• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Van Axis naar Volare

Gestart door Duclaasie, 1 januari 2020, 20:58:20

Vorige topic - Volgende topic

Duclaasie

Vandaag de Axis weer opgehaald nadat Jaap Pees hem heeft afgesteld. Wat een genot om met een goed afgestelde platenspeler weer vinyl te kunnen draaien.  Combinatie Linn Axis met een Jelco TS350 S en Nagaoka MP-200 speelt werkelijk fabelachtig!!

Geen hond

goed adres ook ,dus uiteraard zal je daar veel plezier aan beleven .
Gefeliciteerd
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Duclaasie

Dankjewel.

Wat mij opvalt is dat na het afstellen ik ook minder last heb van ruis en kleine tikjes.

Toerental heeft Jaap ook meteen bijgesteld, niet gek voor zo'n oude Axis.

Jeronimo

Met belangstelling gevolgd allemaal. Gefeliciteerd!

sliceofhogan

Jazeker, ziet er goed uit. Dus gefeliciteerd, maar ook gecondoleerd met het overlijden van Jelco. Bied mij troost dat ik niet de enige ben die recent zo'n faillissements artikel heeft aangeschaft  ;)

minplus

Gefeliciteerd. Eind goed, al goed.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

groovy.

Mooie speler met een mooi element.
In to each life some rain must fall.

Jeronimo

Overigens, wat betreft het toerental. Gebruik je voor 45 rpm een betreffende adapter en aandrijfriem? Of heeft de draaitafel het wissel ingebouwd? Ik zie geen externe PS hiervoor op de foto. Tenzij het kastje rechts van de draaitafel dit is, maar volgens mij is dat de phono pre.

Jeronimo

Overigens 2. Ik zie dat er nu een paar Axis worden aangeboden op MP. https://www.marktplaats.nl/q/linn+axis/

Duclaasie

Citaat van: Jeronimo op 17 mei 2020, 09:33:17Overigens, wat betreft het toerental. Gebruik je voor 45 rpm een betreffende adapter en aandrijfriem? Of heeft de draaitafel het wissel ingebouwd? Ik zie geen externe PS hiervoor op de foto. Tenzij het kastje rechts van de draaitafel dit is, maar volgens mij is dat de phono pre.

He kunt via de aan/uit schakelaar wisselen van toerental. Eerst opstarten op 33 en dan kun je doorschakelen naar 45 toeren. Voeding is de voorganger van de Lingo die later in de LP12 is toegepast.

Staan er inderdaad een paar te koop. De versie met de schakelaar in de plint is de eerste versie.

Jeronimo

17 mei 2020, 10:27:42 #40 Laatste wijziging: 17 mei 2020, 11:29:19 door Jeronimo
Citaat van: Duclaasie op 17 mei 2020, 09:56:21
Citaat van: Jeronimo op 17 mei 2020, 09:33:17Overigens, wat betreft het toerental. Gebruik je voor 45 rpm een betreffende adapter en aandrijfriem? Of heeft de draaitafel het wissel ingebouwd? Ik zie geen externe PS hiervoor op de foto. Tenzij het kastje rechts van de draaitafel dit is, maar volgens mij is dat de phono pre.
He kunt via de aan/uit schakelaar wisselen van toerental. Eerst opstarten op 33 en dan kun je doorschakelen naar 45 toeren. Voeding is de voorganger van de Lingo die later in de LP12 is toegepast.
Staan er inderdaad een paar te koop. De versie met de schakelaar in de plint is de eerste versie.
Dank voor de info. Ik dacht dat er niets zat tussen de Valhalla en de Lingo optie. Gaaf dat je die optie op de/deze Axis hebt. Ik heb besloten hiertoe te gaan sparen voor de Lingo 4 dan wel Hercules II. Het gedoe met het afnemen van de platter, plaatsen van de adapter en aandrijfriem vind ik te risicovol. Het schijnt dat met genoemde typen PS ook het geluid ook een tikkie verbeterd wordt. Ik wilde eigenlijk mijn LP12 zo origineel mogelijk houden en zeker de Lingo4 is wat prijzig. Maar dit is een upgrade die ik nog zeker van plan ben. Met die Lingo4 kan je voor zover ik weet ook doorstarten zoals jij beschrijft bij jouw Axis. Extern is dan alleen de voeding.

Ik heb het nodige 45 RPM vinyl, dat ik in afwachting van Lingo dan wel Hercules vanaf de Micro Seiki blijf afspelen.

Platen spelen heeft bij mij zo langzamerhand een centrale rol ingenomen in de muziekbeleving. Aanstekelijk werkt dan op mij hoe iemand anders blij is met zijn/haar draaitafel en vinyl. :) 

Aan vrienden merk ik overigens ook dat die hun platenverzamelingen enthousiast weer aan het herontdekken zijn, verzamelingen die ze de afgelopen 20 jaar in kasten hadden weggesloten. Met rariteiten als bootlegs van Zappa, Genesis noem maar op. En dat met "maar" draaitafels als een Rega Planar 2 met het standaardelementje Carbon van nog geen vijf tientjes. Maar dan wel met veel zorg voor de afstelling van het element opgesteld. Een van mijn vrienden, ouder, net gepensioneerd, vertelde mij na het eerste rondje van het album Dark side of the moon geëmotioneerd wat voor een mooie ervaring hij dat vond. Alsof hij dat album, dat hij zo goed kent, weer voor de eerste keer beleefde. Context: hij wilde na zijn pensionering een paar maanden geleden zijn platenverzameling weer door en deze filen. Zijn ouwe Dual had het zo'n beetje opgegeven en hij wilde voor rond E. 500 een nieuw draaitafel. Op mijn - onbescheiden gegeven - raad heeft hij toen die Rega aangeschaft. Het Carbon element wordt dan standaard bijgeleverd. Alles in één, plug and play. In de winkel gevraagd om zorgvuldige afstelling, dat we nog even hebben gecontroleerd. Voor zover mijn kennis reikte. ;)

Hij heeft overigens ongeloofelijk veel cd's, dvd, blu-rays en zeer goede apparatuur om die af te spelen. Het is dus niet dat hij geen vergelijkingsmateriaal heeft. Door dit soort ervaringen, die ik deel, maakt voor mij de hele discussie digitaal-is-beter vs. vinyl-wint-altijd totaal irrelevant.

Excuses voor mijn uitweiden. Ik geloof dat ik door het vele thuiszitten een uitlaatklep voor wat verbinding aan het zoeken ben. Laat ik het hier maar bij houden en wat familie of vrienden gaan bellen? ;D 

Gefeliciteerd met je aanwinsten nogmaals.

Duclaasie

Naar het schijnt is het ook niet een echte Lingo, maar meer een vingeroefening die de opmaat is naar de Lingo.

Overigens is het lage succes van de Axis hoofdzakelijk te danken aan het feit dat men bang was voor kannibalisme en de Axis niet echt gepromoot is vermoed ik. Wanneer de Axis de LP-12 naar de kroon zou steken kon dit voor Linn wel eens negatief uitpakken. Daardoor is het nu een ondergewaardeerd model met een heel behoorlijke bouwkwaliteit waar je nog jaren plezier van kan hebben. En het grote voordeel ten opzichte van de LP-12 is mijn inziens de simpeler ophanging en het gebruik van vezelplaat in plaats van massief hout voor de plint. De plint zal niet werken en de vering hoef je niet periodiek af te stellen.

Aan met al ben ik er erg blij mee en nog steeds onder de indruk hoe goed het klinkt!

Parker700

Citaat van: Duclaasie op 17 mei 2020, 11:43:33Aan met al ben ik er erg blij mee en nog steeds onder de indruk hoe goed het klinkt!
Dat is toch het enige wat telt.
Gefeliciteerd!
Muziek, daar kikker je van op!

Jeronimo

17 mei 2020, 12:11:55 #43 Laatste wijziging: 17 mei 2020, 15:28:18 door Jeronimo
Citaat van: Duclaasie op 17 mei 2020, 11:43:33Naar het schijnt is het ook niet een echte Lingo, maar meer een vingeroefening die de opmaat is naar de Lingo.

Overigens is het lage succes van de Axis hoofdzakelijk te danken aan het feit dat men bang was voor kannibalisme en de Axis niet echt gepromoot is vermoed ik. Wanneer de Axis de LP-12 naar de kroon zou steken kon dit voor Linn wel eens negatief uitpakken. Daardoor is het nu een ondergewaardeerd model met een heel behoorlijke bouwkwaliteit waar je nog jaren plezier van kan hebben. En het grote voordeel ten opzichte van de LP-12 is mijn inziens de simpeler ophanging en het gebruik van vezelplaat in plaats van massief hout voor de plint. De plint zal niet werken en de vering hoef je niet periodiek af te stellen.

Aan met al ben ik er erg blij mee en nog steeds onder de indruk hoe goed het klinkt!

Die Axis was als ik het goed heb begrepen bedoeld om het commerciële gat te vullen tussen budget spelers en de LP12. Ik lees op het net veel van gebruikers dat naar hun ervaring de Axis goed afgesteld en voorzien van een goed element destijds spelers van het prijsniveau van de LP12 benaderde. Commercieel pakt dat dan weer niet zo goed uit. Kan ik mij voorstellen. Heel goed mogelijk dat het daarom op een gegeven moment niet meer in het assortiment zat.

Dat doet mij denken aan Bowers & Wilkins, die begin jaren 2000 op dezelfde commerciële grond de NT-serie introduceerde: monitor 1 NT, vloerstaanders 7NT en 9NT. Waarin technieken van de duurdere Nautilus-serie werden opgenomen, maar tegen een veel lagere prijs. Deze serie kreeg veel lovende kritieken, met namen de 1 NT. Na twee jaar slechts werd deze serie beëindigd. Ik heb altijd vermoed, wegens commerciële redenen als die jij beschrijft inzake de Axis. Enfin. Ik weid weer uit. ;D

Duclaasie

Dat uitweiden, daar is het toch ook gewoon een forum voor!