper, niet een verzilverde versie. Niet te dik, liever een aantal hele dunne draadjes dan 1 hele dikke.
*Banaan of spades, is een stuk eenvoudiger als je een keer de spullen wilt verplaatsen of verwisselen.
*Maak losse stukjes om achterop je luidsprekers naar biwire te gaan. Sluit eerst de hoofdkabel aan (aan de tweeter aansluiting) en maak daar vandaan een draad naar de andere aansluiting.
*Je kan nog upgraden met het wikkelen in papier en katoen.

B. Gehakt

Soldeerverbindingen zijn prima. Ze kunnen wel scheurtjes vertonen bij mechanische belasting, zoals in pluggen bij het bewegen van speakerkabels. Mogelijk niet de beste plaats voor het toepassen van soldeerverbindingen?
Deskundige

AntiAudioKwakzalverij

22 april 2020, 09:53:37 #12 Laatste wijziging: 22 april 2020, 09:56:33 door Mmuetst
Citaat van: B. Gehakt op 22 april 2020, 08:09:48Soldeerverbindingen zijn prima. Ze kunnen wel scheurtjes vertonen bij mechanische belasting, zoals in pluggen bij het bewegen van speakerkabels. Mogelijk niet de beste plaats voor het toepassen van soldeerverbindingen?

Ik gebruik ze nog steeds niet als springtouwtjes (maar ieder zijn hobby  ;) )
En je moet geen bak en braad solderingen maken, maar goed doorgevloeide solderingen.

Pamakas

Citaat van: Mmuetst op 22 april 2020, 09:53:37
Citaat van: B. Gehakt op 22 april 2020, 08:09:48Soldeerverbindingen zijn prima. Ze kunnen wel scheurtjes vertonen bij mechanische belasting, zoals in pluggen bij het bewegen van speakerkabels. Mogelijk niet de beste plaats voor het toepassen van soldeerverbindingen?

Ik gebruik ze nog steeds niet als springtouwtjes (maar ieder zijn hobby  ;) )
En je moet geen bak en braad solderingen maken, maar goed doorgevloeide solderingen.

Tja, ik vind het niet echt handig. Ik zou niet snel luidsprekerkabels aan een versterker of aan luidsprekers solderen. En zo erg is een overgang ook weer niet tussen de aansluitingen en een banaan of spade. Op een systeem met kabels van een paar euro de meter hoor je dat verschil nauwelijks..

WanFie

Citaat van: Pamakas op 22 april 2020, 03:55:55*Koop goed koper, niet een verzilverde versie. Niet te dik, liever een aantal hele dunne draadjes dan 1 hele dikke.
*Banaan of spades, is een stuk eenvoudiger als je een keer de spullen wilt verplaatsen of verwisselen.
*Maak losse stukjes om achterop je luidsprekers naar biwire te gaan. Sluit eerst de hoofdkabel aan (aan de tweeter aansluiting) en maak daar vandaan een draad naar de andere aansluiting.
*Je kan nog upgraden met het wikkelen in papier en katoen.

Ik heb een wat andere mening:
Goed koper, OK
Verzilverd, geen probleem, al mijn kabels zijn van verzilverd koper en geheel geen scherpte of over- briljant.
Geen stranded draad gebruiken, maar met massieve kern, wel beter veel apart geïsoleerde draadjes i.p.v. een dikke. Maak de draden niet te dik, 2,5 mm2 is royaal voldoende. Voor de hoogsectie is 1,5mm2 genoeg.
Banaan, pennen of spades zijn prima, wél klemmende bananen gebruiken, die goedkope dingen vallen er makkelijk uit. Ik schroef ze eerst vast en soldeer daarna de boel.
Biwire heeft alleen zin, wanneer je speakers moeilijk aanstuurbaar zijn. Door de lengte van de kabel worden de invloeden van de woofer minder op de hoogsectie doorgegeven.
Ik gebruik gewoon teflon of PVC voor de isolatie. Extra kousen vermijden.
Twisten of vlechten met dunne draadjes maakt een kabel beter voor pulsweergave. Details komen er beter doorheen zeg maar.

Tot zo ver MIJN ervaring.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)