• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

geen surround sound

Gestart door risie, 10 april 2020, 19:52:53

Vorige topic - Volgende topic

risie

Goedendag,

Mijn naam is Rick. ik heb een 7.1 av reciever gekocht (yamaha rx v650). ik krijg echter geen surround sound. Dit ligt niet aan mijn versterker maar aan mijn tv denk ik. Ik gebuik een optical kabel geen spidf ik heb het goede geluidsprofiel geselecteerd netflix ondersteunt 5.1 heb ik gelezen dus waarom krijg ik geen surround sound? ook me tv waar ik op kijk ondersteunt dts en dolby.
Weet iemand wat er aan de hand is?

De versterker doet het gewoon want ik kan wel een 2 kanaals signaal van de optical kabel pakken en over de hele set afspelen.

tv model: philips 32pfs5362/12

Alvast bedankt

Parker700

Weet jij zeker dat die tv dat ondersteunt?
Muziek, daar kikker je van op!

risie

ja dat heb ik opgezocht in de handleiding. ik heb al een hoop researg gedaan maar kom er niet uit.

Heintje

- waarom heb je de TV niet via HDMI aangesloten op je receiver? Dat scheelt een hoop problemen.
- Ik schat dat je in de TV niet het goede geluids uitvoerformaat aan hebt staan voor surround. Probeer eens PCM.

risie

ik heb alleen optical aansluiting op mijn surround systeem dus hdmi gaat helaas niet. zou u dat tweede nog wat gedetailleerder uit kunnen leggen. ik heb een Phillips tv die ik kan zetten op stereo, meerkanaals en meerkanaals bypas.

Bassie!

13 april 2020, 16:22:22 #5 Laatste wijziging: 13 april 2020, 16:41:40 door Bassie!
Geciteerd uit de handleiding,

“ Indeling voor audio-uitvoer
Druk voor meer informatie in
toets (Rood) Trefwoorden en zoek Indeling voor audio- uitvoer.

Afstelling audio-uitvoer
Druk voor meer informatie in
toets (Rood) Trefwoorden en zoek Automatische afstelling audio-uitvoer.”

Dus met de handleiding worden we er ook niet wijzer van.

Probleem is waarschijnlijk de audio uitvoer, echter staat dit niet vermeld in de handleiding maar wel in het tv menu sector ‘help’

PCM is één van de audio uitvoer modus.
Meerkanaals is dan waarschijnlijk de juiste keuze als dat de enigste ‘meerkanaals’ modus is die je kan kiezen.
Dali Fazon F5
Van Medevoort MA220
Topping DX3+ pro
Bluesound Node
Asus VivoPC

risie

ik heb mijn vorrige probleem gevonden en het is mijn eigen fout. ik had op youtube een 5.1 test gedaan wetende dat hij werkte. echter heeft youtube sinds eind 2019 geen surround sound meer. maar dan nog krijg ik geen netflix geluid over de optical kabel dus kan het nog steeds niet goed testen. weet iemand mischien hoe ik dit kan oplossen. en stel ik zou mijn pc aansluiten op mijn tv voor netflix zou de 5.1 audio van mijn computer via de tv naar de surround set gestuurd worden?

er zijn op dit moment voor mij zoveel mogelijkheden om te testen dus het antwoord op 1 vraag zou al genoeg zijn om mijn tests door te laten gaan.

Bassie!

Als jij je computer middels hdmi op je tv aansluit dan moet het geluid ook via de optical out naar je reciever gestuurd worden.

Kijk in het menu van de tv zelf onder geluidsinstellingen en probeert de audio uitvoer instelling te veranderen tot dat hij het wel doet
Dali Fazon F5
Van Medevoort MA220
Topping DX3+ pro
Bluesound Node
Asus VivoPC

risie

yes bedankt dan ga ik weer even kijken of ik het aan de praat krijg.