• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Spades of bananen voor dunne kabels

Gestart door Randomuser, 29 januari 2020, 18:01:21

Vorige topic - Volgende topic

Randomuser

29 januari 2020, 18:01:21 Laatste wijziging: 29 januari 2020, 18:45:14 door Mr.Tisniks
Ik heb een stel 1.5mm2 luidsprekerkabels die ik graag met banaanconnectoren of met spades wil afwerken, helaas is zijn ze te dun voor de meeste connectoren, de 'drukpennen' in de connector zijn te kort om de kabel goed vast te klemmen in de connector.
De aders zijn vertind dus opvouwen in de plug zit er ook niet in, dan gaan de draadjes afbreken.

Zijn er connectoren die met 1.5mm2 overweg kunnen of zit je dan vast aan solderen? Ik heb laatst de goedkoopste Audioquest BFA 100's gekocht maar zelfs 2.5mm2 is te dun, die moest ik 2x opbouwen in de connector.

minplus

Klemmen en solderen is mijn idee.
Maar mogelijk heeft iemand een beter idee behalve evt. een andere kabel nemen.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

groovy.

Kun je de kabels opsolderen zodat ze op het bevestigingspunt dikker zijn.
In to each life some rain must fall.

minplus

Heeft hetzelfde effect, behalve dat de kabels nu niet meer rechtstreeks aan de connector zitten.
Ik denk overigens niet dat dat veel uit zal maken, gezien de honderden solderingen in je apparatuur.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Raymond1

In dit geval kun je het beste de kabel direct aan de connector solderen. Een goede soldering doet kwalitatief niet onder voor een klemverbinding.

Theo van Wermeskerken

Vaak kun je de kabel ook door de aansluitbus duwen en simpel vastdraaien.
Dat is een nog betere verbinding, scheelt een soldeerlas en geld voor aansluitmateriaal.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Randomuser

Uiteraard, wel iets minder gemakkelijk en na een paar keer aansluiten zul je de kabel moeten afknippen en opnieuw strippen. Het ging mij ook om een stukje gebruiksgemak en met engelse Hi-Fi kun je vaak niet zonder banaanstekkers. :)

Heintje

Of solderen en twee lagen krimpkous erover voor de mechanische stevigheid.

groovy.

Kun je daar geen langere inbusboutjes voor kopen?
In to each life some rain must fall.

Buell

Vaak passen de losse pinnen van een gewone 220 stekker ook.
Gewoon stekker open en de 2 pinnen los gebruiken, gat voor kabel is kleiner dan de audio banaanstekkers 😊
Als iedereen de eerste viool wil spelen, krijg je nooit een orkest bij elkaar.
Line Magnetic LM219ia | Audio GD R7 dac| Magna Hifi_Mano Ultra MKIII streamer | TvW Erres(Philips) CD104 | PrimaLuna 8 cdspeler | Sonus Faber Guarneri memento| Sonore harmonizers| Audio tegels | Audio lamp | stroom  M-Way

Randomuser

30 januari 2020, 23:43:37 #10 Laatste wijziging: 30 januari 2020, 23:45:54 door Mr.Tisniks
Het gaat niet zozeer om de grootte van het gat maar de drukcontactjes zijn dus te kort.

@groovy
Het zijn soortgelijke inbus schroefjes, lastig om dit te vervangen:
https://kacsa-audio.hu/assets/media/product/1000/bfa-sure300-hangfal-csatlakozo.jpg
Als de kabel niet dik genoeg is, gaan ze door de fitting heen en vallen ze in de plug :D

Zo'n systeem lijkt prima maar dan geen spades maar bananen: https://www.hifiklubben.nl/kabels/speaker-plugs/dali-standard-spades/
Dali maakt dus wel spades van dit type maar geen bananen, als ik hun site moet geloven.

Bloom

Maak het gestripte deel van de kabel iets langer en vouw/vlecht het dubbel, dan is het wel dik genoeg zodat de schroefjes het kunnen aanklemmen.
Ik raad mensen altijd aan 2,5 mm² te gebruiken, dan heb je dat soort problemen niet.

Randomuser

31 januari 2020, 09:38:50 #12 Laatste wijziging: 31 januari 2020, 09:40:59 door Mr.Tisniks
Het is ook geen doorsnee kabel, ik gebruik hem expres. Gaat om de Shindo-Belden 9497.
Voor serieus werk heb ik pas QED Genesis Silver Spiral besteld.

Dubbelvouwen helpt niet in dit geval, Zelfs dubbelgevouwen 2.5mm2 Supra is net dik genoeg voor de banaanpluggen met schroefcontacten.

Bloom

Dan zijn die pluggen kennelijk bedoeld voor abnormaal dikke kabels. 4 of misschien 6 mm²?

Randomuser

Geen idee, ik heb nog nooit kleinere pluggen gezien? :-)  Ja, dan kom je op het gebied van krimpconnectoren.