• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Philips USA Lab receivers?

Gestart door Randomuser, 30 april 2020, 01:03:23

Vorige topic - Volgende topic

bram freestone

Citaat van: minplus op 30 april 2020, 22:10:47Die zwarte en rare bruine had ik gezien en voor de rest voor mij een en al problemen. :P
Maar een spaanplaat kap met plastic gaat wel erg ver.

Akai,pioneer,kenwood,philips nog meer? al deze versterkers hadden tot ±1978 stuk voor stuk houten kasten.

Na 1978 kregen al deze merken stuk voor stuk blikken oftewel ijzeren kappen.

De electronica van deze versterkers komen overeen,men ging gewoon wereldwijd shoppen en of dat nu mexico was

of Korea of jappan maakt niet zo veel uit.

Heb er hier thuis veel gehad en nog staan,dus ga niet zeuren over philips want philips uit die tijd was

top en vooral klangmatig.

Wat opa daar op zijn werkbankje heeft staan is een usa philips vergelijkbaar met een vw uit Germany of eentje

uit brasil of mexico snapt u?

Kwalitatief is een AH 684 of erres A 8000 veel beter als een sansui,accuphase etc uit die tijd.

Dat er anno nu heel veel betaald word voor een b.v sansui of accuphase uit 1978 is totale idioterie.

Het is wel zo dat de versterkers af 1978 tot ± 1982 klangmatig de beste versterkers waren en nog zijn.

En jawel dat geld pracktisch voor elk merk uit die tijd,en gelukkig zijn steeds meer mensen met gevoel voor

muziek die dat doorkrijgen.

En natuurlijk is de hifihandel daar niet blij mee want de prijzen van deze oldies stijgen elk jaar.

Een akai AM 2850 heb je niet meer voor een appel of een ei,en een akai AM 2950 grijp je ook niet meer voor

onder de 400 euro.

En ik garandeer je persoonlijk dat ze beter klinken als prakties elk merk anno vandaag de dag.

Phillips MFBserie 587.AH494.<br />CDspeler Phillips 690,<br />,T+A pulsar 2000.NAD 7130.audio Cambridge CXA 60,aiwa 8700,philips AH 798, AH684,Erres A8000,TA6000 Ta 8000.<br />Sennheiser HD650,HD598+dragonfly red+black<br />   wharfedale 10.7, Wharfedale EVO 4.4.

gslikker

1 mei 2020, 01:13:59 #16 Laatste wijziging: 1 mei 2020, 01:41:31 door belegjeboterham
Citaat van: Regenpak op 30 april 2020, 22:04:48Is die 7806 niet gewoon het productiejaar/week? Wel heel irritante speciale typenummers op die onderdelen. Had NAP wel een handje van. Gelukkig zijn de equivalenten meestal wel te achterhalen online.

Tjerk
en als t een 7806 was, had-ie vast wel 3 pootjes?

Wat mij betreft ziet het ding er niet erg Aziatisch uit. Wel staat er dan weer Hifi Laboratories  LTD.
 LTD, dat oogt weer niet zo Amerikaans.
Wel heb ik zulk soort nummers als boven dat 7806 wel vaker gezien op Amerikaans spul. Met wat meer foto's van partnummers, logootjes van onderdeeltjes valt het ding vast wel door de mand.
Gewoonlijk begint het al bij het eerste schroefje, maar deze lijkt volgens de foto's met allemaal zelftappers te zijn gemaakt.
Behalve bij de schroefjes, heb je natuurlijk ook afwijkende afmetingen bij Amerikaanse potmeters, zowel de groottes als de asdiktes.

Ik probeer dat 612153-1 te googelen maar dan kom ik bij een "survival vest" uit.....

BunnY

Citaat van: bram freestone op 30 april 2020, 23:36:05
Citaat van: minplus op 30 april 2020, 22:10:47Die zwarte en rare bruine had ik gezien en voor de rest voor mij een en al problemen. :P
Maar een spaanplaat kap met plastic gaat wel erg ver.

KNIP

En ik garandeer je persoonlijk dat ze beter klinken als prakties elk merk anno vandaag de dag.


Dan garandeer ik je persoonlijk dat je niet de 'juiste' merken beluistert! Er is echt wel wat gebeurd op veertig/vijftig jaar tijd hoor! Niettemin luister ik ook nog steeds graag naar mijn set uit de jaren 70.
We'll see about that !!

bram freestone

Citaat van: BunnY op  1 mei 2020, 10:21:42
Citaat van: bram freestone op 30 april 2020, 23:36:05
Citaat van: minplus op 30 april 2020, 22:10:47Die zwarte en rare bruine had ik gezien en voor de rest voor mij een en al problemen. :P
Maar een spaanplaat kap met plastic gaat wel erg ver.

KNIP

En ik garandeer je persoonlijk dat ze beter klinken als prakties elk merk anno vandaag de dag.


Dan garandeer ik je persoonlijk dat je niet de 'juiste' merken beluistert! Er is echt wel wat gebeurd op veertig/vijftig jaar tijd hoor! Niettemin luister ik ook nog steeds graag naar mijn set uit de jaren 70.

En welk merk is dan juist? er is geen bekend merk wat ik de laatste 45 jr niet beluisterd heb.

DE hoeveelheid van deze amps?...ik denk dat het aardig naar de 100 loopt.

Ben ik een amp junk...zekers.Heb er nu nog 13 stuks paraat staan,en ik wissel geregeld en vandaar mijn

stelling.

Bij een versterker uit de jaren 70 maakt het nogal verschil of die van voor 1978 is of niet. :)
Phillips MFBserie 587.AH494.<br />CDspeler Phillips 690,<br />,T+A pulsar 2000.NAD 7130.audio Cambridge CXA 60,aiwa 8700,philips AH 798, AH684,Erres A8000,TA6000 Ta 8000.<br />Sennheiser HD650,HD598+dragonfly red+black<br />   wharfedale 10.7, Wharfedale EVO 4.4.

BunnY

Ik bedoel hiermee dat er zeker en vast wel moderne amps zijn die 'slechter' zijn dan amps van na pakweg 1978. Dat zijn dus de 'foute'.

Maar de techniek is vooruitgegaan dus er zijn echt wel mooiere amps te bouwen met de techniek van vandaag! En degenen die dat doen zijn de 'goede'. En ik denk dat er toch wel een aardig aantal goede zijn ;)
We'll see about that !!

S.B.Marantz

Citaat van: bram freestone op 30 april 2020, 06:28:25
Citaat van: Opa Spylac op 30 april 2020, 04:38:14Alles aan de achterkant van die dingen "schreeuwt" Japans.

Ik heb er ook nog ergens eentje, ik zal 'm wel eens te voorschijn halen.

De lab sets zijn ontwerpen uit eindhoven,dus puur philips en niks japan.

Philips bezat meerdere factories in de usa,een hele grote zat in fort wayne die de noord en zuidamerikaanse

markt beleverde.

In superscoop zat philips ook al af ±1965,dus de bekende marantzen uit die tijd heeft philips een dikke vinger gehad want saul Marantz

verkocht de zaak in 1964 aan superscoop.

Veel superscoop audio werd gemaakt in philips vestigingen o.a. belgie,oostenrijk etc in de jr 60.

Let wel! philips was eind 60 de grootste fabrikant kwa audio/vidio wereldwijd en de jappen no 2.

De bekenste naam waar philips onder oppereerde was magnavox. u.s.a

Superscope gemaakt in Belgie /Oostenrijk?
Je slaat de plank behoorlijk mis hier.
Toen Marantz aan Superscope verkocht werd bleef Saul nog een jaar of 3 voor dat hij ermee stopte.
Hij was nog betrokken bij de ontwikkeling van de modellen 18/15/7T notabene.

Toen Marantz wederom verkocht werd aan Philips i.p.v. Sony (eind 1980) 51%  was het einde oefening voor het merk.
Persoonlijk vind ik de kwaliteit tot 1976 geweldig.
Daarna werd het minder....uitzonderingen daargelaten.....

Er wordt gespeculeerd dat de lab series door Marantz ontworpen zouden zijn maar daar geloof ik niets van.

morph

Meer details over de relatie Superscope en Marantz zijn onlangs al eens vermeld:
klikkerdeklik

S.B.Marantz

De geschiedenis mij al jaren bekend.
Heb ook al jaren het prachtige boek: ''All about Marantz.''


AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: BunnY op  1 mei 2020, 13:28:14Ik bedoel hiermee dat er zeker en vast wel moderne amps zijn die 'slechter' zijn dan amps van na pakweg 1978. Dat zijn dus de 'foute'.

Maar de techniek is vooruitgegaan dus er zijn echt wel mooiere amps te bouwen met de techniek van vandaag! En degenen die dat doen zijn de 'goede'. En ik denk dat er toch wel een aardig aantal goede zijn ;)
Je bedoeld bijvoorbeeld de Hypex nCore versterkers. Deze komen zelfs van onze eigen bodem.

gslikker

Maar nog steeds is het niet duidelijk waar de receiver geproduceerd is. Is toch wel leuk om te weten. In ieder geval de printplaatjes zelf en de achterkant uit de USA, een vierpolig ding uit Korea, en die T op een groene transistor is toch ook van Toshiba?


Sytse Fliege

Ja, de T is van Toshiba. En zoals ik al zei, de eindtorren lijken ook van Toshiba te zijn.

Wat de elco's betreft; Nichicon had in die tijd wel een verkoopkantoor in de US (wat eventueel 't gebruik van Nichicon in deze Philips apparaten kan verklaren), maar voor zover ik kan nagaan geen eigen productie.

Later kocht Nichicon Sprague op en wellicht dat er vanaf dat moment wel Nichicon in de US werd gemaakt, maar dat is na de tijd waar we 't nu over hebben.

Nichicon had samenwerkingsverbanden in Korea (Samwha) vanaf 1973, maar of daar ook Nichicon elco's gemaakt werden? Geen idee. Samwha bestaat overigens nog steeds.

De vraag is natuurlijk wat "made in USA" juridisch betekent; helemaal in de US gemaakt? Geassembleerd in de US? Als ik 't moest gokken; voorgeproduceerd in Korea en in de US geassembleerd of inderdaad helemaal in de US geproduceerd, maar wel met gebruik maken van onderdelen (oorspronkelijk) uit Japan. Het eerste lijkt me het meest waarschijnlijk.

De trimmertjes komen me overigens niet bekend voor. De weerstanden zouden ook uit Korea kunnen komen, een apparaat waarvan ik zeker weet dat deze uit Korea komt (Lenco A-50) heeft weerstanden die erg op die van de Philips lijken;

Ach, kikker toch op!

BunnY

Citaat van: Mmuetst op  2 mei 2020, 23:00:19
Citaat van: BunnY op  1 mei 2020, 13:28:14Ik bedoel hiermee dat er zeker en vast wel moderne amps zijn die 'slechter' zijn dan amps van na pakweg 1978. Dat zijn dus de 'foute'.

Maar de techniek is vooruitgegaan dus er zijn echt wel mooiere amps te bouwen met de techniek van vandaag! En degenen die dat doen zijn de 'goede'. En ik denk dat er toch wel een aardig aantal goede zijn ;)
Je bedoeld bijvoorbeeld de Hypex nCore versterkers. Deze komen zelfs van onze eigen bodem.

Neen, ik bedoel gewoon al de gebruikte transistoren, condensatoren enzovoort!
We'll see about that !!