• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Vintage Kenwood KA7002 redden

Gestart door Neroskillo, 3 mei 2020, 18:28:25

Vorige topic - Volgende topic

Neroskillo

Hallo,
ik ben nieuw op dit forum en zoek hulp om mijn KA7002 te verbeteren. Het is eigenlijk een erfstukje. Was van mijn schoonvader en mijn oudste zoon wil hem graag gebruiken nu. Rechterkanaal was kapot. Dat is gemaakt. Kapotte transistor in de voorversterker. Omdat alles toch open lag heb ik gelijk de phono amp en pre-amp nieuwe transistoren en c's gegeven. Ook de PS kreeg nieuwe c's. De eindtrap heb ik ook van nieuwe c's voorzien. Nu komt het probleempje. Niet de eindtransistoren, maar de trap ervoor wordt nogal warm. En ook een R. Warm= 50°C. Ik heb de rustsstroom afgeregeld zoals aangegeven in de handleiding. Maar de warmte blijft. Verder werkt alles naar behoren. Muziek komt er goed uit. Alles werkt, geen ruis of kraak....alleen die ene R en 4 transistoren. Ik ben zelf geen geschoolde electronicus dus alle hulp is welkom ;D Ik voeg een afbeelding van de versterker lay-out bij omdat het anders moeilijk wordt he...
R41 en Q5 6 7 en 8


Theo van Wermeskerken

Citaat van: Neroskillo op  3 mei 2020, 18:28:25Hallo,
ik ben nieuw op dit forum en zoek hulp om mijn KA7002 te verbeteren. Het is eigenlijk een erfstukje. Was van mijn schoonvader en mijn oudste zoon wil hem graag gebruiken nu. Rechterkanaal was kapot. Dat is gemaakt. Kapotte transistor in de voorversterker. Omdat alles toch open lag heb ik gelijk de phono amp en pre-amp nieuwe transistoren en c's gegeven. Ook de PS kreeg nieuwe c's. De eindtrap heb ik ook van nieuwe c's voorzien. Nu komt het probleempje. Niet de eindtransistoren, maar de trap ervoor wordt nogal warm. En ook een R. Warm= 50°C. Ik heb de rustsstroom afgeregeld zoals aangegeven in de handleiding. Maar de warmte blijft. Verder werkt alles naar behoren. Muziek komt er goed uit. Alles werkt, geen ruis of kraak....alleen die ene R en 4 transistoren. Ik ben zelf geen geschoolde electronicus dus alle hulp is welkom ;D Ik voeg een afbeelding van de versterker lay-out bij omdat het anders moeilijk wordt he...
R41 en Q5 6 7 en 8


Het afregelen van de ruststroom betreft die van de eindtorren.
Overigens kunnen drivertorren inderdaad behoorlijk warm worden, maar met een natte vinger er tegen
mag dat niet sissen en weerstanden mogen niet roken.
Als het apparaat verder normaal functioneert is die warmteontwikkeling waarschijnlijk altijd zo geweest.




Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Regenpak

Dat warm worden was eerst niet? Enne, wat zijn Qq5-8 nu? Wat is de spanning voor en achter Rq41? Tov. massa natuurlijk?

Tjerk

It's been Monday all week long!

Heintje

Je plaatje is hier niet zichtbaar.
Zet het op imgur.com en voeg het hier in ...

Sterremuur

postimages.org werkt een stuk makkelijker, want BB-codes.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

Sytse Fliege

Mmmm...., misschien makkelijker, maar op een plaatje klikken stuurt je naar postimages.org, klik maar eens op dit plaatje.

Imgur (in combinatie met ShareX) is goud wat mij betreft. Je kunt er voor kiezen het plaatje alleen als plaatje te laten zien, maar ook als link naar het oorspronkelijke plaatje, wat vooral voor het bekijken van details erg handig kan zijn. Deze kan je vergroten, deze niet.

En ok, ja, je moet inderdaad wel bij de SMF fora zelf even de codes aanbrengen (simpel via het menu of eventueel handmatig als je weet hoe dat moet).
Ach, kikker toch op!

Neroskillo

Hallo Allemaal,

bedankt voor de tip, en sorry voor de late reactie. Even geen tijd wegens de coronatoestanden.

Plaatje staat hier:

https://imgur.com/a/IWGqpPl

ik heb eigenlijk geen idee of die componenten eerst wel of niet warm werden. Maar een tor die continu op 65°C staat is toch niet zo'n lang leven beschoren? Maar misschien is het wel normaal he? Geen idee?

Regenpak

Tor mag best 65°C worden. Nog wel veel heter ook. Meestal is T(c,max) 150°C bij T(a)=25°C. Heb je nog 125-40=85°C over.

Tjerk
It's been Monday all week long!

Sterremuur

Citaat van: Opa Spylac op  5 mei 2020, 09:44:05Mmmm...., misschien makkelijker, maar op een plaatje klikken stuurt je naar postimages.org, klik maar eens op dit plaatje.

Imgur (in combinatie met ShareX) is goud wat mij betreft. Je kunt er voor kiezen het plaatje alleen als plaatje te laten zien, maar ook als link naar het oorspronkelijke plaatje, wat vooral voor het bekijken van details erg handig kan zijn. Deze kan je vergroten, deze niet.

En ok, ja, je moet inderdaad wel bij de SMF fora zelf even de codes aanbrengen (simpel via het menu of eventueel handmatig als je weet hoe dat moet).
Je moet de directe url kiezen. Ik maak altijd directe links, juist om die reclamelinks te voorkomen.
Die imgur link gaf mij extra plaatjes die ik liever niet gezien had....
Dus:

https://i.postimg.cc/FzgRjKz8/s-l1600.jpg

of 


Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

Sytse Fliege

Ach, kikker toch op!

Sterremuur

:angel:

Het lukt me niet om in te loggen op imgur.com, laat staan iets te delen.
Ik kan alleen op mijn telefoon bij imgur via de app.
Ik kan daar alleen via links naar imgur delen, niet direct, dus, lama.
Ik heb eigen webruimte zat met eigen upload scriptjes.
Kijk ook eens op Tapedeck Forum en op Foto en Doka Forum

Sytse Fliege

Ieder zijn meug natuurlijk, maar ik vind het dan weer jammer dat de plaatjes van jpio geschikt zijn voor gelijktijdig gebruik met een telescoop en dat de plaatjes van minplus als je er op klikt een reclameboodschap voor de hoster laten zien.

Die nadelen heb ik bij Imgur niet, maar het kan er natuurlijk ook aan liggen dat ik wellicht wat dieper in de materie ben gedoken en het helemaal naar mijn hand gezet heb. Overigens, ik gebruik het in combinatie met ShareX waarmee ik binnen een zoek en een vlucht een plaatje op het net heb getoverd.

Kijk, dit doe je in twee secondes;

Ach, kikker toch op!