• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Van Axis naar Volare

Gestart door Duclaasie, 1 januari 2020, 20:58:20

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

1 januari 2020, 20:58:20 Laatste wijziging: 14 december 2021, 21:52:26 door Duclaasie
Als opvolger van mijn Project 1Xpression 2 heb ik vandaag een Linn Axis type 2 met Akito arm aangeschaft. Draaitafel is niet in bijzonder goede staat, maar daar was mijn inziens de prijs dan ook naar. Het beruchte voedingsgedeelte is recent al van nieuwe condensatoren en een diode voorzien, dus die moet weer jaren mee kunnen. De kabel van toonarm naar phono pre is duidelijk nog de originele, dus die zal worden vervangen. Overigens is dat met een haakse DIN aansluiting een vrij dure aangelegenheid. De arm heeft de neiging om terug te springen naar beginstand, ook met dwarsdrukcompensatie en naalddruk op 0. Waarschijnlijk licht de toonarmkabel te strak en/of is het horizontale lager smerig.

De Axis wordt dus op korte termijn voor een servicebeurt weggebracht, waarbij ook mijn Nagaoka MP-200 gaat worden ingebouwd. Hoop dus binnenkort een mooie stap voorwaarts te hebben gemaakt qua vinyl weergave.

Heintje

Gefeliciteerd, als ze in orde zijn, zijn het prima draaitafels!

Hints:
1. de Akito arm heeft een designfout: de arm is in hoogte verstelbaar, maar de klem waaraan de armsteun hangt scheurt om de armdrager heen uit doordat de kunststof te oud is geworden. Is dat bij jou nog goed (dat wil zeggen, geen haarscheurtjes)?
Als het fout gaat, valt de armsteun naar beneden en werkt de armlift niet meer.
De draaitafel blijft gewoon bruikbaar, maar zonder werkende armsteun/armlift.

2. de originele kabel van de toonarm (dus die met de haakse plug) is niet veel soeps. Ik heb bij mijn Basik op (uitstekend) advies van een vriend al lang geleden deze kabel vervangen door een Van den Hul exemplaar: dat maakt klankmatig méér uit dan een beter element erin en het is een aanbeveling zonder meer waard!

Duclaasie

De arm lift werkt nog uitstekend!

Kabel met de haakse DIN wordt vervangen, maar voor wat is nog even de vraag. Ik zag dat Jelco een passende kabel heeft, maar dan praat je wel al over 139,-..

Heintje


Duclaasie

Is er iemand die een goed adres weet om de Akito te laten fixen? Anders stuur ik hem naar Audio Origami in Schotland.

Duclaasie

Citaat van: Heintje op  2 januari 2020, 16:33:25Die van mij is (nagezocht) deze: http://www.vinylvinyl.nl/van-den-hul-d-502-hybrid-tonearm-cable.html

Die had ik ook gevonden, maar dat is wel serieus geld. Hoewel 200,- haast de ondergrens lijkt te zijn voor een DIN naar RCA kabeltje...

Duclaasie

Vanavond gaat de Axis naar Kilian Bakker van Holistic audio voor (hopelijk) de arm fix. Daarbij wordt de arm dus ook opnieuw afgesteld. Mocht Kilian de arm niet kunnen fixen wegens lagerschade dan gaat hij mogelijk alsnog naar Audio Origami in Schotland.

Andere optie is uiteraard een andere arm, maar dat is qua kosten al gauw een ander verhaal. Jelco SA 250 of 750 zou een goede match zijn, maar dan praat je toch over 500+

funky


Duclaasie

Mocht de arm niets worden dan komt er waarschijnlijk een Jelco SA-250 ST op. Deze past 1 op 1, matched uitstekend met de Nagaoka en wordt tegenwoordig zelfs met Linn logo door Linn zelf op de Sondek gemonteerd.

Daarnaast vind ik het gebrek aan hoogte verstelling nogal een nadeel.

Duclaasie

Citaat van: funky op  3 januari 2020, 18:33:49Mocht het niet werken, dit lijkt me een ok Rega arm voor een ok prijs:

https://marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/platenspelers-en-pick-ups/m1482451683-rega-rb600-tonearm.html


Rega arm is sowieso te lang, dan moet de complete faceplate vervangen en op maat geboord.

Duclaasie

Vanmiddag het verlossende woord. Horizontale lager is ontzet, vermoedelijk omdat de borgschroef waarmee je de VTA afstelt te strak is aangedraaid. Daarnaast zijn de verticale lagers ook geen 100 punten meer en is het mechanisme voor de dwarsdrukcompensatie ook aan service toe. Al met al is herstel duurder dan een nieuwe arm. Zoals het nu lijkt ga ik een Jelco SA-250 ST laten monteren.

Parker700

Een lager ontzet door het aandraaien van die schroef??
Lijkt mij onwaarschijnlijk.
Muziek, daar kikker je van op!

minplus

Hm..
Via deze of een andere firma?
Maar goed, zou best kunnen dat een nieuwe arm laten monteren met alles erop en eraan, incl. element en afstellen veel goedkoper is?
Is wel alles nieuw en dat kan super zijn.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Duclaasie

Akito is een drama on te herstellen. Enige die lagers vervangt is Audio Origami in Schotland.  Kost 155 pond per lagerset... Wanneer herstel van de dwarsdrukcompensatie erbij komt zit je al op een totaal van 455 pond ex verzendkosten en eventueel armbekabeling....

Citaat van: Parker700 op  4 januari 2020, 19:19:05Een lager ontzet door het aandraaien van die schroef??
Lijkt mij onwaarschijnlijk.

Minder onwaarschijnlijk dan je denkt. De basis is bij de Akito van aluminium

Duclaasie

Overigens ga ik de Akito zelf uit elkaar ( proberen) te halen ter lering ende vermaak.  Schijnt nogal een klus te zijn .