Phono-ingang probleempje

Gestart door Mrzed, 19 mei 2020, 17:17:34

Vorige topic - Volgende topic

Mrzed

Whaaa help! :'(

Ik wilde zojuist eens van mijn Iron Maiden Vinyl verzameling genieten en kwam er vervolgens achter dat het linkerkanaal steeds wegviel. Na wat experimenteren met headshell en pluggen, heb ik geconstateerd dat het euvel in de versterker moet zitten.
Gelukkig doen de overige ingangen het nog wel, dus nu van ellende maar een CD van een andere band op gezet. (I.M. heb ik uit nostalgische overweging alleen op vinyl.)

Maar nu... Wat is wijsheid?
-Ga ik zelf de PMA openschroeven en er wat in poken met een tang en een hamer? Ik heb ooit een soldeerbout vast gehad en heb wel eens een casseterecorder open geschroefd, maar echt verstand heb ik er niet van. Hoe moeilijk is het vinden en herstellen van het euvel?
-Of ga ik de Denon voor een onderhoudsbeurt aan iemand aanbieden (iemand tips voor een vertrouwde reparateur in de buurt van Etten-Leur, en/of (ver) daarbuiten?).
-Of ga ik een phono versterker aanschaffen en de platenspeler op een andere ingang aansluiten?
-Of gaat de Denon de deur uit en ga ik voor iets anders op zoek?
Sky TEC: tec3020
PS3/Marantz CD6000ose/Denon: DCD-1500
JVC rx-503l Denon: PMA1500r
Dali: Opticon 6

Bennie van Gisteren

Als je vinyl met een MM element draait is een phono versterker een relatief goedkope oplossing.

En ben je erg gehecht aan deze versterker, lijkt me een prima apparaat. Dan ter service aanbieden aan iemand op dit forum of even googlen. Reparateurs kunnen op jouw verzoek een prijsopgave doen voordat ze tot reparatie overgaan. Is niet altijd gratis. Niet zelf gaan klooien als je dat nooit eerder hebt gedaan. 

En anders is er voor relatief weinig nog zat te koop al heb ik zelf het idee dat de prijzen weer stijgen.

Eigenlijk geef je zelf de antwoorden al, nu nog een keuze maken.

Duclaasie

Ik heb ook een PMA1500 gehad, waarbij ik het hele rijtje heb afgewerkt aan storingen. Solderingen willen nog wel eens slecht zijn, relais gaf de geest en input selector is ook nog vervangen. Als je er nog jaren mee wil spelen zou ik hem laten nakijken bij bijvoorbeeld Audio Service in Elst ( Doet het servicerwerk voor Denon NL). Rody Mulder in Purmerend heb ik ook goede ervaringen mee.

Daarnaast zitten hier op het forum misschien ook nog wel mannen die je kunnen en willen helpen.

Mrzed

Emotioneel heb ik niets met de versterker. Het is alleen optisch het mooiste apparaat in mijn set, vind ik. Maar ook dat is "in the end" irrelevant. Het moet gewoon goed klinken.

Maar ik had eigenlijk gehoopt op wat meer tips, overwegingen en adviezen juist om een weloverwogen keuze te maken.

Mmuetst

Tip 1: als ik je verhaal zo lees zou ik het niet zelf proberen (hamer en tang...). Tip 2: er zijn al Tips gegeven over reparateurs. Tip 3: het is een leuke versterker, dus waarom dan weg doen? Als het signaal af en toe weg valt is een slechte soldering een mogelijkheid van de storing...maar zoals in alle gevallen (dus ook deze) is meten weten. Ik weet een goede reparateur in Haarlem: www.arjanku.it

Heintje

Stop eens een koptelefoon in de versterker en luister of daarop ook het signaal wegvalt: als het ook wegvalt, zit het euvel vóór de eindversterker, als het niet wegvalt zit het euvel in de eindversterker.

Mmuetst

Citaat van: Heintje op 21 mei 2020, 20:08:28Stop eens een koptelefoon in de versterker en luister of daarop ook het signaal wegvalt: als het ook wegvalt, zit het euvel vóór de eindversterker, als het niet wegvalt zit het euvel in de eindversterker.
Dat weet hij al: "Gelukkig doen de overige ingangen het nog wel, dus nu van ellende maar een CD van een andere band op gezet. (I.M. heb ik uit nostalgische overweging alleen op vinyl.)".

Heintje

Citaat van: Mmuetst op 21 mei 2020, 22:14:01
Citaat van: Heintje op 21 mei 2020, 20:08:28Stop eens een koptelefoon in de versterker en luister of daarop ook het signaal wegvalt: als het ook wegvalt, zit het euvel vóór de eindversterker, als het niet wegvalt zit het euvel in de eindversterker.
Dat weet hij al: "Gelukkig doen de overige ingangen het nog wel, dus nu van ellende maar een CD van een andere band op gezet. (I.M. heb ik uit nostalgische overweging alleen op vinyl.)".
Ok, ik had die tekst iets anders gelezen en begrepen (nl. niet dat ze het goed doen).

Rubble

22 mei 2020, 10:00:48 #8 Laatste wijziging: 22 mei 2020, 10:02:51 door Rubble
Kan ook een brakke interlink van de draaitafel zijn. Verhuisd het probleem mee als je rood en wit omdraait?

Of als de headshell een SME aansluiting heeft de 4 pieletjes in de arm. Die dan even schoonmaken en vaak induwen.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Mrzed

Citaat van: Rubble op 22 mei 2020, 10:00:48Kan ook een brakke interlink van de draaitafel zijn. Verhuisd het probleem mee als je rood en wit omdraait?

Of als de headshell een SME aansluiting heeft de 4 pieletjes in de arm. Die dan even schoonmaken en vaak induwen.
Dat had ik ook al getest. Stekkers omgewisseld probleem bleef op dezelfde speaker. Het moet dus echt in het traject van aansluiting naar interne (dat heet ongetwijfeld anders (Ringkern of zo?), maar ik hoop dat jullie me begrijpen) hoofdversterker zitten.

Rubble

Hmm ja, dan lijkt het er inderdaad op dat het de interne phone pre betreft.

De eerder genoemde optie van een externe phono pre is dan een oplossing. Dat kan van heel goedkoop tot heul duur.

Ik heb goede ervaringen met een heul goedkope Behringer PP 400 als tussenoplossing.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield