• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Opa S. mijmert er op los

Gestart door Sytse Fliege, 20 april 2020, 09:49:42

Vorige topic - Volgende topic

Sytse Fliege

Was het jullie bekend dat wij Nederlanders het beste spoonerisme ter wereld hebben?

Nee hè, dat dacht ik al.

Vandaar dat jullie aller Opa S., geheel om niet en gratis, dit stukje Nederlandsche historie alhier aan jullie uit den doeken doet.

Want, wat is nu het geval...toch al weer wat jaartjes geleden gaf dominee Spooner deze stijlfiguur zijn naam. Op dat moment, in de Lage Landen, hadden wij daar al lang een woord voor, namelijk verhapselen.

En tsja, hoe gaat dat, er was natuurlijk een of andere grappenmaker die dat woord toen verhapseld heeft, waardoor iedereen nu verhaspelt en niet meer verhapselt, zoals oorspronkelijk.

Taalpuristen kunnen daar nóg kwaad over worden (wat logisch is, want zich over nozelheden opwinden is hun lust en hun leven), maar ja, we weten allemaal, de taal is een levend iets en dus, zo op z'n tijd, kan er dan wel eens wat veranderen. Vraag maar aan de leraren Nederlands, hun vinden dat ook.

Vandaar dus.

Ach, kikker toch op!

Nicolas

Heeft Spoonerisme iets met lepeltje-lepetje liggen te maken, of is hier sprake van een verkeerde kontnotatie?
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Sytse Fliege

Nou, als 't nu vepeltje-lorkje of vopeltje-lerkje of mepeltje-lesje o.i.d. zou zijn, dan ja. Of noccotatie, dan ook. Maar anders niet hoor.

Vouwbakker, dat is ook een goede. En Philip Freriks schijnt er goed in geweest te zijn. Was Spooner later (of niet) geboren, dan was 't vast een Freriksje of een Frerikserisme geworden!

Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

Ik begrijp iets niet trouwens, over Gijlnanzen gesproken.

In Mei (dus niet in mij) leggen alle vogeltjes een ei.

Leuk hoor, ik snap 'm, maar hoe kan 't dan dat ik Gijlnanzen niet alleen nu al met eieren zie rondlopen, maar met zelfs al rondwaggelend gebroed? Zijn Gijlnanzen soms geen vogels? Komt het door het klimaat van tegenwoordig? Zijn ze er op tijd bij omdat ze nog naar Egypte moeten?

We weten 't niet hè, dus wie 't wel weet, die mag 't zeggen. Buur Broet? U desgevraagd?

Ach, kikker toch op!

Nicolas

Citaat van: Opa Spylac op 20 april 2020, 11:00:52Nou, als 't nu vepeltje-lorkje of vopeltje-lerkje of mepeltje-lesje o.i.d. zou zijn, dan ja. Of noccotatie, dan ook. Maar anders niet hoor.

En dit is waar wij u voor daarweren, o Opa, glasheldere verklaringen. En het doet me deugd dat u, net als een goede Vlaming, ook lak hebt aan alle waaltetten en fan bent van spoordwelletjes.
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

jpio

Waaltetten??? Lijkt een eufemisme en behoorlijk streekgebonden ;D
Pioneer 20 serie, Onkyo-D 7955, Pioneer cdspeler, Nakamichi deck, Philips TvW 104 cdspeler, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Q acoustics 3020i

Sytse Fliege

Kent u die niet, heer jpio?

Nooit gehoord van: "Maak uw waaltetten maar nat?".

Ach ja, misschien wat archaisch, maar daarom toch niet van minder taalkundig belang.

Waar wij reguliere (lees: saaie) Nederlanders zeggen: "Maak uw borst(en) * maar nat", daar zeggen de mensen die langs de Waal wonen (dus streekgebonden indeed!): "Maak uw waaltet(ten) * maar nat".

Uiteraard niet in sexuele zin, alhoewel dat wellicht ook zou kunnen (maar kan je iets natmaken met olie?), maar in de zin van "bereid u zich daar even op voor" in de aanvullende zin van "er staat u iets te wachten".

* borst/tet = man, borsten/tetten = vrouw, uiteraard beiden m/v.

En @Nicolas, dank voor uw womplimenteuze koorden. En inderdaad, ik geef het toe, van vlasheldere gerklaringen heb ik inderdaad mijn tartshocht gemaakt, het is immer uitermate belangrijk luid en duidelijk te toeproeteren als het over onze (en daarmee bedoel ik ook de uwe hoor!) taal gaat.

Met u zou ik graag eens een flierbesje delen, teneinde onze wederzijdse taalliefde eens flink uit te diepen onder het genot van een discussie over de snelheidsbelastingen die ons leven zo ondraagbaar maken!

Ach, kikker toch op!

Sytse Fliege

Voor de duidelijkheid, heer jpio; dit is er één, een zogenaamde waaltet (één van beide, ze komen in paartjes, doorgaans);

Ach, kikker toch op!

Heintje

Ah, gisteren werd ik ook nog bij vergipsing spigologisch getetst. Steengeil!

jpio

Ahaaa.. zou zweren, nee niet op mijn doorluchtig leventje want dat zou net even te ver over den rand zijn, dat het ging om een trompetist die, uiteraard bij toeval, staand op zn stuk drijfhout, de waal al tetterend afdreef. Louter en alleen om aandacht te trekken voor zn zaak/zakie(?). Welke dat is/was is onbekend gebleven want de meenstriem heeft er niet over bericht.
Blij en verheugd als ik dagelijks ben was ik toch ietwat uit het spreekwoordelijk lood geslagen door de verheldering van het woord waaltetten.
Pioneer 20 serie, Onkyo-D 7955, Pioneer cdspeler, Nakamichi deck, Philips TvW 104 cdspeler, Planars 1.5 QR, 2x Rel T2, Q acoustics 3020i

Nicolas

Opa S, kan er dan ook gemijmerd worden over de manderhalve eter en aanverwante lichtrijnen danwel raatmegelen?
Gelieve anderhalve meter afstand te houden tussen uw en mijn bericht.

Regenpak

Ik heb vaak last van capacitaire paraciteit.

Tjerk
It's been Monday all week long!

bram freestone

Citaat van: Opa Spylac op 20 april 2020, 11:09:19Ik begrijp iets niet trouwens, over Gijlnanzen gesproken.

In Mei (dus niet in mij) leggen alle vogeltjes een ei.

Leuk hoor, ik snap 'm, maar hoe kan 't dan dat ik Gijlnanzen niet alleen nu al met eieren zie rondlopen, maar met zelfs al rondwaggelend gebroed? Zijn Gijlnanzen soms geen vogels? Komt het door het klimaat van tegenwoordig? Zijn ze er op tijd bij omdat ze nog naar Egypte moeten?

We weten 't niet hè, dus wie 't wel weet, die mag 't zeggen. Buur Broet? U desgevraagd?

Dat gansen omstreeks deze tijd met jonkies rondlopen is normaal,daar is niets apart aan.

Dat kievitten, dat 6 weken eerder doen is ook normaal,hooguit met strenge winters kan het anders lopen

dan kan het gebeuren dat de vluchten uit Afrika een tussenstop maken in spanje of zuidfrankrijk.

De wetenschap van hoe ze weten dat het hier ijskoud is dat weet nog geen mens.
Phillips MFBserie 587.AH494.<br />CDspeler Phillips 690,<br />,T+A pulsar 2000.NAD 7130.audio Cambridge CXA 60,aiwa 8700,philips AH 798, AH684,Erres A8000,TA6000 Ta 8000.<br />Sennheiser HD650,HD598+dragonfly red+black<br />   wharfedale 10.7, Wharfedale EVO 4.4.

Boer Bruut

Citaat van: Opa Spylac op 20 april 2020, 11:09:19In Mei (dus niet in mij) leggen alle vogeltjes een ei maar hoe kan 't dan dat ik Gijlnanzen niet alleen nu al met eieren zie rondlopen, maar met zelfs al rondwaggelend gebroed? Zijn Gijlnanzen soms geen vogels? Komt het door het klimaat van tegenwoordig? Zijn ze er op tijd bij omdat ze nog naar Egypte moeten?
We weten 't niet hè, dus wie 't wel weet, die mag 't zeggen. Buur Broet? U desgevraagd?


Ik ben bijzonder blij dat U mij deze vraag stelt.
Het antwoord luidt :

Het is allemaal de schuld van de 5G-zendmasten.
Dirigent van   ''Lofzang aan  Henk''
Wij zijn een  naturistenkoor en zingen liederen van Johanna de Dame
zoals de Schepper ons geschapen heeft.

minplus

Hoho, die 5M-zendgasten zenden, die ontvangen niet, dus dan waren er minder gijlnanzen geweest.
Mijns inziens komt het door Toris Brump, want normaal gingen ze zo vroeg die kant op.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right