• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Onderhoud/service audio apparatuur

Gestart door Ad-orgel, 25 januari 2020, 15:47:37

Vorige topic - Volgende topic

Ad-orgel

Mijn stereo-apparatuur staat in het wandmeubel in de kamer. Het vervelende is dat de opening aan de voorkant van de kast maar 41½ cm breed is, terwijl de apparatuur net een paar cm breder is. Het past overigens wel in de kast want die is ruim 45 cm breed. Dat betekent dat de apparatuur vanaf de achterkant er in gezet en er uit gehaald moet worden. De kast moet er dus af getild moet worden om apparatuur te wisselen of te (laten) repareren. Omdat ik de Cd-speler en het cassette-deck wil vervangen moest de kast er nu ook af. Ik heb inmiddels alles weer netjes schoon en stofvrij gemaakt

Ik heb best goede Hifi-apparatuur staan, maar de apparatuur niet nieuw meer om niet te zeggen, behoorlijk op leeftijd.
Mijn vraag is of en in hoeverre de stereo-apparaten onderhoud vragen en of het nodig is dat ze zo af en toe een onderhoudsbeurt krijgen.

Het gaat om de volgende apparaten:
2 eindversterkers - Marantz MA24.
Op 27 december 2006 2e hands gekocht en in gebruik genomen. Sindsdien geen onderhoud/service aan laten verlenen; wel een paar keer stofvrij gemaakt. Deze monoblokken dateren van januari 1991. Het zijn geweldige versterkers en doen het nog steeds prima.
Een voorversterker - AVM Evolution V3
Deze gelijk met de Marantz MA24 op 27 december 2006 in gebruik genomen. Sindsdien geen onderhoud aan laten plegen en functioneert nog prima. Dit toestel ook 2e hands gekocht; bouwjaar is mij onbekend.
CD-speler - Sony SCD XA777ES
Met tentlabs low jitter clock, ingebouwd door Guido Tent, tevens voorzien van een nieuwe laser ingebouwd door Radio Correct. In het bovendeksel zijn gaten gemaakt. Ook in de onderkant zijn gaten gemaakt.
Gekocht als 2e hands in 2016; binnenkort in gebruik en gaat de Denon DCD S10 vervangen. Bouwjaar onbekend; serienummer 500070.
Cassette-deck - Philips FC 931
Gekocht als 2e hands in 2016; binnenkort in gebruik en gaat de Onkyo TA RW 490 vervangen. Bouwjaar onbekend. Heeft zeer weinig gedraaid; is als nieuw.
Tuner - Technics ST 610 L
Gekocht als 2e hands; sinds 2006 in gebruik. Bouwjaar onbekend.
Luidsprekers - Dynaudio Audience 80
Nieuw gekocht 02-2000 en sindsdien in gebruik. In garantieperiode een tweeter vervangen. verder nooit onderhoud gehad. Ze spelen prima; formidabel geluid.

Ik heb met enkele bedrijven contact gehad over service en de adviezen waren verschillend. Enerzijds wordt gesteld dat elektronische componenten, zoals elco’s na 10 jaar achteruit gaan en daarom is onderhoud nodig. Anderzijds wordt verteld dat als de apparaten goed werken geen onderhoud nodig is en pas als ze niet goed meer functioneren reparatie/onderhoud moet plaatsvinden. Ik opteer voor het laatste, maar of dat echt handig is weet ik niet

Kan iemand of meerderen daar een oordeel over geven, zodat ik weet wat ik het beste kan doen. De versterkers, tuner en luidsprekers werken prima. De Cd-speler krijgt wat moeite met Cd’s lezen en de lade werkt ook niet meer optimaal; het cassette-deck doet het niet meer; waarschijnlijk snaren versleten. De Cd-speler en cassette-deck ga ik vervangen.

Bij voorbaat dank voor (het) (de) advie(s)(zen).

Groet, Ad
Eindversterker:  Marantz MA 24
Voorversterker:  AVM Evolution V3
CD-speler:        Denon DCD-S10
Luidsprekers:    Dynaudio Audiënce 80

Vincent Kars

Ik heb nog nooit preventief onderhoud aan enig stuk electronica laten verrichten.

Heintje

Het slechtste wat je kunt doen met audioapparatuur is niet gebruiken.
Als je het regelmatig gebruikt en alles werkt nog goed, is preventief onderhoud onzin.
Je zou wel kunnen laten repareren wat niet meer werkt en wat je nog wel zou willen gebruiken, nu het nog kan: het aantal reparateurs wat dat nog verantwoord kan, neemt heel snel af.

Regenpak

Er zijn een aantal verschillende dingen die spelen. Onderhoud aan electronica is inderdaad eigenlijk overbodig. Je kan repareren als het stuk is of reviseren als de prestaties achteruit zijn gegaan. Je kan gaan recappen als je denkt dat dit de prestaties zal verbeteren. Heel vaak worden dan fouten geïntroduceerd die dan weer hersteld moeten worden. Het is wel zo dat componenten die hard moeten werken, met name voedingselco's, vaak wel baat hebben bij vervanging maar dat merk je gauw genoeg. Sommige componenten degraderen maar dan is het apparaat stuk en is een revisie op z'n plaats. Sommige oudere transistoren (2SC458) zijn berucht hoewel de ex-equipment exemplaren in mijn bakkie prima testten.

Kortom: if it ain't broke, don't fix it.

Tjerk
It's been Monday all week long!

goedglaswijn

Ooit had ik een defecte woofer waarvan ik zelf denk dat het door de versterker kwam (DC ?).
Dit is puur een aanname van mij als leek, ook nooit na laten meten etc.

Sindsdien geen tweedehands versterker meer gekocht voor de zekerheid.

Theo van Wermeskerken

26 januari 2020, 13:23:02 #5 Laatste wijziging: 26 januari 2020, 13:24:48 door Theo van Wermeskerken
Ik heb jarenlang voor de baas en privé onderhoud en reparatie gedaan aan allerlei audio en video
apparatuur.
Preventief alles maar laten vervangen wordt door sommigen geadviseerd, maar is in lang niet alle gevallen
noodzakelijk. Voor de adviseur soms wel.
Het is ook niet verstandig om bij een optredend probleem maar door te gaan tot er echt rook uit de kast
komt, de kosten voor reparatie kunnen dan leiden tot veel hogere kosten of een economisch total loss.
Bij bepaalde modellen / serie's apparaten komt het vaak voor dat er bepaalde zwakke plekken / onderdelen
in voorkomen die bij al die apparaten vroeg of laat problemen geven.
Wat ik dan vaak deed was om tijdens reparatie dergelijke onderdelen wel preventief te vervangen, bv. een
al duidelijk zichtbaar geblakerde weerstand die nog niet door was.
Dat kost de eigenaar dan maar weinig extra en gaf me altijd wel een goed gevoel.
Behalve in het geval van de baas, die was er vaak minder blij mee omdat de klant in dat geval niet na
een poosje met die klacht terug kwam.
En geloof me : er zijn veel van die bazen..
Concluderend : preventief alles maar vervangen is niet altijd verstandig, klankmatig  bezien zelfs
soms ongewenst.
Maar bij onderhoud wel even de puntjes op de i (laten) zetten en bepaalde beruchte puntjes dan even
nalopen en meenemen.
Ruststroom en offset even afregelen, drupje olie, klap met de hamer maken het compleet.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Heintje

Ahaa, raadsel opgelost: jíj bent die "Man Met De Hamer" die velen tegenkomen!  ;D

Theo van Wermeskerken

Nou, die klap met de hamer bepaalt wel het vakmanschap van de monteur.
Bekend is het verhaal van de klant die verhaal komt halen in de winkel waar hij het apparaat had
laten repareren.
De klacht was : die monteur heeft alleen maar een klap met de hamer gegeven en toch waren de kosten van
de reparatie â,¬ 100.
De gespecificeerde nota luidde echter : klap met de hamer â,¬ 1, om te weten wààr â,¬ 99.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Randomuser

Wat TvW zegt slaat de spijker op zijn kop (met een hamer, uiteraard! :D :D). Soms denkt lui - 'elco vervangen, fluitje van een cent' wat men zich dan niet beseft is dat je eerst halve apparaat uit elkaar moet trekken om überhaupt bij die elco's te komen...

thanatos

Toch vind ik service dan weer wel op zijn plek.

Preventief onderhoud en waar nodig deels servicen voor betrouwbaarheid en plezier in de toekomst.

Solderingen nalopen, notoire slechte componenten preventief vervangen. Hier en daar wat reinigen en afregelen. Functie en prestatie controleren.

Maar doordraaien tot er rook uit komt is ook niet alles. Aan de andere kant, goed is goed en niet onnodig onderdelen maar vervangen.

Lol @ klap van â,¬1,-  ;D  ;D
ATC - First Watt - Nottingham Analogue - Lehmann - Schiit

Theo van Wermeskerken

Ja, goede service is goed, maar ik heb hier in tientallen jaren ook vele goed bedoelde service goed
moeten maken. M.a.w: er wordt ( soms met de beste bedoelingen ) ook een heleboel ge en verprutst.
En je kunt op internet een heleboel zinnigs vinden, maar net zo veel of meer onzinnigs en als de juiste
achtergrond ontbreekt blijkt dat men dan vaak bij de onzin terecht komt omdat de gebruikte kretologie
daar goed bekt.
Om een voorbeeld te noemen : ontzettend vaak krijg ik te horen dat het waarschijnlijk wel erg nodig zal zijn om te gaan recappen. Echt zo'n modewoord aan het worden.
En een slechte elko moet je iets aan doen, maar wat is slecht.
Op veel elko's vind je een tolerantie marge van 50% en met die marge is bij een goed apparaat ook rekening gehouden.
Dit dan nog los van wat vervanging door een 'betere' klankmatig kan doen als je vervangt door 105 graden typen als Panasonic FM en FC e.d.
Ook zo'n fraaie die je soms 'even'moet oplossen is dat de eigenaar of een handige Harrie alvast met de
reparatie is begonnen zodat mij dat een hoop werk zal schelen.
Nou helemaal dus niet, het omgekeerde is het geval, helemaal als die reparatie niet gelukt is en je de
begin situatie niet meer onder ogen hebt en de logica van het oorspronkelijke probleem er niet meer is.
Want ook bij kapot gaan van een apparaat is er een logica.
Een andere fraaie die geregeld weer de kop opsteekt : de akelige gevolgen oplossen van een reparateur
die ook weer met de beste bedoelingen met de spuitbus met contactspray aan de gang is geweest en schakelaars en potmeters royaal heeft verwend met die zooi.
Vaak kom je er niet eens mee op de plekken die nodig zijn en wordt er maar wat aan de buitenkant tegen
de onderdelen aan gespoten en vervolgens loopt het over grote delen van de printplaten waar het zijn verwoestende werk voortzet.
Het gaatje in de printplaat waar de draadjes van componenten door heen worden gestoken is altijd groter
dan het draadje dik is, anders krijg je het er niet door.
De resterende ruimte rond het draadje vult zich dan mooi met de contactspray en dat blijft tijdenlang doorvreten.
Ik heb meegemaakt dat aansluitdraden en solderingen compleet waren weggerot door die zooi.
Dus ja, service is goed, maar doe het dan wel goed en dus : klein klapje na met de hamer.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

thanatos

Het recappen is soms wel een nobrainer als het om vintage en restauratie gaat. Units die al 40-45 jaar staan te spelen en de eigenaar wil dit nog eens 40 jaar blijven doen.

Maar er zijn recap proleten die op handen gedragen worden, mensen die het als verdien model hebben en zo'n mooie vintage bak vol met Wurth gen. purpose knikkeren. Vreselijk om te zien.

Condensatoren op de juiste plek is een wetenschap an sich..

Kijk alleen al bij Nichicon :

Contactspray verkeerd gebruikt doet meer kwaad dan goed op lange termijn. Ik gebruik het wel maar in combinatie met daarna schoonmaken met IPA en vervolgens opnieuw smeren.

Enfin het is net als met garage bedrijven.. je vind ze op elke hoek van de straat, maar die ene echt goede moet je met een vergrootglas zoeken
ATC - First Watt - Nottingham Analogue - Lehmann - Schiit

Theo van Wermeskerken

Contactspray is altijd verkeerd gebruik, ik heb er veel te vaak de nare gevolgen van gezien.
Je krijgt het nooit meer goed weg, ook niet met IPA, hooguit wat verdunning waarmee het zich nog verder verspreid.
Klinkt allemaal zeer negatief, maar dat is dat spul als contact 60 en zo ook.
De enige manier waarop je het nog goed weg zou kunnen krijgen is het apparaat of potmeter / schakelaar
compleet onderdompelen in een bad IPA en dan nog zijn de kieren en ruimtes in die componenten zo klein
dat het moeilijk is.
Wat wel kan is een schakelaar of potmeter helemaal uit elkaar halen, dan kun je hem goed reinigen, maar
in zo'n geval is de hele behandeling met contactspray al onnodig.
Smeren nadien is dan ook zeker nodig en daarom maar weer eens de tip van de eeuw : Gebruik de oude
Ballistol. Reinigt geweldig en hoef je niet uit te spoelen omdat het van zichzelf al een reinigende
oliesoort is die tevens voor de smering zorgt.
Geeft ook geen geleidende oxidatie prut zoals contactspray, wat later weer zorgt voor ruis en gespetter
vooral in apparatuur met hoogspanning, ergo buizen.
Ballistol wordt normaal gesproken gebruikt om oxidatie en kruitslijm in geweerlopen te verwijderen en
het mechaniek te smeren, zeer zuinig in gebruik en goedkoop.
Maar het fenomeen contactspray zal wel onuitroeibaar blijven, mede omdat de handel het volop levert.
Goed onderhoud komt niet uit zo'spuitbusje.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

thanatos

Zo verschillen we van inzichten en dat is prima.

Soms kun je niet anders dan de snelle manier. Bij voorkeur gaan mijn potmeters in een ultrasoonbad met stammopur oplossing. Maar als je 10 schakelaars/potmeters hebt zitten is het een kostbare en tijdrovende zaak. In en uitbouwen kost tijd. Dit kun je als hobbyist doen, commercieel gezien zal geen klant hiervoor willen betalen.

De beste weg is soms de middenweg.

Balistol raad ik ook vaak aan als alternatief.
ATC - First Watt - Nottingham Analogue - Lehmann - Schiit