• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Psaudio dl3 vervangen door topping d90? (of d70, of.. ?)

Gestart door Raymond A, 13 januari 2020, 10:34:58

Vorige topic - Volgende topic

Raymond A

Hallo,

Door een youtube filmpje werd ik attent gemaakt op de topping d70 DAC. Had er nog nooit van gehoord maar het lijkt wel een serieuze DAC.

Omdat ik nu alweer 10 jaar met de PSaudio directlink 3 draai, vroeg ik me af of het vervangen van deze DAC een verbetering zou meebrengen.

Het is in mijn oren nog steeds een goed klinkend apparaat, maar ja, een digitaal apparaat is na een aantal jaar meestal wel verouderd.


mijn vraag is of jullie ervaring hebben met de topping D70 of 90 en wellicht ooit ook een DL3 hebben gehoord.
zou het een verbetering zijn?

ben benieuwd naar de meningen,
groeten,
Raymond


Buell

Ik ken ze niet.
Zelf ben ik vol van mijn Audio GD r2r7 DAC.
Audio GD heeft een super prijs/ kwaliteit verhouding.
Misschien kan je eens wat uitproberen.
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

Raymond A

nou.. als ik het even snel bekijk zit die Audio GD rond de â,¬2600.

Het leuke van die topping is dat ze rond de 500-700 zitten en apparaten schijnen weg te spelen die dat soort bedragen kosten.
vandaar mijn interesse.



Randomuser

Je moet goed oppassen met reviews die concluderen dat zo'n Chinees gebakje "Speelt een apparaat van 5x het bedrag weg", vaak is het of kul of heeft men 1 apparaat vergeleken met een oude, dure DAC van jaren geleden.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen 'killer DAC's' zijn maar je moet al die superenthousiaste uitspraken met een korreltje zout nemen.


Raymond A

kingpin, bedankt, hoop te lezen.

mr. tisniks, ja ik weet het, daarom vraag ik hier of iemand ze wellicht kent.

Het is inderdaad waar dat zulke 'reviews' (mij in ieder geval) snel enthiousiast maken.
Iets van een paar honderd euro komt eerder op het 'ach ik koop m' lijstje en als je er dan niks mee doet..
Zo heb ik ook een dynavox buis staan, leuke prijs best goed maar je doet er niks mee..
En dat wil ik voorkomen.

het is ook niet zo dat ik mijn psaudio wilde vervangen maar je komt een youtube video tegen, kijkt wat op google en denkt.. hmmm,  misschien wel een leuke upgrade



Hoodman

Citaat van: Raymond A op 13 januari 2020, 10:34:58Hallo,

Door een youtube filmpje werd ik attent gemaakt op de topping d70 DAC. Had er nog nooit van gehoord maar het lijkt wel een serieuze DAC.

Omdat ik nu alweer 10 jaar met de PSaudio directlink 3 draai, vroeg ik me af of het vervangen van deze DAC een verbetering zou meebrengen.

Het is in mijn oren nog steeds een goed klinkend apparaat, maar ja, een digitaal apparaat is na een aantal jaar meestal wel verouderd.


mijn vraag is of jullie ervaring hebben met de topping D70 of 90 en wellicht ooit ook een DL3 hebben gehoord.
zou het een verbetering zijn?

ben benieuwd naar de meningen,
groeten,
Raymond


ach er zit maar weinig verschil in die dingen..

Hoodman

Citaat van: Mr.Tisniks op 13 januari 2020, 15:38:50Je moet goed oppassen met reviews die concluderen dat zo'n Chinees gebakje "Speelt een apparaat van 5x het bedrag weg", vaak is het of kul of heeft men 1 apparaat vergeleken met een oude, dure DAC van jaren geleden.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen 'killer DAC's' zijn maar je moet al die superenthousiaste uitspraken met een korreltje zout nemen.
niet altijd kul! En een oude dac van zeg 30 jaar geleden vindt ik niet minder dan een van nu, ook veel kul.

Randomuser

Citaat van: nostalgie op 13 januari 2020, 18:58:43
Citaat van: Mr.Tisniks op 13 januari 2020, 15:38:50Je moet goed oppassen met reviews die concluderen dat zo'n Chinees gebakje "Speelt een apparaat van 5x het bedrag weg", vaak is het of kul of heeft men 1 apparaat vergeleken met een oude, dure DAC van jaren geleden.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen 'killer DAC's' zijn maar je moet al die superenthousiaste uitspraken met een korreltje zout nemen.
niet altijd kul! En een oude dac van zeg 30 jaar geleden vindt ik niet minder dan een van nu, ook veel kul.
Maar dat vinden dus veel mensen op fora wel. Ik zou persoonlijk zo'n DAC vermijden als het enkel 16/44.1 is en na 30 jaar elk moment stuk kan gaan met nul reserveonderdelen beschikbaar, denk dCS, oude Levinsons, Wadias, Krells (deze klinken ruk, geen gemis ;) ) of alles waar een Ultra Analog DAC in zit - eenmaal defect is direct game over.

Raymond A

duss... als ik het zo lees is eigenlijk alles nu beter dan mijn 10 jaar oude psaudio ?
En oud En lage sample rates..



Raymond A

ouder... ik heb een digital link 3..

dat is alleen een dac en geen voorversterker

Koei

Citaat van: nostalgie op 13 januari 2020, 18:58:43
Citaat van: Mr.Tisniks op 13 januari 2020, 15:38:50Je moet goed oppassen met reviews die concluderen dat zo'n Chinees gebakje "Speelt een apparaat van 5x het bedrag weg", vaak is het of kul of heeft men 1 apparaat vergeleken met een oude, dure DAC van jaren geleden.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen 'killer DAC's' zijn maar je moet al die superenthousiaste uitspraken met een korreltje zout nemen.
niet altijd kul! En een oude dac van zeg 30 jaar geleden vindt ik niet minder dan een van nu, ook veel kul.

Het is ook zeker niet zo dat oudere DACs per definitie niet goed zijn. Het is jammer dat ze vaak niet alle sampling rates ondersteunen of voorzien zijn van gebalanseerde uitgangen.

Wat wel zo is, is dat DAC technologie echt veel beter is geworden, zie bijvoorbeeld de prestaties van een 20 jaar oude DAC:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/mark-levinson-no-360s-dac-review.10842/

Dat komt echt niet in de buurt van een moderne DAC, maar zal gewoon prima klinken omdat je het verschil toch niet meer hoort boven een bepaald prestatie niveau.

Citaat van: Buell op 13 januari 2020, 13:26:36Ik ken ze niet.
Zelf ben ik vol van mijn Audio GD r2r7 DAC.
Audio GD heeft een super prijs/ kwaliteit verhouding.
Misschien kan je eens wat uitproberen.

Audio-GD zou ik met een grote boog omheen lopen, deze fabrikant weet niet hoe ze een R2R DAC moeten maken. Het kan nog steeds prima klinken, maar je moet er geen betere prestaties van verwachten dan een goede draaitafel.

Als wel graag R2R wil hebben dan kom je uit bij Holo Audio, die maken echt hele goede R2R DACs. Ze zullen uiteindelijk hetzelfde klinken als zo'n Topping D90 omdat bij beiden alle fouten in de output ver onder de gehoorgrens liggen.
Thou shalt remember that guns, bitches and bling were never part of the four elements and never will be.

Buell

Citaat van: Koei op  4 april 2020, 10:32:16
Citaat van: nostalgie op 13 januari 2020, 18:58:43
Citaat van: Mr.Tisniks op 13 januari 2020, 15:38:50Je moet goed oppassen met reviews die concluderen dat zo'n Chinees gebakje "Speelt een apparaat van 5x het bedrag weg", vaak is het of kul of heeft men 1 apparaat vergeleken met een oude, dure DAC van jaren geleden.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen 'killer DAC's' zijn maar je moet al die superenthousiaste uitspraken met een korreltje zout nemen.
niet altijd kul! En een oude dac van zeg 30 jaar geleden vindt ik niet minder dan een van nu, ook veel kul.

Het is ook zeker niet zo dat oudere DACs per definitie niet goed zijn. Het is jammer dat ze vaak niet alle sampling rates ondersteunen of voorzien zijn van gebalanseerde uitgangen.

Wat wel zo is, is dat DAC technologie echt veel beter is geworden, zie bijvoorbeeld de prestaties van een 20 jaar oude DAC:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/mark-levinson-no-360s-dac-review.10842/

Dat komt echt niet in de buurt van een moderne DAC, maar zal gewoon prima klinken omdat je het verschil toch niet meer hoort boven een bepaald prestatie niveau.

Citaat van: Buell op 13 januari 2020, 13:26:36Ik ken ze niet.
Zelf ben ik vol van mijn Audio GD r2r7 DAC.
Audio GD heeft een super prijs/ kwaliteit verhouding.
Misschien kan je eens wat uitproberen.

Audio-GD zou ik met een grote boog omheen lopen, deze fabrikant weet niet hoe ze een R2R DAC moeten maken. Het kan nog steeds prima klinken, maar je moet er geen betere prestaties van verwachten dan een goede draaitafel.

Als wel graag R2R wil hebben dan kom je uit bij Holo Audio, die maken echt hele goede R2R DACs. Ze zullen uiteindelijk hetzelfde klinken als zo'n Topping D90 omdat bij beiden alle fouten in de output ver onder de gehoorgrens liggen.

Dan moet je voor de Holo May gaan😉

Audio-GD wordt door een bepaalde journalist verguisd, puur door meetingen en niet door luisteren.

Maar goed, ik en vele met mij zijn erg blij met de ladder DAC R7.
Lees bv maar eens op het Head-Fi forum naar ervaringen.

https://www.head-fi.org/threads/new-audio-gd-r7-r2r-7-r8-flagship-resistor-ladder-dacs.853902/page-282#post-14970819
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way