• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Tripath eindversterker

Gestart door Kingpin, 24 december 2019, 00:23:26

Vorige topic - Volgende topic

Kingpin

Het regent en regent, winter voor de deur en wat doe je dan ...
Een Tripath versterker bouwen :)

Gebasseerd op de TA2022 met 2x90W en lineaire voeding.
Wat filtering en softstart.

Het geheel speelt nu prachtig in combinatie met m'n Naim UQ2 die nu dienst doet als pre.

In eerste instantie een 50Hz brom (zonder aansluiting van de ingangen) en wat emc rotzooi als ik m'n hand op de koelrib van de Tripath legde.
Na wat meetwerk een extra aarde getrokken naar een geschikt punt waardoor deze nu geheel weg is.
Trafo bromt wel heel lichtjes (wikkelingen ... is geen Amplimo he  ::)) met kap erop in de kast hoor je geheel niets, misschien wat dc rotzooi, kan ik nog wel even testen op m'n dc blokker.

En het uiteindelijke resultaat  :)

Al met al weer een leuk projectje ...

Sterremuur

Leuk project.
Je zou nog iets moderner kunnen met een schakelende voeding.
Kan het ook in een klein kassie worden weggewerkt.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

Randomuser

Hoe is het met ruis? Al die goedkope Tripath kits die ik had ruisen als een gek.

Kingpin

Citaat van: Sterremuur op 24 december 2019, 10:50:12Leuk project.
Je zou nog iets moderner kunnen met een schakelende voeding.
Kan het ook in een klein kassie worden weggewerkt.
Kastje valt nog mee, voorkant is ongeveer 22cm, 18cm hoog, maar idd kan kleiner wil het niet dat m'n voorkeur nasr een lineaire voeding uitgaat... ik weet het:)

Kingpin

Citaat van: Mr.Tisniks op 24 december 2019, 10:56:01Hoe is het met ruis? Al die goedkope Tripath kits die ik had ruisen als een gek.
Heel iets ruis, kan ook aan de Naim liggen want die ruisde hetzelfde.
Op een meter hoor je geen ruis.

Regenpak

Ruisgedrag staat gewoon in de datasheet. Zo te zien ga je dat wel horen met gevoelige speakers. Bedenk wel dat deze chip alweer vrij bejaard is (2004).

Deze kit is bedoeld voor een conventionele trafo en niet voor een schakelende voeding (brugcel). Mooi kassie!

Tjerk
It's been Monday all week long!

Kingpin

Bedankt.
Met 86dB speakers hoor ik geen ruis op een meter afstand.
Moet zeggen dat het erg goed speelt, betere controle dan mijn Naim, wat ook het uitgangspunt was, naast dat ik wat te knutselen wilde hebben.

minplus

Mooi werk, doe het je niet na. Kreeg even het gevoel op grond van de foto's dat het apparaat richting 30 cm hoog ging.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Tom!

Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Kingpin

Kingpin

En voor de videofreaks ...
Wel geschoten met een smartphone.

ArjanR1

Monitor Audio - Auralic - Pegaso

Kingpin

Bedankt.

Morgen alleen ff testen waar de mechanische brom vandaan komt.
Het is niet veel maar wil het wel weg hebben.
De brom is trouwens totaal niet hoorbaar via de speakers.

Als ik het ongeaard aansluit is het wel iets minder en wanneer ik het achter mijn dc blokker hang is is alleen hoorbaar op een afstandje van pakweg 20cm.

Kingpin

Vanmorgen het voedingsgedeelte compleet uitgebouwt en aan de hand van wat praktische tips iets aangepast maar heeft niet geholpen.
Onbelast bromt de trafo al ... belast een tikkie meer, ik houd het op de trafo.

Heintje

Zwevend ophangen in de kast?