• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

2x 25meter luidsprekerkabel

Gestart door Bassie!, 3 april 2020, 22:45:50

Vorige topic - Volgende topic

Bassie!

3 april 2020, 22:45:50 Laatste wijziging: 4 april 2020, 09:31:06 door Bassie!
Ik heb een grote ruimte, 300/350m2 waar ik wat muziek in wil laten klinken.
Ik heb 8 gelijke luidsprekers en een surround receiver (die ik dan ook op all/multi channel stereo kan zetten)

Ik heb nu zitten kijken voor luidsprekerkabel en ja, een rol van 100meter kan in prijs goed verschillen (-/+ â,¬100).
Vooral omtrent OFC of CCA.

Ik zat zelf te denken aan minimaal 2,5mm2 dikte en het liefst vol kopper.

Tips zijn zeker welkom.

Gezien de ruimte is kwaliteit en sound nog ver te zoeken totdat er iets met demping (panelen) gedaan gaat worden.

Maar wat is een goede kabel in deze die tussen de 10 en 25meter met 6,7 of 8 luidsprekers op 1 versterker worden aangesloten.

100meter Cca 2x 2,5mm2 kabel kost rond de â,¬40/â,¬50 en ofc over de â,¬100

Wat is in deze een goede keuze en zijn er nog andere (betaalbare) opties??
Dali Fazon F5
Van Medevoort MA220
Topping DX3+ pro
Bluesound Node
Asus VivoPC

Hoodman

Wat voor speakers zijn het?
2.5 is voldoende maar dan wel voor kleinere speakertjes, voor grotere zou ik 4mm2 pakken.

Bassie!

Citaat van: nostalgie op  3 april 2020, 23:05:01Wat voor speakers zijn het?
2.5 is voldoende maar dan wel voor kleinere speakertjes, voor grotere zou ik 4mm2 pakken.

Het zijn de Magnat monitor 220.
Dali Fazon F5
Van Medevoort MA220
Topping DX3+ pro
Bluesound Node
Asus VivoPC

Hoodman

3 april 2020, 23:21:24 #3 Laatste wijziging: 3 april 2020, 23:24:37 door nostalgie
2.5 zal genoeg zijn, de speakers zijn 4 Ohm, met 4mm2 zit je zeker goed. Een goede receiver met voldoende vermogen is ook belankrijk. 4 Ohm is voor de meeste geen probleem, maar er zijn recievers die niet zo goede voeding hebben.
Welke Reciever is het?

Bassie!

Citaat van: nostalgie op  3 april 2020, 23:21:242.5 zal genoeg zijn, de speakers zijn 4 Ohm, met 4mm2 zit je zeker goed. Een goede receiver met voldoende vermogen is ook belankrijk. 4 Ohm is voor de meeste geen probleem, maar er zijn recievers die niet zo goede voeding hebben.

Dat dacht ik ook.
Volgens het plaatje achterop de luidsprekers 4-8 ohm.
De reciever heb ik nog niet, plan nu was om een pioneer via marktplaats te kopen, de vsx-920k, echter de bedoeling was een leuke Sony op de kop te tikken met klasse-d techniek.

Zal de goedkopere CCA kabel de ‘kwaliteit’ naar beneden halen? Of maakt dat in deze niet veel uit.
Dali Fazon F5
Van Medevoort MA220
Topping DX3+ pro
Bluesound Node
Asus VivoPC

Hoodman

Wattage lijkt me genoeg, maar verder een lichtgewicht. Dat zegt niet altijd alles maar vaak wel. Toch ook al 10 jaar oud. Ik zou voor OFC gaan en daar niet op bezuinigen. Is de 25 meter ruim genomen? Misschien heb ik nog gebruikte speaker kabel liggen van 2.5. Maar zoals gezegd beter net wat dikker voor het gevoel.

Hoodman

3 april 2020, 23:50:21 #6 Laatste wijziging: 3 april 2020, 23:54:52 door nostalgie
Wacht, je gaat het niet voor surround gebruiken. Stereo is toch gewoon met 2 speakers. Of kies je een keuze voor een bepaald surround geluid?

Bassie!

Citaat van: nostalgie op  3 april 2020, 23:44:14Wattage lijkt me genoeg, maar verder een lichtgewicht. Dat zegt niet altijd alles maar vaak wel. Toch ook al 10 jaar oud. Ik zou voor OFC gaan en daar niet op bezuinigen. Is de 25 meter ruim genomen? Misschien heb ik nog gebruikte speaker kabel liggen van 2.5. Maar zoals gezegd beter net wat dikker voor het gevoel.

Behoord de VSX-920 nog onder lichtgewichten? ‘ 100Wperchannel
(20 Hz to 20 kHz, 8 Ω, 0.09 %) Total Harmonic Distortion
. . . . . . . . 0.06 % (20 Hz to 20 kHz, 8 Ω, 95 W/ch)’

De 25 meter is geschat, afhankelijk waar de reciever gaat komen te staan. Maar 25meter is wel zo een beetje de uiterste hoek waar minimaal 1 luidspreker komt te staan.
Morgen ochtend ga ik het voor de zekerheid even meten, ik vermoed dat het nog wel iets meer kan gaan worden.

En dat gevoel zit bij mij met 2,5 wel goed eigenlijk, maar 4 is bij mij ook altijd wel beter.  ;)

Ook dacht ik om eventueel 4 paartjes van 2x1 in serie aan te sluiten om de impedantie wat hoger te krijgen.
Dali Fazon F5
Van Medevoort MA220
Topping DX3+ pro
Bluesound Node
Asus VivoPC

Bassie!

Citaat van: nostalgie op  3 april 2020, 23:50:21Wacht, je gaat het niet voor surround gebruiken. Stereo is toch gewoon met 2 speakers. Of kies je een keuze voor een bepaald surround geluid?

Receiver kies ik voor de goedkope aanschaf en meerdere (aansluit) mogelijkheden.
Surround lijkt me een leuke optie zolang ik het ook in stereo of ‘multi channel stereo’ kan inschakelen
Dali Fazon F5
Van Medevoort MA220
Topping DX3+ pro
Bluesound Node
Asus VivoPC

Pamakas

Je stelt de vraag over kabel, maar gezien de grote oppervlakte van de ruimte vraag ik me wel af wat je denkt te gaan beluisteren. Je hebt echt wel een flink systeem nodig, met daarbij flink wat vermogen wil je nog wat muziek kunnen luisteren.. Misschien wat meer informatie geven wat je precies wilt?

Pamakas

Ik zit even te kijken naar je luidsprekers, die zijn bedoeld voor een kleine woonkamer of slaapkamer. Niet voor een zaal... Ik vrees dat je ze al snel (te) hard moet zetten om wat te horen en dan ze opblaast...

Bassie!

Citaat van: Pamakas op  4 april 2020, 06:25:44Ik zit even te kijken naar je luidsprekers, die zijn bedoeld voor een kleine woonkamer of slaapkamer. Niet voor een zaal... Ik vrees dat je ze al snel (te) hard moet zetten om wat te horen en dan ze opblaast...



Het is onze bedrijfspand en het hoeft geen discotheek te worden.
Het ene deel is kantoor 50/60m2 en het andere deel is de hal van +300m2.

Als ik in verhouding kijk heb ik in het verleden met een setje Magnat Vintage 310 prettig kunnen luisteren op m’n zolder van 80m2 met een nok hoogte van 4m, vermogen genoeg en nooit overstuurt.

Na mijn idee moet het met 8 Monitor 220’s het dan echt wel lukken om in de hal wat geluid te krijgen.

Een eventuele subwoofer komt er ook bij als het nodig mocht zijn.
Dali Fazon F5
Van Medevoort MA220
Topping DX3+ pro
Bluesound Node
Asus VivoPC

Bassie!

Citaat van: Pamakas op  4 april 2020, 06:23:42Je stelt de vraag over kabel, maar gezien de grote oppervlakte van de ruimte vraag ik me wel af wat je denkt te gaan beluisteren. Je hebt echt wel een flink systeem nodig, met daarbij flink wat vermogen wil je nog wat muziek kunnen luisteren.. Misschien wat meer informatie geven wat je precies wilt?


Het is dus een bedrijfsruimte.
Het hoeft geen discotheek te worden, meer voor achtergrond muziek en heel misschien soms wat harder.

Het is niet de bedoeling om met een reciever en die 8 Magnat’s en klein pa-systeem te evenaren.
Dali Fazon F5
Van Medevoort MA220
Topping DX3+ pro
Bluesound Node
Asus VivoPC

Raymond1

Ik zou je OFC koper aanraden, dat heeft een iets lagere soortelijke weerstand dan gewoon koper. Bezuinig er ook niet op. Als je dat goedkopere draad neemt heb je de kans dat het verkoperd aluminium is.

Pamakas

Citaat van: Bassie! op  4 april 2020, 09:20:51
Citaat van: Pamakas op  4 april 2020, 06:25:44Ik zit even te kijken naar je luidsprekers, die zijn bedoeld voor een kleine woonkamer of slaapkamer. Niet voor een zaal... Ik vrees dat je ze al snel (te) hard moet zetten om wat te horen en dan ze opblaast...



Het is onze bedrijfspand en het hoeft geen discotheek te worden.
Het ene deel is kantoor 50/60m2 en het andere deel is de hal van +300m2.

Als ik in verhouding kijk heb ik in het verleden met een setje Magnat Vintage 310 prettig kunnen luisteren op m’n zolder van 80m2 met een nok hoogte van 4m, vermogen genoeg en nooit overstuurt.

Na mijn idee moet het met 8 Monitor 220’s het dan echt wel lukken om in de hal wat geluid te krijgen.

Een eventuele subwoofer komt er ook bij als het nodig mocht zijn.

Toch snap ik je nog niet helemaal. Je gaat met een 7.1 versterker alles aansturen. Dat kan, maar dan heb je geen gewoon stereo. Ik snap dat je geen discotheek wil, maar de bedrijfshal is echt wel een hele grote oppervlakte voor relatief hele kleine luidsprekers. Leuk voor achtergrondmuziek, maar daar houd het echt wel mee op. Is er echt niet een andere optie te bedenken?

Je moet dus 8x met een kabel vanaf je versterker? Dat is dan al snel 100 tot 150 meter luidsprekerkabel.... Dat kost je al snel een paar honderd euro. Je zal dus zo goedkoop mogelijk met de beste kwaliteit moeten zoeken..

In serie aansluiten is vragen om problemen.. Je gaat een hele andere impedantie aan je versterker hangen.