• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Waarom mag hifi apparatuur niet “klinken”

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 27 december 2020, 19:10:14

Vorige topic - Volgende topic

WanFie

Ik heb die plaatjes alleen gebruikt om te laten zien waarom een buizenversterker anders zou kunnen klinken. Het gaat om de stijgtijd en het doorschieten. In een blokgolf is dat mooi te zien.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: WanFie op  6 juli 2021, 19:09:01Ik heb die plaatjes alleen gebruikt om te laten zien waarom een buizenversterker anders zou kunnen klinken. Het gaat om de stijgtijd en het doorschieten. In een blokgolf is dat mooi te zien.
Dat verklaart voor mij niet waarom een buizenversterker minder plat klinkt of zoals mensen zo mooi kunnen verwoorden "holografisch" t.o.v. een transistor met dezelfde set luidsprekers.

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Rowdy op  6 juli 2021, 17:47:11Het antwoord wat ik gaf op pagina 5 gekopieerd:

In de jaren'80 van de vorige eeuw had je 2 stromingen:
- less is more, alles is in dienst van de muziek, vooral de Britten zijn hier mee begonnen.
- zo laag mogelijke vervormingscijfers, de Japanners deden dat vooral, met de kans dat de muziek "gemaakt" klinkt, het swingt niet.

Voor mij geld "less is more". Ik hoef geen DSP of toonregeling in de set. Het meest geniet ik van muziek met de platenspeler als bron, ondanks z'n beperkingen. Je wordt er meer bij betrokken.
Maar vind je dan buis ook mooier dan transistor? Als we het dan over less is more hebben, is een buis less.

WanFie

Een buis heeft kennelijk ook de eigenschap wat "galm" te produceren. Of dit door microfonie komt weet ik niet zeker, maar zou kunnen. Het binnenwerk van een buis lijkt soms wel wat op een galmveer.

Het zijn wat verklaringen die ik ooit hoorde als verklaring.
Ik hecht nogal waarde aan een strak en kernachtig laag. Daarom hier geen buizenversterkers. En op het onderhoud zit ik ook niet te wachten.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: thanatos op  6 juli 2021, 11:36:17Ik ervaar hetzelfde. Voornamelijk alle simpele schakelingen. Ook de solid state class A schakelingen.

Met meerdere gain stages of veel tegenkoppeling kan het snel vlak klinken. Niet altijd, maar er is wel sprake van enige 'eenheidsworst'

Harmonische vervorming en fase gedrag zijn best bepalende elementen. Je zou op youtube eens de Nelson Pass interviews van Steve Guttenberg moeten bekijken. Daar geeft Nelson een kijkje in zijn keuken op waar hij naar kijkt en meet tijdens ontwikkelingen. Ook leuk detail hij en zijn bedrijven gebruiken Tannoy 15" DC units ivm correctheid in fase gedrag en zo zijn hun ontwerpen beter te beoordelen.
Dan ervaren we hetzelfde. Ik heb helaas geen transistor versterker in klasse a. Mijn Classic is een A/B versterker die wel goed is en mijn moeilijke luidsprekers beter aanstuurt. Het is geen galm wat ik hoor bij een buis was @Wanfie suggereert. Onderhoud van mijn versterkers doe ik zelf, zowel transistor als buis.

Regenpak

Citaat van: Mmuetst op  6 juli 2021, 19:57:24Ik heb helaas geen transistor versterker in klasse A
Ik ook niet maar ik heb twee Marantzen PM80 over de vloer gehad. Ik kon geen verschil horen tussen de klasse A stand (minder vermogen) en klasse AB. Vervorming was gelijk tot aan clippen.

Overigens is uitslingeren van een blokgolf een goeie indicatie van instabiliteit. Maakt niet uit wat voor versterker. En nee, een 10 kHz blokgolf kan ik geeneens meer horen...

Tjerk
It's been Monday all week long!

Jan66

6 juli 2021, 20:23:18 #201 Laatste wijziging: 6 juli 2021, 20:47:43 door Rowdy
Citaat van: Mmuetst op  6 juli 2021, 19:30:39
Citaat van: Rowdy op  6 juli 2021, 17:47:11Het antwoord wat ik gaf op pagina 5 gekopieerd:

In de jaren'80 van de vorige eeuw had je 2 stromingen:
- less is more, alles is in dienst van de muziek, vooral de Britten zijn hier mee begonnen.
- zo laag mogelijke vervormingscijfers, de Japanners deden dat vooral, met de kans dat de muziek "gemaakt" klinkt, het swingt niet.

Voor mij geld "less is more". Ik hoef geen DSP of toonregeling in de set. Het meest geniet ik van muziek met de platenspeler als bron, ondanks z'n beperkingen. Je wordt er meer bij betrokken.
Maar vind je dan buis ook mooier dan transistor? Als we het dan over less is more hebben, is een buis less.
Het mooiste wat ik heb gehoord is een Radio Bulletin zelfbouw buizenvoorversterker en een Naim eindversterker, bron was een platenspeler, luidsprekers van Naim. De LP was een album van Neil Young. Ik zat ongeveer 3 meter van de luidsprekers vandaan en hoorde Neil Young vlak voor me. Kon hem een denkbeeldige hand geven. Dit was in 1996.

Bij puur Radio Bulletin zelfbouw voor- en eindversterker of puur Naim voor- en eindversterker was het minder.

AntiAudioKwakzalverij

8 juli 2021, 21:09:45 #202 Laatste wijziging: 8 juli 2021, 21:14:58 door Mmuetst
Citaat van: Rowdy op  6 juli 2021, 20:23:18Bij puur Radio Bulletin zelfbouw voor- en eindversterker of puur Naim voor- en eindversterker was het minder.
Soms is zo'n combi heel prettig. Ik zocht ooit een buizenvoorversterker met afstandsbediening en toen ik die gevonden had kreeg ik de eindversterker er bij. Het is Chinees en op wat ontwerpfoutjes na, prima spul. Geen toonregeling, maar ik heb wat buisjes gewisseld in de voorversterker totdat ik een mooie sound uit deze versterker kreeg.