• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Reserve gescoord - Thorens TD 126

Gestart door sliceofhogan, 20 april 2020, 15:10:07

Vorige topic - Volgende topic

sliceofhogan

Heb er voor de zekerheid nog maar 1 gekocht, mocht m'n nr1 ooit problemen krijgen.
En deze heeft een stofkap, nodig want m'n vriendin heeft katten  :o
Is helemaal mint, behalve de gebruikelijke verkleuring van het nextel op de topplate. En heeft een vacuum systeem, jawel! Een echte manuele Phonogen Disc Contact. Wow.
Maar die ga ik dus niet gebruiken, alhoewel ie 't nog doet. De bijbehorende mat is prima, dus mag blijven.


Zat ook een element bij dat ik niet kende






Dat is een Excel ME65X, met Quadro naald. Klinkt nog best OK.

Dit is wel m'n eerste TP16mkIII (TP63 armbuis) en moet helaas zeggen dat ik dat echt - hoe zeg ik het netjes - bagger vind. Ziet er goedkoop uit en voelt ook zo aan, verbinding lijkt op de stokken van m'n trekkerstentje en de elementbevestiging, met niet standaard m2 schroeven met bevestigingsschroefdraad in de flilnterdunne vingerlift, is een aanfluiting, onhandig, niet stevig en overall gewoon flut.

Dus er moet een andere arm op. Heb nog een 3009 S2, met gewoon en zwaar tegengeweicht, dus zou kunnen.
Maar wil eigenlijk wat anders, liefst 10". Weet iemand of dat past op een standaard 126 bord - MET kap? Kan voor een schappelijke prijs een Jelco 750E scoren, maar ondanks geprutst kartonnen sjabloontje weet ik niet zeker of ie past, en qua hoogte al helemaal geen idee. Is krap vanwege kap.
Anders evt een oude Micro Seiki of andere japanner?
Kortom: heeft iemand een tip voor me?

PS: waarom 10"? Heb goeie ervaringen met de 10" op m'n trouwe Optonica en wil deze op termijn ombouwen naar TD 127, met als einddoel een Groovemaster 12" erop. Tot die tijd (en kan lang duren, want ze verhogen bijna maandelijks de prijs  :-* ) zou een 9" er wel heel erg zielig uitzien op een 127 bord.

groovy.

Mooie speler.Even meten hoe hoog de binnenruimte is en hoe hoor de toonarm komt.
Even opzoeken hoe de montageafstand van as naar het middelpunt van het huis is.
Dat moet makkelijk te vinden zijn.
Het lijkt mij dat als er op het standaard armbord een 9inch zit dat een 10 dan niet kan zonder het armbord aan te passen. Een 10 staat wat verder van de as,maar meten is weten.
In to each life some rain must fall.

sliceofhogan

Heb een TK-850M (10") gecoord. Ga 't wel zien of ie past.


groovy.

In to each life some rain must fall.

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Carl2

Werkt dat niet hetzelfde als een TD 150 of Linn. Ik heb bij dr Thorens wel eens gezien hoe hij dat doet. Plaats de speler in een mal en over een langere periode geeft hij de veer net een Tikje"

groovy.

Er zijn ook nieuwe veren te koop,die zijn waarschijnlijk stugger dan de oude orginele.
In to each life some rain must fall.

groovy.

Het armbord is verwisselbaar zie ik,dat maakt het wel wat makkelijker.
In to each life some rain must fall.

sliceofhogan

Echte experts hier ::)
CitaatWIk heb bij dr Thorens wel eens gezien hoe hij dt doet. Plaats de speler in een mal en over een langere periode geeft hij de veer net een Tikje"
Hoop dat ie er ook wijwater of op z'n minst een vredespijp bij rookt  ;)

CitaatWeet waar je aan begint, door het gewicht van de arm, moet je de veren van het subchassis ook weer instellen zodat de boel waterpas staat.

Het armboard van de Thorens is absoluut niet geschikt voor andere armen. Ik hoop dat je handig genoeg bent omdat aan te passen of een nieuw te maken.
Het armboard voor de 126 zaag je uit een stukje mdf, 292 x 116mm. Daarna 3 gaten overnemen, poe poe.
Gat met sjabloon van arm aftekenen, speedboor in de juiste maat erop (bij een SME 2x boren en stukje zagen/schuren), evt likkie verf of fineren. 10 minuten werk zou ik zeggen.
Mocht je de automatische afslag en lift willen overnemen, moet je froebelen. Maar vind de elektrische lift sowieso nix, gaat net een tandje te snel naar beneden.

Even bijpraten over Thorens, blijkbaar nodig.
Op een TD124, TD125, TD126, TD127 en TD226 kan je elke arm monteren. Op de 127 en 226 zelfs een 12", met gebruik van de standaard stofkap.
Neem je afscheid van de stofkap en ben je bereid een beetje te zagen, passen ook 12" op 124, 125 en 126.

De veren kan je instellen, daar zijn de instelcups voor, dus past elke arm, tenzij ie van lood is.
Wil je ze instellen, die veren, zet je de Thorens (zonder bodemplaat) op 2 kratten bier, waarbij je in tegenstelling tot bv Linn (dan mogen alleen kratjes Northern Monk) mag je zelf het merk kiezen.
Die zet je uit elkaar, zover dat de Thorens met de kastzijkanten op de kratjes rust. Zet dit waterpas!
Daarna draai je de veren zover in, dat de topplate rondom even diep in de kast ligt EN als je op de asspindel duwt het chassis vertikaal veert en niet zijdelings beweegt. Is dit laatste het geval en je vindt dit storend, kan je evt. tussen veer en topplate afgeschuinde wiggen plaatsen, richting spindel wijzend. Dit bevordert de vertikale beweging en vermindert zwabbelen.

Ik demp de veren met sorbothaan, omdat ik dat hier heb liggen. Ander schuim gaat natuurlijk ook.
Maar mag je aan niemand vertellen, want dan raken de echte Thorens kenners in schock  8)

Natuurlijk zijn ook de kleinere Thorens prima geschikt voor andere armen en ook hier heb je zo een armboard gezaagd. Alleen ben je beperkt door de afmetingen en passen eigenlijk alleen 9" armen.



WanFie

22 april 2020, 21:08:21 #9 Laatste wijziging: 23 april 2020, 18:59:43 door WanFie
verwijderd
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

sliceofhogan

Nou dank je! Maar waarom post je dingen als je er nix vanaf weet? Nu leest het interweb de komende 10 jaar dat er geen andere toonarmen op thorensen passen  ::)
Van dit soort quatsch die hier regelmatig opduikt raak ik een beetje "teleurgesteld" en bovendien weerhoudt het mensen wellicht om een keer zo'n topspeler op de kop te tikken en "helemaal naar je eigen zin" te verbouwen, want uiteraard poppen dat soort teksten bij google als eerste op.

Oh ja, om daar meteen niet aan te voldoen: hier een leuke thread over de 160 (trouwens zo'n beetje de minst populaire Thorens vanwege z'n armbeperking) met nuttige tips oa. hier: https://audio-creative.nl/projecten/een-nieuwe-console-voor-een-oude-thorens-platenspeler/3/

mr_petit

Citaat van: sliceofhogan op 23 april 2020, 17:33:42Nu leest het interweb de komende 10 jaar dat er geen andere toonarmen op thorensen passen  ::)
Van dit soort quatsch die hier regelmatig opduikt raak ik een beetje "teleurgesteld" en bovendien weerhoudt het mensen wellicht om een keer zo'n topspeler op de kop te tikken en "helemaal naar je eigen zin" te verbouwen, want uiteraard poppen dat soort teksten bij google als eerste op.

Je overdrijft wel een beetje hoor.

Het net staat vol met td126'en en andere thorensen waar SME armen, rega armen en weet ik al dan niet wat op gemonteerd zitten.
Er bestaan zelfs versies zonder electronische cue knoppen voor manuele armen die af fabriek gemonteerd werden.
Eigenlijk had je zo'n versie moeten scoren als je toch van plan was een jelco arm erop te monteren.
Garrard 401 - Ortofon AS-212

WanFie

23 april 2020, 19:02:23 #12 Laatste wijziging: 23 april 2020, 19:54:30 door WanFie
Citaat van: sliceofhogan op 23 april 2020, 17:33:42Nou dank je! Maar waarom post je dingen als je er nix vanaf weet? Nu leest het interweb de komende 10 jaar dat er geen andere toonarmen op thorensen passen  ::)
Van dit soort quatsch die hier regelmatig opduikt raak ik een beetje "teleurgesteld" en bovendien weerhoudt het mensen wellicht om een keer zo'n topspeler op de kop te tikken en "helemaal naar je eigen zin" te verbouwen, want uiteraard poppen dat soort teksten bij google als eerste op.

Oh ja, om daar meteen niet aan te voldoen: hier een leuke thread over de 160 (trouwens zo'n beetje de minst populaire Thorens vanwege z'n armbeperking) met nuttige tips oa. hier: https://audio-creative.nl/projecten/een-nieuwe-console-voor-een-oude-thorens-platenspeler/3/

De meest verkochte Thorensen zijn TD 160, TD 165 en wat daar op lijkt.

Maar ik heb alles verwijderd.

Beetje lompe reactie vind ik trouwens. Daar ben ik dan weer teleurgesteld in.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

groovy.

Ik bemoei mij er ook maar niet meer mee 8)
In to each life some rain must fall.

minplus

If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right