• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Vraag over stroom en lichte brom

Gestart door Jeronimo, 25 februari 2020, 18:41:26

Vorige topic - Volgende topic

Jeronimo

Iets van de laatste tijd. Ik heb de stroomkabels van alle audioapparaten via twee stekkerblokken op één stopcontact aangesloten. Ik merkte gisteren dat mijn AVM loopwerk een heel zacht zoemgeluid voortbrengt. Niet waarneembaar vanaf een afstand. Ongeacht of ik het apparaat inschakel of niet. Het bijgeluid verdwijnt als ik de netstekker van het apparaat uit het stekkerblok trek of stroomsnoer van het apparaat loskoppel. Aangezien gisteren ook een (wat luider) zoemende phonovoorversterker ook stil gemaakt kon worden door de polariteit van de netstekker van dat apparaat om te draaien. probeerde ik dat nu ook. Geen enkel effect. Uiteraard staat hier niets over in de manual van de AVM. Op internet gezocht. Interessante artikelen tegengekomen die zich bezig houden met het fenomeen aardlussen. Ik neem aan dat er geen gevaar bestaat om de AVM te blijven gebruiken? Als dit onderwerp - moet wel - al eens is behandeld, is verwijzing naar het betreffende draadje voldoende. Ik heb zo snel niets kunnen vinden. Alvast dank.


Jeronimo

Het is allemaal veel eenvoudiger dan ik dacht. Ik heb alle apparaten van het stroom gedaan en de AVM met een verlengsoer aangesloten op een heel ander stopcontact. Zoemend geluid bij inpluggen van de netstekker ook nu, ook als de netstekker werd omgedraaid. Het ligt dus aan het apparaat. Ik zal er naar moeten laten kijken. Excuses voor dit gedoe. althans hier verslag van te doen.

Jeronimo

Van mij mag dit hele draadje worden verwijderd. Heeft geen toegevoegde waarde voor iemand lijkt mij.

minplus

Was leuk om te lezen.
Je hebt een deel van het probleem opgelost met zinnig analyseren. Kan zinnig zijn voor sommigen.
Laten staan tot de AVM bromloos is of nu alles wegmikken?
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

thanatos

Citaat van: Jeronimo op 25 februari 2020, 19:32:21Van mij mag dit hele draadje worden verwijderd. Heeft geen toegevoegde waarde voor iemand lijkt mij.

Zeker wel een nuttig draadje.

Ook al een wandcontactdoos met randaarde geprobeerd ?

Nu kan een trafo van zichzelf brommen. Dit kan exemplarisch zijn (losse lamellen) of misschien iets verderop in zijn voeding iets niet in orde waardoor de trafo gaat brommen.

Misschien simpel te verhelpen. Dus zeker even naar laten kijken als het je stoort.
ATC - First Watt - Nottingham Analogue - Lehmann - Schiit

Heintje

Als je verder wil analyseren: schroef die AVM eens voorzichtig open en kijk of de brom verdwijnt als je met het isolerende deel van het handvat van een schroevendraaier ergens op de trafo tactisch drukt en/of de schroeven waarmee de trafo vastzit, los en weer goed vast draait.
Om maar wat te noemen ...  ;D

Jeronimo

Citaat van: thanatos op 25 februari 2020, 21:27:27
Citaat van: Jeronimo op 25 februari 2020, 19:32:21Van mij mag dit hele draadje worden verwijderd. Heeft geen toegevoegde waarde voor iemand lijkt mij.
Zeker wel een nuttig draadje.
Ook al een wandcontactdoos met randaarde geprobeerd ?
Nu kan een trafo van zichzelf brommen. Dit kan exemplarisch zijn (losse lamellen) of misschien iets verderop in zijn voeding iets niet in orde waardoor de trafo gaat brommen.
Misschien simpel te verhelpen. Dus zeker even naar laten kijken als het je stoort.
Al mijn stopcontacten zijn ongeaard. Op zichzelf stoort het niet, alleen wel nu ik het weet. ;=)

Jeronimo

Citaat van: Heintje op 25 februari 2020, 23:53:06Als je verder wil analyseren: schroef die AVM eens voorzichtig open en kijk of de brom verdwijnt als je met het isolerende deel van het handvat van een schroevendraaier ergens op de trafo tactisch drukt en/of de schroeven waarmee de trafo vastzit, los en weer goed vast draait.
Om maar wat te noemen ...  ;D
Er zitten blijkbaar twee ringkerntrafo's in die zijn afgeschermd door een metalen behuizing https://www.opusklassiek.nl/audio/audio-aw/avm.htm

Ik denk dat ik maar beter even wacht totdat OpaS weer in het land is. ;=)

Heintje

Kijk maar uit dat Opa S. zelf niet gaat brommen als iedereen zit te wachten totdat  hij weer in den lande is ...  ;D

Jeronimo

27 februari 2020, 19:20:28 #9 Laatste wijziging: 27 februari 2020, 19:21:59 door Jeronimo
OpaS is zelf behoorlijk geaard zodat ik denk dat het met brommen nogal meevalt. ;D Hij zal wel veel lawaai maken bij het neerstrijken in het Overveense, als een goede eend betaamt, dus ik denk dat ik wel de eerste in de rij zal zijn. Of, wellicht, na deze kwinkslag, één van de laatste. ;)

Heintje


gslikker

Diverse versterkers die ik onder handen heb gehad hadden min of meer brommende trafo's, wat ik me kan herinneren een Denon pma920, een Bryston 4B en een Nikko Alpha 220.
En zoveel versterkers waren het niet dus een brommende ringkern is redelijk "normaal" lijkt me.

Hetzelfde geldt voor een tikkend of suizend koellichaam van een oude versterker met heatpipe koeling.

Aan beide zaken is meestal niet veel of niets te doen, denk ik.

Jeronimo

Het is wel een brom die voor een aantal weken geleden niet aanwezig was. Het loopwerk functioneerde daarvoor volkomen geruisloos (alleen als er een CD op de platter werd gelegd die niet helemaal plat is). Als dit een effect is dat komt met gebruik moet ik het maar accepteren wellicht? Maar aangezien mij dat hier wel wat moeilijk valt, loop ik er zeker mee langs OpaS, wanneer die hier weer op het Overveense nest is verschenen. Ben benieuwd naar zijn verhalen overigens.