• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Van Axis naar Volare

Gestart door Duclaasie, 1 januari 2020, 20:58:20

Vorige topic - Volgende topic

minplus

Vast een leuke klus en wie weet krijg je hem goed. Net als de Olympia typemachine die we begin jaren 70 in 50 stukken waaronder een batterij lagerkogeltjes van de buurvrouw kregen. Was een paar dagen leuk puzzelwerk van wat moet waar en hoe en in welke volgorde en daarna heeft hij vele jaren perfect gefunctioneerd tot we hem weggaven aan een vriendin en bij haar ook vele jaren. Feitelijk zo'n onverwoestbare machine mits je hem onderhoudt. :)
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Duclaasie

Ik heb niets te verliezen en zo kan ik er op zijn minst wat van opsteken. En als ik het goed uit elkaar krijg, dan krijg ik hem ook wel weer met nieuwe lagers in elkaar.

Tom!

Hij is al stuk, dat is een prima uitgangspunt.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Duclaasie

Volkomen mee eens Tom.

Overigens is de arm besteld, er komt een Jelco SA-250 op. Linn biedt tegenwoordig zelfs de Jelco SA-250 aan op de LP12 Majik ter vervanging van de Pro-ject arm die ze voorheen gebruikten. Met Linn logo kost de arm echter wel even 200,- extra, dus dat gaan we uiteraard niet doen. Ik kijk nu al uit naar het resultaat, ben erg benieuwd!

Duclaasie

Het heeft wat voeten in aarde gehad, maar de Axis is speelklaar. De gewenste Jelco SA-250 serie is niet meer beschikbaar, omdat Linn deze op de LP-12 Majik gebruikt. Daarbij hadden ze de eis dat de SA-250 niet meer aan derden zou worden geleverd. Met Linn logo is de arm opeens veel duurder dus die viel af. Uiteindelijk een goede deal kunnen maken op een Jelco TS-350 en die is gister gemonteerd en afgesteld. Daarnaast is de Axis ook afgesteld, lager gereinigd en voorzien van een nieuwe snaar.




De oude Akito wordt niet door mij gedemonteerd, maar gaat naar Audio Origami in Schotland. Johnnie gaf aan belang te hebben bij de arm en deed mijn een "offer I can't refuse".

Momenteel hangt de oude kabel er nog aan, maar die wordt zsm vervangen voor een Audio Origami toonarmkabel. Zelfs met de oude kabel klinkt het al prima. Vooral de laag weergave en detaillering zijn sterk verbeterd. Ik ben er tot op heden erg blij mee!

Duclaasie

Vanavond de motorsnelheid afgesteld, aangezien die ruim 1% te snel was. Resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf.




Duclaasie

Kwam op MP een Nagaoka MP-200 met defecte naald tegen. Aangezien ik momenteel met en 200 naald in een 110 body speel de kans aangegrepen om er een echte MP-200 van te maken voor een fractie van de prijs!

minplus

Gefeli. Mooie kans en aanwinst.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Duclaasie

Zeker weten, nu voor een zacht prijsje een mooi element.

Vanavond element ingebouwd en zo goed als mogelijk afgesteld. Binnenkort naar Hanze om het echt goed te krijgen, aangezien ik geen scoop en dergelijke heb.

Eerste indruk is prima, met ruimte voor verbetering.

sliceofhogan

Gun Hanse het beste hoor, maar wat gaan ze doen met een scoop?
Bij de Jelco zit toch een sjabloon? Mits Linn het gat voor de arm juist geboord heeft, valt er verder weinig te doen behalve je naaldje op de juiste plek op die sjabloon te zetten.
Als je naald scheef zit, dit met een spiegeltje eronder checken en azimuth verstellen tot ie recht in de spiegel spiegelt ;)
Armhoogte verstellen met je oortjes, indien je verschil kunt horen (ik niet, tenzij extreem versteld), anders gewoon horizontaal zetten.

WanFie

Citaat van: sliceofhogan op  1 april 2020, 16:16:52Gun Hanse het beste hoor, maar wat gaan ze doen met een scoop?
Bij de Jelco zit toch een sjabloon? Mits Linn het gat voor de arm juist geboord heeft, valt er verder weinig te doen behalve je naaldje op de juiste plek op die sjabloon te zetten.
Als je naald scheef zit, dit met een spiegeltje eronder checken en azimuth verstellen tot ie recht in de spiegel spiegelt ;)
Armhoogte verstellen met je oortjes, indien je verschil kunt horen (ik niet, tenzij extreem versteld), anders gewoon horizontaal zetten.

Je gaat er nu vanuit, dat de naald altijd netjes recht op de cantilever is geplakt. Ik heb tientallen voorbeelden gezien waarbij dat niet zo was. En zeker bij een fine line naald is het recht in de groef staan erg belangrijk. Met een ronde punt komt het inderdaad veel minder precies.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

funky

Citaat van: undefinedJe gaat er nu vanuit, dat de naald altijd netjes recht op de cantilever is geplakt. Ik heb tientallen voorbeelden gezien waarbij dat niet zo was. En zeker bij een fine line naald is het recht in de groef staan erg belangrijk.

Klopt, zelf meegemaakt met (nieuw uit de doos) Benz-Micro van tegen de 1000 euro, ook met een nieuwe Goldring eroica.
Eerste stap (als je een goed adres hebt) is element bekijken met een stereo-microscoop. Hanze zal dat wel hebben.

Duclaasie

De Jelco past een op een op de plaats van de Akito. Alleen de de Jelco heeft een andere effectieve lengte, dus standaard overhang komt niet overeen.

Akito heeft een effectieve lengte van 229 zit op 211mm uit de spindel een overhang van 18.
De Jelco TS 350 heeft een effectieve lengte van 232 hoort op 214 uit de spindel met een overhang van 18.

De Jelco staat nu dus iets te dicht op de spindel. Volgens mij moet de overhand dus wel gewoon op 18 en gebruik ik die 3mm extra lengte simpelweg niet. Eens?

Duclaasie

E
Citaat van: WanFie op  1 april 2020, 16:52:15
Citaat van: sliceofhogan op  1 april 2020, 16:16:52Gun Hanse het beste hoor, maar wat gaan ze doen met een scoop?
Bij de Jelco zit toch een sjabloon? Mits Linn het gat voor de arm juist geboord heeft, valt er verder weinig te doen behalve je naaldje op de juiste plek op die sjabloon te zetten.
Als je naald scheef zit, dit met een spiegeltje eronder checken en azimuth verstellen tot ie recht in de spiegel spiegelt ;)
Armhoogte verstellen met je oortjes, indien je verschil kunt horen (ik niet, tenzij extreem versteld), anders gewoon horizontaal zetten.

Je gaat er nu vanuit, dat de naald altijd netjes recht op de cantilever is geplakt. Ik heb tientallen voorbeelden gezien waarbij dat niet zo was. En zeker bij een fine line naald is het recht in de groef staan erg belangrijk. Met een ronde punt komt het inderdaad veel minder precies.

Exact dat, is op het ook en zonder meten niet te doen.

WanFie

Ja, maar dan ook de hoek juist instellen.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)