• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Denon DCD 1700 speelt niet meer

Gestart door KR720, 12 april 2020, 18:14:55

Vorige topic - Volgende topic

KR720

20 april 2020, 23:11:28 #15 Laatste wijziging: 20 april 2020, 23:18:53 door KR720
Citaat van: KR720 op 15 april 2020, 22:14:26...De alternatieve verklaring wat ik kan bedenken is omdat de wagen niet in beweging komt op de rails er daardoor niets gebeurt. Na meerdere keren getest en gekeken te hebben, zie ik dat de laser wel schijnt op het uiteinde van de CD.

Citaat van: minplus op 15 april 2020, 22:42:07Welk uiteinde?

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 15 april 2020, 22:50:46Dat vroeg ik me ook af.
In elk geval is het eerste wat de speler altijd  doet het lezen van de TOC en daarvoor moet de laser
zich naar het midden van de cd begeven, dus richting spindel.

De buitenzijde, zie foto.

Ik heb meerdere films bekeken en wat artikelen gelezen en kennelijk voert de laser van deze Denon DCD 1700 het 4x proberen scherp te stellen en de TOC te lezen correct uit.

Maar aangezien de laser stationair altijd op de buitenzijde van de CD blijft (en nooit van zijn plaats komt) kan het de TOC (aan de binnenzijde van de CD) niet lezen. Volgens mijn logica kan dat niet de fout van de laser zelf zijn. Dat gezegd hebbende, er valt nog niet uit te sluiten dat er iets mis met de laser kan zijn. Maar om daar achter te komen moet eerst het probleem van de stationaire wagen van de laser opgelost worden:

Het lijkt erop dat er iets mis is met de aansturing en/of lineaire motor van de wagen van de laser.



 


"Voor oeverloos gezever is er het Grand Café. Maar ook daar geldt dat we elkaar horen te respecteren."

Theo van Wermeskerken

Breng dan voorzichtig handmatig de laserunit eens richting midden van de cd en kijk na opstarten wat
er dan gebeurt en of de laserunit zich dan weer naar de buitenzijde beweegt of mogelijk zelfs de TOC gaat
inlezen.
Voorzichtig, niet aan de laserunit zelf gaan duwen, maar handmatig het motortje of de tandwielset bewegen.
Er dan wel een cd inleggen.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

KR720

Dit ontwerp is kennelijk anders dan anders.
Een wieltje / tandwielset zie ik niet (normaal zie je dat met je ogen dicht nog).

Toch maar de wagen waar de laser op zit aanduwen?
Ik vrees iets onherstelbaar te vernachelen als ik dat doe.
"Voor oeverloos gezever is er het Grand Café. Maar ook daar geldt dat we elkaar horen te respecteren."

Theo van Wermeskerken

Ik heb die speler zelf ook gehad, maar weet niet meer hoe die aandrijving van de laserunit in elkaar zit.
Maar er zit zeker een bepaalde manier van aansturing in, even kijken dus.
Vaak zit er motortje met een paar tandwielen ergens verstopt, bij de Philips cdm 0 en 1 werkt dat met
een magneetveld.
Maar hoe dan ook : die laserunit kan over die geleiders bewegen.
Als dat met tandwieltjes gaat zit daar een vertraging op en kun je de unit niet maar zo heen en weer
duwen.
Maar zonder kracht te zetten kun je eens proberen om hem zo te bewegen.
Lukt dat niet eenvoudig dan zit er een vorm van vertraging op, of de unit zit gewoon vastgekoekt op
die geleiderails.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

KR720

23 april 2020, 21:37:25 #19 Laatste wijziging: 23 april 2020, 22:13:59 door KR720
Zo, dat is nu opgelost.
De wagen is in het midden en komt ook weer iedere keer gewoon naar het midden.
De CD-speler herkent nu de TOC en kan spelen.

Problemen zijn er echter nog steeds.

Er doet zich het volgende nu voor:

1) De speler herkent de TOC


2) Druk op "Play" en de speler speelt de track


3) Doorspoelen met FF of een volgende track selecteren is geen probleem, de speler blijft de track juist afspelen;


4) Druk op de "Stop" knop of doe de CD-speler compleet uit en weer aan en de TOC wordt niet meer herkend. Een track afspelen is er dan (natuurlijk) ook niet meer bij...


5) Wanneer je (ongeacht of de CD-speler aan staat of helemaal van de stroom af is) de wagen inclusief laser in de transportstand zet en dan gelijk weer naar normaal (speelstand)...


6) Dan herkent de speler direct weer de TOC


2) Druk op "Play" en de speler speelt de track


etc. etc.


De al gegeven tips heb ik weer doorgenomen, de volgende vallen mij op:

Citaat van: WanFie op 12 april 2020, 18:45:26Het lijkt er inderdaad op dat de laser versleten is. Soms kun je deze weer voor even levend maken door de spanning een heel klein beetje op te schroeven. Hiervoor zit een stelschroefje op de laser.

Citaat van: audio rep 66 op 12 april 2020, 20:48:49KR720
Als je de laser lens heeft schoon gemaakt kijk ook de eindschakelaar na die bij de lens wagen zit op vuile contacten.

Is met de de huidige beschreven symptomen misschien één of beide van deze tips de oplossing?
"Voor oeverloos gezever is er het Grand Café. Maar ook daar geldt dat we elkaar horen te respecteren."

Theo van Wermeskerken

Als de speler gewoon de cd kan afspelen is de laser in orde en als hij zo smerig zou zijn zou hij
ook de cd niet kunnen afspelen.
Maar even voorzichtig schoonmaken met een wattenstaafje met een beetje glassex kan nooit kwaad.
Nooit met alcohol of benzine o.i.d. aan de lens komen en ook nooit aan de regelaars op de laserunit
draaien als je niet weet wat je dan doet.
De kans is zonder meetapparatuur groot dat je het nooit meer goed krijgt en de kans is ook groot dat
je door een te grote laserstroom de unit kapot maakt.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

KR720

Bedankt Theo van Wermeskerken

De laser is schoon  :)
Als ik jou zo begrijp, moet de laser in orde zijn en ligt de oorzaak van het niet blijven spelen elders.

Het lijkt wel of het geheugen uitvalt o.i.d.

Dus ben ik maar eens naar het moederbord gaan kijken.
Daar valt me op dat sommige electrodelen in een beigekleurige harde massa staan.

Misschien is dat lijm, ik zou het niet weten.
Maar andere gelijksoortige electrodelen hebben dat niet (zie laatste foto), en waarom zou dat gelijmd moeten zijn denk ik dan, want het zit gewoon gesoldeerd. Koelpasta lijkt me ook niet plausibel, want dat smeer je niet zo vreemd uit en wordt ook niet hard.

Wat is hier aan de hand?





 
"Voor oeverloos gezever is er het Grand Café. Maar ook daar geldt dat we elkaar horen te respecteren."

Sytse Fliege

Is gewoon lijm, niets aan de hand.

Ze hebben wel de mazelen! Groene mazelen!

 ;D

Ach, kikker toch op!

Theo van Wermeskerken

Is inderdaad lijm en meestal is er niets mee aan de hand.
Ik heb echter ook meegemaakt dat onder die lijmlaag aanwezige draden van onderdelen of
doorverbindingen door bepaalde lijmsoorten werden aan / opgevreten.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Rubble

Is dat niet voor de wat grotere elco's? Vastplakken voordat ze gesoldeerd worden?
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Theo van Wermeskerken

Meestal onder en rondom de grote elko's inderdaad.
Maar het komt ook voor dat men kwistig met de kitspuit aan de gang is geweest op allerlei
andere onderdelen.
Zowel zinloos als lastig.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Sytse Fliege

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 26 april 2020, 18:40:39Is inderdaad lijm en meestal is er niets mee aan de hand.
Ik heb echter ook meegemaakt dat onder die lijmlaag aanwezige draden van onderdelen of
doorverbindingen door bepaalde lijmsoorten werden aan / opgevreten.

Klopt, maar niet in dit geval, kijk maar, je ziet op de foto's een draadbrug met lijm er over die er nog prima uitziet.

Maar het kan inderdaad zeker wel, vintage Sansui spul wil er nog wel eens last van hebben en bij een JVC AX-Z911 en een Luxman M-02 heb ik heel wat van die draadbruggen + weerstanden moeten vervangen, om de boel weer enigszins appetijtelijk te krijgen.

Luxman M-02;



JVC AX-Z911;

Ach, kikker toch op!

KR720

Tjonge, dus toch lijm.
Dat is er dan met de Franse slag opgekwakt haha  ;D

Ik loop nu vast waar het aan kan liggen.
Hoe nu verder met deze DCD1700?
"Voor oeverloos gezever is er het Grand Café. Maar ook daar geldt dat we elkaar horen te respecteren."

KR720

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 12 april 2020, 19:16:56Ik heb zelf die speler ook gehad...en een goed geluid produceert, maar dat het beslist niet een muzikale speler is : klankbeeld zo plat als een dubbeltje.

Wat betekent dat eigenlijk, dat het klankbeeld plat is?
En is dat iets wat komt door de interne DAC van de CD-speler?
"Voor oeverloos gezever is er het Grand Café. Maar ook daar geldt dat we elkaar horen te respecteren."

Theo van Wermeskerken

Citaat van: KR720 op 11 mei 2020, 11:38:34
Citaat van: Theo van Wermeskerken op 12 april 2020, 19:16:56Ik heb zelf die speler ook gehad...en een goed geluid produceert, maar dat het beslist niet een muzikale speler is : klankbeeld zo plat als een dubbeltje.

Wat betekent dat eigenlijk, dat het klankbeeld plat is?
En is dat iets wat komt door de interne DAC van de CD-speler?

Dat betekent dat het geluid een beetje tussen de speakers blijft hangen en niet echt los komt en niet mooi
ruimtelijk en open klinkt.
Een klein geluidsbeeld dus.
Het geluid op zich kan best wel acceptabel zijn, maar dat is bij de meeste spelers al snel het geval.
Komt door allerlei ingrepen door hele ritsen opamps en andere onderdelen om maar een zo schoon mogelijk
geluid te krijgen, maar door sterke filtering wordt het geluid ook ontdaan van dingen die het zo mooi
ruimtelijk kunnen maken.
Vaak doet de analoge muting aan de uitgang ook niet veel goeds.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden