• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Rotel RA 972

Gestart door karma, 11 maart 2020, 21:23:07

Vorige topic - Volgende topic

karma

Beste allemaal,

Ik heb hier een Rotel RA972 van mijn broer. Volgens mijn broer stoorde het rechterkant af en toe, werd het geluid in sterkte minder en dan weer terug. Nu deed het apparaat rechts helemaal niks meer. Ik ben gaan kijken. Er is een zekering uitgeklapt F601. Zover ik in de service manual kan zien is dat een zekering die voor de uitgangstrap dient. Ik heb het apparaat meegenomen. Ik ben een aantal zaken aan het doorsolderen. Ik wil ook graag de bias stroom controleren. In de manual staat dat ik dat R639 en R640 moet meten. Dit zijn emitterweerstanden zover ik dat kan zien. Ik zou een DC van 5 millivolt moeten meten. Mijn vraag is hoe ik dat meet. Is dat over de weerstand heen? Ik snap dat ik aan VR601 en VR602 moet draaien om de waardes te veranderen. Ik wil alleen graag weten hoe ik die waarde nu precies meet en ga liever niet experimenteren. Iemand verder suggesties wat de kwaal zou kunnen zijn bij geluidsniveau dat terugloopt en weer terug komt in relatie tot het springen van F601? Alvast bedankt voor jullie hulp.

Regenpak

Doorsolderen gaat je niet helpen. Als je nu de versterker aanzet zal je op de klemmen van F601 de voedingsspanning (plus of min) aantreffen. Bias is nu dus ook niet in te stellen want het ding is stuk. Je zal met foutzoeken moeten beginnen. Waarom het geluid zachter werd voordat de zekering eruit knalde, geen idee. Het is ook niet belangrijk want als de fout is opgelost zal dat effect ook wel weg zijn.

Nu de metingen. Ik wil weleens weten wat de spanning op de output is (de hete kant van F601) en de beide voedingsspanningen.

Tjerk
It's been Monday all week long!