• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Extra outputs op OTL koptelefoonversterker aanleggen

Gestart door standvast, 26 maart 2020, 16:00:52

Vorige topic - Volgende topic

standvast

26 maart 2020, 16:00:52 Laatste wijziging: 26 maart 2020, 16:42:02 door standvast
Beste mensen,
Graag hulp bij het volgende..

Ik heb een zelfbouwbak van iemand overgenomen van marktplaats...
Bestaand uit een heel ruim behuisde OTL headphone amplifier (PCB) met voeding.
Ik ben al een tijdje niet zo actief in de audio, tevreden met luisteren naar mijn woonkamer set. 
Ik kocht dit DIY bakje als compleet/werkend (wat het in principe ook is),
maar het is vreemd opgebouwd, heeft 2 onaangelegde outputs achterop en is foutief gelabeled.
...en toen ik een beetje ging googelen kwam ik een heel oude draad tegen van dit forum...
het kwartje viel nogal langzaam bij me en er kwamen allerlei herinneringen terug  ::)
bij sommigen van jullie (oudgediende audiofreaks) is de verkoper welbekend,
*que tromgeroffel :   het is ene Jan / Angelique.

Ahum. nou, ik vreesde dus al voor het ergste, maar:
hij/zij heeft opgestuurd wat ik zag op de foto's.

Pro's:
het ding werkt en klinkt helemaal niet verkeerd.

De opbouw is simpel genoeg maar ik begrijp niet waarom de outputs niet zijn aangesloten.
Ik heb de vraag bij de verkoper gesteld maar die is niet zo spraakzaam meer,
en nu ik me de verhalen van 5/6 jaar geleden weer herinner over deze figuur,
leg ik mijn vraagstuk hier maar meteen neer ook. 
ter illustratie: er zat een label met "output" bij wat eigenlijk de input is.  :-\
En de enige werkende output die erop zit nu is die aan de voorkant van de headphones.

Nu is mijn probleem,.. hoe moet ik die 2 loze outputs bekabelen?
Ik zou hem graag ook als voorversterker kunnen gebruiken...
Kan ik gewoon bij de outputs op de pcb die nu alleen naar de headphone socket lopen
een splitsing maken en daar een nu onverbonden stereo output aanhangen?

alvast veel dank voor het meedenken!
Nak.System One. met Sansui SP7100 en Isophon DIY 4weg / C.E.C. BD7000 - Dynavector 23R./
"BEHEMOTH"- Custom A.T. 1005MKII Ortofon MC20 met MC76 step up.

Regenpak

It's been Monday all week long!

standvast

28 maart 2020, 10:03:05 #2 Laatste wijziging: 28 maart 2020, 10:05:02 door standvast
Dank voor uw reactie. hier een paar foto's
mijn vraag is dus of ik simpelweg met een schakelaar de output van de headphones
kan verbinden met de 2 nu onaangesloten outputs achterop.

https://ibb.co/7410MBx
https://ibb.co/cJBGzx5
Nak.System One. met Sansui SP7100 en Isophon DIY 4weg / C.E.C. BD7000 - Dynavector 23R./
"BEHEMOTH"- Custom A.T. 1005MKII Ortofon MC20 met MC76 step up.

Regenpak

Lijkt erop dat dit een triode voorversterker is met een SRPP eindtrapje. Heb ik ook weleens gemaakt. Mijn contraptie is zeker niet geschikt voor een preamp output. Dit komt doordat de belasting van de koptelefoon het uitgangsniveau in elkaar doet donderen. Ik verwacht dat het met jouw versterker ook zo zal zijn. Maar niks staat je in de weg om het te proberen. Zonder het schema van deze versterker kan ik de resultaten alleen niet goed voorspellen.

Tjerk
It's been Monday all week long!

standvast

Citaat van: Regenpak op 28 maart 2020, 12:18:50Lijkt erop dat dit een triode voorversterker is met een SRPP eindtrapje. Heb ik ook weleens gemaakt. Mijn contraptie is zeker niet geschikt voor een preamp output. Dit komt doordat de belasting van de koptelefoon het uitgangsniveau in elkaar doet donderen. Ik verwacht dat het met jouw versterker ook zo zal zijn. Maar niks staat je in de weg om het te proberen. Zonder het schema van deze versterker kan ik de resultaten alleen niet goed voorspellen.

Tjerk

bedankt voor het meedenken! ,

Klopt het dan dat met een OF/OF schakelaar het wel zou kunnen?
Dus dat ik een schakelaar tussenbouw die OF de output naar de headphone socket stuurt
OF naar een output op de achterzijde?

Ik heb hem nu spelend als voorversterker (gebruik dus de headphone out)
tussen mijn U-Phoria DAC en Pioneer SX-690 receivertje.
Nak.System One. met Sansui SP7100 en Isophon DIY 4weg / C.E.C. BD7000 - Dynavector 23R./
"BEHEMOTH"- Custom A.T. 1005MKII Ortofon MC20 met MC76 step up.

Regenpak

Dan zou ik eerder gewoon de input omschakelen of zelfs gewoon parallel zetten. Bij het laatste kloppen dan meteen ook de labels. Deze versterker geeft veeeeeeeeelsteveel signaal af om die Pioneer mee aan te sturen. Ook zou ik de volumekraan vervangen door iets christelijks. RK27 104 of 503 van Alps bijvoorbeeld. Veel soepelere regeling en gelijkloop dan het joepie Chinadingetje wat er nu inzit. Je gaat daar blij van worden.

Tjerk
It's been Monday all week long!

standvast

Thanks voor de tip, en ja helemaal mee eens een betere potmeter voor volume mag er echt wel in.
Als ik het bronsignaal en volume laag hou op de pre kan het toch geen kwaad (dit bakkie als pre-amp voor de Pioneer) ?

Dan zou ik eerder gewoon de input omschakelen of zelfs gewoon parallel zetten. Bij het laatste kloppen dan meteen ook de labels

Die begrijp ik niet..  de input parallel zetten ?
Nak.System One. met Sansui SP7100 en Isophon DIY 4weg / C.E.C. BD7000 - Dynavector 23R./
"BEHEMOTH"- Custom A.T. 1005MKII Ortofon MC20 met MC76 step up.

Regenpak

Citaat van: standvast op 28 maart 2020, 22:50:52Die begrijp ik niet..  de input parallel zetten?
Je zegt dat er connectors zijn met label "INPUT" en met label "OUTPUT". Die met "INPUT" zijn nu niet aangesloten en je gebruikt "OUTPUT" nou als input. Duhhus, als je "OUTPUT" doorverbindt naar "INPUT" terwijl je het draadje naar de volumepot laat zitten heb je ze parallel gezet en kan je "INPUT" weer gebruiken als input en "OUTPUT" om door te verbinden met je Pioneertje. En dan kloppen de plakkers ook weer.

Tjerk
It's been Monday all week long!

pjw

Hoi standvast is het een idee om een headphone jack te monteren die kan schakelen?

Zodat deze bij het uittrekken van de koptelefoon de uitgangen (L en R) kan belasten met 2 weerstanden met dezelfde weerstand als je koptelefoon impedantie?
Dan blijft het signaalniveau (nagenoeg) gelijk.

Ik heb t uitgetekend, weet alleen niet hoe ik hier een foto kan posten.

Groeten PJW

standvast

29 maart 2020, 13:02:10 #9 Laatste wijziging: 29 maart 2020, 13:04:38 door standvast
Citaat van: Regenpak op 29 maart 2020, 07:52:31
Citaat van: standvast op 28 maart 2020, 22:50:52Die begrijp ik niet..  de input parallel zetten?
Je zegt dat er connectors zijn met label "INPUT" en met label "OUTPUT". Die met "INPUT" zijn nu niet aangesloten en je gebruikt "OUTPUT" nou als input. Duhhus, als je "OUTPUT" doorverbindt naar "INPUT" terwijl je het draadje naar de volumepot laat zitten heb je ze parallel gezet en kan je "INPUT" weer gebruiken als input en "OUTPUT" om door te verbinden met je Pioneertje. En dan kloppen de plakkers ook weer.

Tjerk

Top, bedankt voor de toelichting.
Ik laat je het maar even in lekentaal uitschrijven zodat ik zeker weet dat ik je begrepen heb,.. 8)
Dit is inderdaad denk ik de betere oplossing.



Citaat van: pjw op 29 maart 2020, 12:24:22Hoi standvast is het een idee om een headphone jack te monteren die kan schakelen?

Zodat deze bij het uittrekken van de koptelefoon de uitgangen (L en R) kan belasten met 2 weerstanden met dezelfde weerstand als je koptelefoon impedantie?
Dan blijft het signaalniveau (nagenoeg) gelijk.

Ik heb t uitgetekend, weet alleen niet hoe ik hier een foto kan posten.

Groeten PJW

Dat is inderdaad ook een goede optie, dit werkt ook zo bij een andere headphone buizen amp met DAC die ik heb staan.
maar ik heb dan denk ik de voorkeur voor een
bronschakelaar IPV een koptelefoonjack die schakelt. is ook een optie lijkt me?

dank voor het meedenken!
Een plaatje uploaden gaat het makkelijkst met bijv. https://imgbb.com/
dan plaats je hier op het forum de link van het plaatje in je bericht.
Nak.System One. met Sansui SP7100 en Isophon DIY 4weg / C.E.C. BD7000 - Dynavector 23R./
"BEHEMOTH"- Custom A.T. 1005MKII Ortofon MC20 met MC76 step up.

Regenpak

Citaat van: standvast op 29 maart 2020, 13:02:10maar ik heb dan denk ik de voorkeur voor een
bronschakelaar IPV een koptelefoonjack die schakelt. is ook een optie lijkt me?
Als je graag gaten boort in je frontje wel ja. Je DAC is echter laagimpendant genoeg (als het goed is) om zonder problemen zowel je Pioneer als je zelfbouwer aan te sturen dus dat is wel een heel stuk simpeler.

Tjerk
It's been Monday all week long!

standvast

Heren, veel dank.

Het is gelukt. De nieuwe ALPS potmeter is een genot.
en heb de aanpassingen net af en ik heb nu 2 normale stereo uitgangen+de koptelefoonuitgang.
Wacht nu nog op wat buisjes die onderweg zijn per post om er een aantal verschillende in uit te proberen.

Iemand nog adviezen/ervaringen te delen aangaande een mooi neutrale ECC88 buis?
Nak.System One. met Sansui SP7100 en Isophon DIY 4weg / C.E.C. BD7000 - Dynavector 23R./
"BEHEMOTH"- Custom A.T. 1005MKII Ortofon MC20 met MC76 step up.

Regenpak

ECC88 is een hoogfrequent buis die helemaal niet is bedoeld voor audio. "High slope, low noise DOUBLE TRIODE for use as cascode amplifier in television tuners". Maar er worden mensen blij van kennelijk...

In ieder geval mooi dat die Alps je bevalt.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sytse Fliege

Ach, kikker toch op!

Regenpak

Als ik de foto's bekijk lijkt het erop dat die er nu inzitten...

Tjerk
It's been Monday all week long!