• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Luisteren en ervaren

Gestart door WanFie, 25 maart 2020, 17:09:14

Vorige topic - Volgende topic

WanFie

Ik merk dat ik naarmate ik ouder wordt, ik anders naar muziek ga luisteren. Of anders ervaar, dat zou ook kunnen.

Omstreeks 1977 had ik samen met een ander persoon een klein mobiel studiootje. Voor het opnemen van bandjes, koren en dergelijke. Ik vond toen, dat muziek een geheel moest zijn, en niet alleen samenhangend qua gespeelde muziek, maar qua klank meer moest versmeren. dat vond ik toen aangenamer om naar te luisteren. Met wat galm en meer afstand tot de microfoons werd dat "geregeld".

Dit als voorbeeld wat ik me nog erg goed kan herinneren. Maar ook, dat ik het verschil tussen versterkers en b.v. draaitafels nauwelijks kon waarnemen. Kabelverschillen (dat begon omstreeks 1980) hoorde ik al helemaal niet.

Maar dan nu, ik probeer de muziek juist zo ver mogelijk te ontleden en te horen wat alle muzikanten spelen, maar ook hoe hun instrumenten klinken. En dat terwijl mijn gehoor juist veel slechter is dan vroeger. Het lijkt of ik me door het beperktere frequentiebereik, beter op details kan concentreren. Natuurlijk is mijn set een betere dan wat ik 50 jaar geleden had, maar ook op andere sets hoor ik een veel gedetailleerdere weergave. Of ik ervaar dat gedetailleerder. Ook hecht ik nu aan een dynamische en natuurlijke weergave. Zo luister ik nu wanneer ik de kans krijg graag naar onversterkte solo-instrumenten om een referentie te krijgen. Straatmuzikanten zijn daar b.v. heel geschikt voor.

Natuurlijk lukt de weergave via mijn set (waar ik heel tevreden mee ben) maar heel betrekkelijk t.o.v. de live-versies. Luister maar eens naar iemand die live op een klarinet speelt of op een trom. Ik zeg dan ook, wanneer een concertvleugel op mijn set net zo goed klinkt dan de huiskamerpiano van mijn vrouw, ben ik al heel tevreden.

Ik vroeg me af, hebben jullie dat ook?
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

jpio

Pioneer 20 serie, Onkyo-D 7955, Pioneer cdspeler, Nakamichi deck, Philips TvW 104 cdspeler, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Q acoustics 3020i

WanFie

:) Aandacht maakt alles mooier  :)

groovy.

Ik hoor nu meer dan zeg maar 10 jaar geleden,dat komt omdat ik nu beter luister en dan hoor ik meer details zoals  bijvoorbeeld kleine geluidjes die ik eerder niet opmerkte door de luidere tonen heen.
Ik ben nu ook wel kritischer dan 10 jaar geleden.
In to each life some rain must fall.

WanFie

Citaat van: groovy. op 25 maart 2020, 18:50:14Ik hoor nu meer dan zeg maar 10 jaar geleden,dat komt omdat ik nu beter luister en dan hoor ik meer details zoals  bijvoorbeeld kleine geluidjes die ik eerder niet opmerkte door de luidere tonen heen.
Ik ben nu ook wel kritischer dan 10 jaar geleden.
Kijk... Ik ben niet alleen.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

jpio

Citaat van: WanFie op 25 maart 2020, 18:15:00
Citaat van: jpio op 25 maart 2020, 17:41:31nee ;D ;)

Je bent eerder tevreden?

De bovenstaande opmerking was eigenlijk een geintje.
Er is zeker het nodige veranderd de afgelopen jaren; wilde ik voorheen louter analytisch luisteren zeg maar (details), nu vind ik 'afgeronde' muziek ook zeer verteerbaar en over de dag ook meer wenselijk.
De pas aangeschafte Q's hebben dat prima ingevuld.
Het analytische is meer naar de avonduren verschoven.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D 7955, Pioneer cdspeler, Nakamichi deck, Philips TvW 104 cdspeler, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Q acoustics 3020i

WanFie

Citaat van: jpio op 25 maart 2020, 19:14:28
Citaat van: WanFie op 25 maart 2020, 18:15:00
Citaat van: jpio op 25 maart 2020, 17:41:31nee ;D ;)

Je bent eerder tevreden?

De bovenstaande opmerking was eigenlijk een geintje.
Er is zeker het nodige veranderd de afgelopen jaren; wilde ik voorheen louter analytisch luisteren zeg maar (details), nu vind ik 'afgeronde' muziek ook zeer verteerbaar en over de dag ook meer wenselijk.
De pas aangeschafte Q's hebben dat prima ingevuld.
Het analytische is meer naar de avonduren verschoven.
Analitisch heeft n wat negatieve klank. Maar wanneer muziek goed wordt weergegeven, valt dat niet meer op. Dan is het alleen muziek. En geen muzak of tingel tangel.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Vincent Kars

CitaatNatuurlijk is mijn set een betere dan wat ik 50 jaar geleden had, maar ook op andere sets hoor ik een veel gedetailleerdere weergave.

Is voor mij de vraag.
De sets uit mijn jeugd liepen waarschijnlijk door tot 14 kHz.
Mijn huidige gehoordrempel ligt daar inmiddels ietsje onder.
Wat ben ik opgeschoten :)
Ik luister naar klassiek, daar zit toch al niet zoveel hoog in.

Vroeger reageerde ik meer op de emotie, tegenwoordig meer op de schoonheid.
Voor een deel een kwestie van afstomping, de zoveelste interpretatie van de Mondscheinsonate, daar kan geen emotie tegenop maar het blijft erg mooi.

minplus

In de jaren 60 ben ik bijna wekelijks naar klassieke concerten gegaan in de Harmonie in Groningen. De een of andere kloot heeft daarna besloten dat die schitterende zaal met magnifieke akoestiek afgebroken moest worden in het kader van de vernieuwing en verlaagde plafonnetjes. Ook station Groningen moest er zo aan geloven.

Heb in die tijd ervaren en geleerd hoe mooi iets kan klinken o.a. qua dynamiek. Ook in het hoog trouwens.

Eind jaren 60 en vooral begin jaren 70 ben ik meer naar details te gaan luisteren bij muziekinstallaties.
Vooral de keuze van nieuwe speakers in een vergelijking was een punt. Celestion, Kef, Leak, AR en zo nog wat.
Daarna kwam het effect van de versterker bij de keuzes die ik moest maken. Sansui AU70, AU111, Yamaha, Leak en nog een serie.
Heb toen keuzes gemaakt in wat voor mijn oren het fijnst klonk in vele opzichten.

M'n brein is toen redelijk getraind op wat mogelijk is, ook in de jaren daarna met bijzondere installaties bij vrienden. En ik hoor daardoor nog steeds verschillen tussen speakers, elementen, bepaalde versterkers, CD-spelers en zo nog wat, ook al weet ik dat ik de 22000 Hz helaas niet meer hoor.
Blijkbaar heeft de training vroeger nog steeds effect op wat ik in m'n brein van het geluid maak.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

AntiAudioKwakzalverij

Een tijdje geleden een zondag ochtend concert in Concertgebouw in Amsterdam bijgewoond. Als ik dat hoor, zie en beleef dan is alles wat je thuis neer zet "wel aardig". Natuurlijk kan ik wel genieten van muziek via mijn verschillende sets. Er zal ongetwijfeld verschil zitten in mijn CD speler en mijn BlueSound, maar dat boeit mij niet. Ben dan toch meer met de muziek bezig. Vind het spelen met verschillende buizen (en hun sound) wel leuk. Maar een kabel is voor mij een kabel en daar gaat het minste geld naar uit.

jpio

Dat goed weergeven is natuurlijk gewoon myfi.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D 7955, Pioneer cdspeler, Nakamichi deck, Philips TvW 104 cdspeler, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Q acoustics 3020i

groovy.

Klopt,maar als meerdere luisteraars zeggen dat het bij jouw goed klinkt dan mag je dat aannemen :)
In to each life some rain must fall.

WanFie

Citaat van: jpio op 26 maart 2020, 10:41:49Dat goed weergeven is natuurlijk gewoon myfi.

Daar is hij weer, myfi.

Dat is dus het laatste wat ik wil. Ik ga niet proberen om slechte opnamen "beter" te laten klinken door gepruts in de zin van versmerende apparatuur, toonregelingen en afstand tot de luidsprekers te nemen.

Wanneer het goed en dynamisch is opgenomen moet dat er uit komen, en is muziek scherp opgenomen (zoals b.v. Eva Cassidy) dan is dat zo. Daar ga ik de goed opgenomen stukken niet aan opofferen.

Mijn referentie is dan ook het live klinkende geluid. En zelfs niet het geluid wat ik in concertzalen hoor, een concertzaal is niet meer dan een mechanische versterker met al z'n beperkingen. Bovendien wordt de muziek waar ik van hou (o.a. jazz en blues), zelden in concertzalen gespeeld. Jazzmuziek opgenomen in kerken... het ergste wat er is. Ik hoor muziek het liefst alsof de artiesten bij me binnen staan. Op schaal, dat dan weer wel, maar zo natuurlijk mogelijk.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

tito

Citaat van: WanFie op 26 maart 2020, 11:53:40Ik hoor muziek het liefst alsof de artiesten bij me binnen staan.

Tussen de schuifdeuren zeg maar.
Prima, alleen kunnen artiesten wel `n flinke deuk in je drankvoorraad slaan.
Ook op schaal.. 
Wellicht `n idee om zelf `ns `n muziekinstrument  ter hand te nemen, `t  op te (laten) nemen en `t resultaat beluisteren.

WanFie

Citaat van: tito op 26 maart 2020, 12:46:18
Citaat van: WanFie op 26 maart 2020, 11:53:40Ik hoor muziek het liefst alsof de artiesten bij me binnen staan.

Wellicht `n idee om zelf `ns `n muziekinstrument  ter hand te nemen, `t  op te (laten) nemen en `t resultaat beluisteren.

Gedaan en vergeleken. Een goede vriend was beroeps klarinettist/saxofonist. Hij is helaas vorig jaar overleden. Bovendien staat hier een piano in de huiskamer. Deze wordt regelmatig bespeeld. Ik ben dus vaak bezig om mijn referentie te bepalen.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)