• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Opa Regenpac repareert...

Gestart door Regenpak, 23 februari 2020, 10:46:51

Vorige topic - Volgende topic

Regenpak

Anderhalve volt? Da's wel heel errug veel! Die geraniumdiodes in mijn bakje doen rond de 0.3 V. Ik weet niet wat die doorpieper van mij (Fluke 77) erdoorheen jast maar ik verwacht iets van een mA. Ik heb ook Schottkydiodes die 0.1 V doen (HP2k8, HP2835).

Tjerk
It's been Monday all week long!

gslikker

Om nog even van achter de geraniums terug te komen, ik heb wat datasheet grafiekjes bekeken en volgens het grafiekje zit bijv een OA95 al op 0.6V bij ca 5mA. Als je gewoon met stroom en spanning in doorlaatrichting meet gaan ze aardig volgens de curve in de datasheet.

Regenpak

Mijn Fluke 77 doorpieper stuurt 0.64 mA door de DUT dus de gemeten spanning klopt wel. Uiteraard kom je in de typische toepassing van z'n lang-zal-ze-leven niet aan dat soort stromen dus de doorlaatspanning mag je veilig op nul stellen.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Regenpak

Weer eens wat reparatieactiviteit. Een Sony TC-K620 postduifde. Zat een fout in die ik er in eerste instantie niet uitkreeg. Uiteindelijk vond ik op AK een post met dezelfde fout. De microcontroller raakte in de war doordat de remote sensor op hol sloeg. Draadje doorgeknipt, probleem verdwenen. Mijn buurman gebruikt de remote toch niet met dat deck.

Maar wat een kreng om aan te werken! Dit gaat he-le-maal nergens over:




En dat was nog voor niks ook...

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Geen zorgen Tjerk, om je alsnog een échte uitdaging te geven heb ik hier nog een KA6ES voor je staan!

 :P

Ach, kikker toch op!

Regenpak

Die heeft in ieder geval niet zo'n debiel scheef gemonteerde print! Maar wel weer een maf midscheeps gemonteerd deck. Net als die iri DCC900 met Technics plakker erop.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

't Was een grapje, maar als je er echt heil in ziet vind ik 't prima 'm even te droppen. Is volgens mij niet iets mechanisch, dus wellicht ook leuk om aan te werken.

Ach, kikker toch op!

Regenpak

Ik zie er wel brood in.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Ok, komt ie jouw kant op.
Ach, kikker toch op!

Regenpak

It's been Monday all week long!

Nicolas

Conrad heeft naar eigen zeggen nog minstens 2000 stuks 1N60 in voorraad. In hoeverre die nieuw of NOS zijn weet ik niet, wel dat het aan bijna 1 euro per stuk niet de goedkoopste diodes zijn. Elders zie ik ze voor 10 cent...
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Sytse Fliege

Nieuw. De Chinezen maken heel veel spul na, je kan van alles en nog wat krijgen uit de jaren '60, '70 en later, alleen is 't denk ik een beetje een gok of de specs en kwaliteit die van het origineel benaderen.

Maar goed, als je kijkt naar bijvoorbeeld originele Japanse transistors, er is een plethora aan fabrieken geweest die die dingen heeft nagemaakt. Als je naar datasheets zoekt zijn die van de originele fabrieken vaak niet eens meer te vinden, maar zie je er legio van nietszeggende namen.

Waarschijnlijk is 't gewoon prima spul, alhoewel ik zelf wel eens rommel gehad heb van een doorgaans toch als goed bekend staande toeleverancier (zeldzame MOSFET die bij testen geen MOSFET bleek te zijn).

Ach, kikker toch op!

Regenpak

Conrad staat nou niet direct bekend als voordelig.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Regenpak

27 mei 2021, 09:00:43 #208 Laatste wijziging: 27 mei 2021, 09:04:55 door Regenpak Reden: layout
Dankzij Herr Fliege heb ik een hele mooie Sony ST-S390 tuner met RDS. Ik wilde weleens weten of de NARROW setting voor de midfrequent (IF) bandbreedte nog voordelen had in combinatie met mijn roteerbare FM antenne. Dat viel eigenlijk vies tegen. Doet wel iets maar de forse verbetering die ik verwachtte bleef uit. Kap eraf dus, eens kijken wat er voor filters inzitten. Bij het bestuderen van het schema viel me de debiele constructie op van de audio output:



Waar te beginnen? Er is zoveel fout in dit stukje schema! Allereerst de beide inputs van IC302. Waarom heeft pin#3 7.0 V en pin#5 5.1 V? Die spannigen moeten gelijk zijn! Enne, hoe krijgen ze überhaupt hun instelling? Welnu, van een parasitaire stroom uit de outputs! Het resultaat was dat in mijn tuner beide inputs op 11 V stonden. Dat is dus bijna voedingsspanning! Geen wonder dat ik de tuner een beetje tegen vond vallen. De voedingsspanning is 13 V en de output zit daar dus heel dicht bij zodat het signaal gaat clippen. Geen idee wat ze hebben zitten te prutsen in Japan! Eens kijken hoe dat is te fixen:



Dat scheelt in totaal acht componenten! Ruimt lekker op, zullen we maar zeggen. De twee omgekeerd geschakelde elco's C309/10 verzorgen nu de instelling van de twee opamps van IC302. Die zaten er dus ook voor de kat z'n viool. De laagdoorlaatfilters laten het DC van IC301 door dus hoewel de spanning iets te laag is (5.6 V) is dat vrijwel de halve voedingsspanning. Veel beter in ieder geval dan 11 V. Overigens zijn de outputs van IC301 pin#5 en 8 en niet pin#6 en 7 volgens het schema. Omdat de tuner teveel output had heb ik alle terukoppelweerstanden (R310-3) verwijderd en de opamps als buffer geschakeld. C315/6 zijn nu dus ook niet meer nodig. Om erbij te kunnen moest het hele board eruit. Gelukkig ging dat vrij simpel:



Nog effe de voor en na plaatjes:



Na:



Het was nog mooier geweest om de opamp van een symmetrische voedingsspanning te voorzien maar dat was een beetje teveel van het goeie. Er zit nu één elcootje in het signaalpad (C317/8). Daar kan ik wel mee leven.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Prachtig, alsof 't af fabriek zo is geleverd!

Ach, kikker toch op!