• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Weergave Dolby Atmos

Gestart door Wim72, 23 februari 2020, 16:16:54

Vorige topic - Volgende topic

Wim72

Ik heb een Samsung UE40J6370 smart-tv (niet Atmos voorbereid), een wat ouder model Pioneer BDP-150 blu-ray speler (niet Atmos voorbereid) en een Yamaha Atmos/DTS-X soundbar.
Als ik mijn blu-ray speler rechtstreeks aansluit op mijn Yamaha soundbar HDMI1 in en deze vervolgens aansluit op mijn Samsung-tv HDMI2(ARC) heb ik prima Atmos weergave geen probleem, decoder in soundbar geeft gewoon Dolby Atmos of Dolby TrueHD aan naar keuze waar ik zelf kies kwa weergave.
Als ik vervolgens mijn blu-ray speler aansluit op mijn Samsung-tv HDMI1 en Yamaha soundbar gewoon op HDMI2(ARC) dan krijg ik op geen enkele manier Dolby Atmos of TrueHD en geeft de decoder in de soundbar alleen Dolby Digital of stereo aan als weergave mogelijkheid?

Wat doe ik verkeerd met het geheel aansluiten op de TV of is blu-ray direct aansluiten op de Yamaha soundbar de enige manier om Atmos en TrueHD weer te geven en is de TV in deze de beperkende factor...

Tom!

Dat lijkt me wel. Als er geen decoder in de tv zit, zal het signaal niet correct verwerkt worden.
Geluid is een van de meest overschatte eigenschappen van muziek.
--- E. Schönberger

Dynky

Je zegt het eigenlijk al zelf ;) ...de tv is niet Atmos enabled, dus als je via de tv gaat zal je soundbar idd geen Atmos aangeven.

Je kan je echter de vraag stellen of dat belangrijk is, want als je enkel een soundbar hebt denk ik niet dat je veel/enige meerwaarde gaat hebben (klanktechnisch dan) van een bronsignaal met Atmos informatie.
ook commercieel actief.

Wim72

Ik heb een vrij eenvoudig boerenbrein, ik denk dan als het bronsignaal met Atmos informatie van blu-ray rechtstreeks ongecodeerd binnenkomt op HDMI1 van de tv dan kan tv dat ook rechtstreeks ongecodeerd doorgeven via HDMI2(ARC) naar de Yamaha sounbar met Atmos decoder. Dit werkt helaas dus niet zo:(

Het was de bedoeling dat blu-ray aangesloten wordt op tv HDM1 en via HDMI2(ARC) ik naar Yamaha soundbar kan luisteren voor Atmos en TrueHD weergave maar ook zou kunnen schakelen naar 7.1 receiver die op HDMI3 zit aangesloten van de tv.

Deze vlieger gaat helaas niet op, blu-ray zit nu rechtstreeks met HDMI op soundbar en met digitale coax op 7.1 receiver maar dat beperkt zeer multikanaals luistermogelijkheden op receiver.

Mischien een optie om een HDMI splitter gebruiken om vanuit blu-ray zowel soundbar als receiver te bedienen...



Heintje

24 februari 2020, 15:57:21 #4 Laatste wijziging: 24 februari 2020, 15:58:54 door Heintje
Zoek eens na wat Dolby Atmos precies is en wat het in jouw setup (niet) kan toevoegen.
En als je wil weten waarom je tegen de door jouw genoemde Atmos-gerelateerde beperkingen op loopt: zoek eens na welke HDMI-specificatie Atmos nodig heeft: ik durf te wedden dat je TV daar niet aan voldoet: je ARC-signaal voldoet volgens mij bij een wat oudere TV (lees: niet gloedjenieuw) al niet aan de norm dus daar gaat je Atmos signaal waarschijnlijk verloren.

En nee, HDMI heeft geen "passthrough"-functie voor hogere HDMI-normen dann de fysieke implementatie: vaak gaat het om bandbreedte-eisen en "extra draden" die er dan in een stuk van de keten niet zijn.

Maar m.i. ben je op zoek naar een stuk functionaliteit wat geen meerwaarde biedt als een soundbar deel van de Atmos-installatie uitmaakt (zoals Dynky terecht stelt) ... En dit is dan géén kwaliteitsoordeel over je soundbar, maar een fysieek beperking van jet set.

Wim72

Een HDMI splitter werkt niet dus maar gekozen voor een hdcp 2.2 compatible 4K/60Hz HDMI switch van Nedis met ledaanduiding en het werkt prima, vanuit blu-ray HDMI naar switch vanuit daar direct naar HDMI1 in op Yamaha soundbar en vanuit switch naar HDMI in receiver en dan naar tv.
Ik heb blu-ray naar TV dus volledig omzeilt maar kan nu via sounbar luisteren naar Atmos/TrueHD en via receiver luisteren naar 7.1 TrueHD.

Bedankt voor de bijdragen.