• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Stroomverbeteraar

Gestart door Carl2, 3 mei 2020, 22:34:13

Vorige topic - Volgende topic

Carl2

https://www.opusklassiek.nl/audio/audio-as/isol-8.htm

Ik heb wel meer artikelen van deze meneer gelezen en altijd gewaardeerd, maar hier heb ik toch mijn twijfels. Ik heb indertijd met een Tice filter geëxperimenteerd en ik hoorde een ietsie pietsje verschil wat ik niet als beter of slechter kon interpreteren. Zou dit filter zoveel meer doen? Knijpt het de muziek niet? Wie helpt me verder?

Regenpak

Hoe kan je stroom nou verbeteren? Stroom is. Een beetje zichzelf respecterend audiocomponent heeft voldoende filtering aan boord om dit soort peperdure fratsen nutteloos te maken. "Mijn mond valt echt open van verbazing. Dit is echt een heel aparte ervaring. War zal ik beginnen?" Laat maar...

Tjerk
It's been Monday all week long!

groovy.

Carl,je hebt bij mij ervaren wat een regenerator van Hanze hifi doet op een dt.
Dat klonk echt wel beter, de mensen die erbij waren staan met beide beetjes op grond en laten zich niet voor de gek houden,je kent ze.
De trafo van Douglas gaf ook een verbetering zij het wat minder dan de regenerator.



In to each life some rain must fall.

Carl2

Die regenerator van Jaap Pees werkte wel bij de Garrard, maar nauwelijks bij de Thorens TD 124. Misschien werkt dit soort apparatuuur wel bij sommige oude apparatuur, maar net als Regenpak heb ik twijfels bij moderne apparatuur. Roger zegt dat het geluid bovendien knijpt.

groovy.

Bij nieuwe apparaten kan dat idd goed anders zijn.
Je weet het,bij twijfel niet inhalen.
In to each life some rain must fall.

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Carl2 op  4 mei 2020, 10:26:49Die regenerator van Jaap Pees werkte wel bij de Garrard, maar nauwelijks bij de Thorens TD 124. Misschien werkt dit soort apparatuuur wel bij sommige oude apparatuur, maar net als Regenpak heb ik twijfels bij moderne apparatuur. Roger zegt dat het geluid bovendien knijpt.

Dat laatste zal vooral kunnen gebeuren als je bepaalde typen stroomverbeteraar voor een eindversterker plaatst. Verder is het niet meer dan logisch dat het soms wel en vaak niet werkt met die dingen, omdat sets, setups en omstandigheden ter plaatse een doorslaggevende rol spelen.

Absolute oordelen zijn ivm dit onderwerp overbodig en feitelijk dus inhoudsloos.
Groovy's ervaring is daarentegen ongetwijfeld juist, want geobserveerd in zijn set bij hem thuis...
... on an Electrospective Odyssee.

Heintje

Mijn mening:
De stroom zelf moet je niet proberen te "verbeteren", je moet erdoor veroorzaakte negatieve effecten verminderen met behoud van de goede dingen.

Dus filters: parallelfilters wel (met mate), seriefilters liefst niet, en zorgen dat je met de wijze van aansluiten (goed omgaan met aarding en polariteit, inductieeffecten zoveel mogelijk tegengaan) niets verliest. En alles uiteraard zo goedkoop mogelijk met behoud van kwaliteit.

minplus

Ik weet alleen dat een stroomstabilisatie, door de leverfirma in de meterkast ingebouwd hielp om te voorkomen dat er nog meer spullen vroegtijdig kapot gingen. Daarbij heb ik niet kunnen vergelijken waar het het geluid betreft, want het was geen kwestie van afwisselend aan en uit schakelen.
En dat een apparaat dat iets dergelijks deed bij een kennis met apparatuur van een ton wel een positief effect had op het geluid.
Over het ding in dit geval kan ik niets zeggen, ken hem niet.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

Carl2

Als je zo'n ding wilt verkopen, moet je hem eigenlijk een week op proef geven. Als het apparaat doet wat er in dat artikel staat zou ik wel geinteresseerd zijn. Ik heb trouwens wel eens een keer iets van Akiko geprobeerd. Dat werkte bij mij absoluut niet. Ik heb mijn zoon en een luistervriend er nog bij gehaald. Onze ervaring werd door Alpha audio bevestigd.

WanFie

Mijn mond viel ook open van verbazing. Maar wél toen ik alle scheidingstrafo's filters en afgeschermde kabels er VANAF gehaald had. Om de dynamiek en transparantie die ik daarmee terug kreeg.

Na die tijd is mijn devies.. NIET gebruiken. Een lid van de audioclub heeft een regenerator van â,¬ 10.000,- gekocht om de brommende trafo's in de apparatuur van zijn set stil te krijgen. Dat is wel gelukt, maar die kast bromt nou minstens net zo hard als zijn trafo's eerder. Hij denkt er nou aan om een dieselgenerator in zijn tuin te plaatsen.

Dus: geen afgeschermde kabels, geen filters, geen regeneratoren en geen scheidingstrafo's. Maar wél, schone aarde (aparte aarddraad rechtstreeks van de meterkast of van een eigen schone aarde), steraarde in het stekkerblok en deugdelijke stekkers en stopcontacten. Alles met schroefklemmen voor het draad.


:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Carl2

4 mei 2020, 20:34:32 #10 Laatste wijziging: 4 mei 2020, 20:43:57 door Carl2
Ik had ook last van brommende trafo’s. In het ene geval zat de trafo tegen de kap.  Dit is opgelost door een lucifer tussen de trafo en de kap te wurmen. In de andere situatie iets vergelijkbaars. Maar als de trafo als zodanig niet strak genoeg is gewikkeld heb je wel een probleem. Dan kan je voor het vele geld beter fatsoenlijke apparatuur kopen.

Overigens beschreef iemand me ooit storing in de elektriciteit als een soort golf in de branding. Uiteindelijk vlakt die wel af na enige afstand te hebben afgelegd. Ik weet als volkomen a technicus verder niet of dat verhaal klopt. Tussen mijn speciaal circuit vanuit de stoppenkast loopt minstens 20 meter stroomkabel. Dus wie weet heb ik ook wel een stroomzuivering.

WanFie

Trafo's brommen meestal doordat de spanning niet sinusvormig wordt aangeleverd. Slechte trafo's brommen altijd.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Regenpak

De trafo van mijn soldeerbout bromt ook. Heel irritant omdat de WECP-20 aan en uit gaat en het brommen dus ook. mèp mèp mèèp mèèèp... Mijn lichtnet is aardig sinusvormig. Misschien moet ik er maar eens een schakelende voeding van 24 V inhangen, ben ik daar ook weer vanaf.

Tjerk
It's been Monday all week long!

chansig

Of een dieselgenerator in de tuin.

Gr. Hans
Dutch & Dutch 8M, Paradigm Pw Link, 2 BK XLS 200 subwoofers

Duclaasie

Of met een elektro motor een dynamo aandrijven, waarmee je weer 230 volt genereert. Is wat omslachtig, maar mits goed uitgevoerd denk ik de mooiste oplossing.