• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Ruis subwoofer

Gestart door kapitano, 7 mei 2020, 19:46:11

Vorige topic - Volgende topic

kapitano

Hallo, ik heb een probleem waar ik zelf even niet uit kom. Ik hoop op enige expertise hier op het forum.

Ik heb een actieve subwoofer geïnstalleerd in mijn auto. Om precies te zijn de Caliber BC112SA.

Deze subwoofer heb ik aangesloten op mijn radio. Het gaat om een android radio, om precies te zijn de Witson W2-KS6583.

De subwoofer geeft een zacht geluid, ook als er geen muziek wordt afgespeeld. Als ik het touchscreen van de radio aanraak, of de radio een app laat starten, dan wordt het geluid even harder. Je hoort als het ware dat de radio wat aan het "doen" is.

Hoe heb ik de subwoofer aangesloten:

- Stroom rechtstreeks van de accu
- Massa gepakt in de kofferbak aan het chassis. Eerst goed kaal gemaakt met een vijl.
- Contactsignaal vanaf de radio. Hiervoor de de hiervoor bedoelde draad gepakt. Volgens mij "amp contact".
- Tulp stekker vanaf radio "amp out" naar de subwoofer in 1 van de 2 ingangen.

Wat heb ik al geprobeerd:

- Massa vanaf een ander punt gepakt. Helaas zonder resultaat.
- Tulp stekkers verwisseld in alle mogelijke manieren. Helaas zonder resultaat.
- Andere tulp kabel geprobeerd. Ook zonder resultaat.

De stroomkabel ligt links van de auto. De rca en het contactsignaal rechts. De subwoofer springt aan als de radio aan gaat, en gaat weer uit als het contact er af gaat. Het contactsignaal werkt dus goed. Als ik de tulp stekker uit de radio haal en ik houd deze tegen de radio aan, dan hoor je ook het geluid.

Het is niet echt een brom, ook geen fluitend geluid. Eerder hele zachte verstoorde doffe muziek. En als de radio dus een taak uitvoert wordt dit iets luider.

Iemand een idee?

Heintje

Ik neem aan dat de subwoofer stil is als je de stekker van de audio-in van de sub niet hebt aangesloten.

Idealiter haal je de massa van de sub van het punt waar de autoradio zijn massa vandaan haalt.
Je zou dat eens kunnen proberen met een losse draad, al is het maar vanaf de buitenkant van de autoradio: zoveel stroom trekt de sub toch niet als je geen volume geeft. Als de sub dan stil is met de audio aangesloten weet je wat je te doen hebt.

En als de sub dan nog niet stil is, zit het probleem waarschijnlijk in de LFE-out van de Android radio (niet goed ontworpen/uitgevoerd).

Bloom

Omdat er heel zacht iets van muziek te horen is, krijg ik de indruk alsof de subaansluiting als een soort van antenne gebruikt wordt...

kapitano

Citaat van: Heintje op  8 mei 2020, 10:50:48Ik neem aan dat de subwoofer stil is als je de stekker van de audio-in van de sub niet hebt aangesloten.

Idealiter haal je de massa van de sub van het punt waar de autoradio zijn massa vandaan haalt.
Je zou dat eens kunnen proberen met een losse draad, al is het maar vanaf de buitenkant van de autoradio: zoveel stroom trekt de sub toch niet als je geen volume geeft. Als de sub dan stil is met de audio aangesloten weet je wat je te doen hebt.

En als de sub dan nog niet stil is, zit het probleem waarschijnlijk in de LFE-out van de Android radio (niet goed ontworpen/uitgevoerd).

Bedankt voor je reactie, maar heb je dit wel goed? Ik lees overal dat je de massakabel zo kort mogelijk moet houden. De subwoofer zit in de kofferbak, daarom heb ik dus de massa uit de kofferbak gehaald. Als ik hem bij de radio weghaal, dan wordt de kabel zo'n 2 meter lang.

kapitano

Citaat van: Bloom op  8 mei 2020, 10:59:13Omdat er heel zacht iets van muziek te horen is, krijg ik de indruk alsof de subaansluiting als een soort van antenne gebruikt wordt...

Het is niet echt muziek maar bij gebrek aan een betere omschrijving noem ik het maar even zo. Een eventuele oplossing in gedachten?

Bloom

Ik vrees dat het wel eens een ontwerpfout in die Android autoradio zou kunnen zijn...

kapitano

Citaat van: Bloom op  8 mei 2020, 21:31:51Ik vrees dat het wel eens een ontwerpfout in die Android autoradio zou kunnen zijn...

Dat lijkt me sterk want dit is al een heel oud model en ontzettend veel mensen wereldwijd hebben deze radio in hun auto gebouwd. Alleen op het nederlandse kia forum zijn er al een stuk of 100 en veel daarvan hebben ook een subwoofer of versterker er aan hangen.

Ik ben even verder gaan zoeken op het internet wat de oorzaak van mijn probleem kan zijn en dan kom ik een aantal dingen tegen die ik kan doen.

Ik ga morgen de weerstand meten van het massapunt in de kofferbak en kijken of ik een beter punt kan vinden. Daarnaast heb ik een rca noise filter oftewel een ground loop isolator besteld die ik tussen de radio en de subwoofer ga plaatsen. Dit is een klein onstoringsfiltertje van 6 euro. Hopelijk is daarmee het probleem opgelost.

Ik zal het hier laten weten voor het geval dat andere mensen met hetzelfde probleem het misschien ooit zullen lezen.

Heintje

Citaat van: kapitano op  8 mei 2020, 20:25:04
Citaat van: Heintje op  8 mei 2020, 10:50:48Ik neem aan dat de subwoofer stil is als je de stekker van de audio-in van de sub niet hebt aangesloten.

Idealiter haal je de massa van de sub van het punt waar de autoradio zijn massa vandaan haalt.
Je zou dat eens kunnen proberen met een losse draad, al is het maar vanaf de buitenkant van de autoradio: zoveel stroom trekt de sub toch niet als je geen volume geeft. Als de sub dan stil is met de audio aangesloten weet je wat je te doen hebt.

En als de sub dan nog niet stil is, zit het probleem waarschijnlijk in de LFE-out van de Android radio (niet goed ontworpen/uitgevoerd).

Bedankt voor je reactie, maar heb je dit wel goed? Ik lees overal dat je de massakabel zo kort mogelijk moet houden. De subwoofer zit in de kofferbak, daarom heb ik dus de massa uit de kofferbak gehaald. Als ik hem bij de radio weghaal, dan wordt de kabel zo'n 2 meter lang.

In principe hebben wij allebei gelijk en ik zal je uitleggen waarom:
- jij hebt gelijk, omdat je door het kiezen van een goed massapunt bij de sub een héle dikke massakabel (en het spanningsverlies daarover bij volle belasting) uitspaart die anders vanaf de accu moet komen. In de praktijk is dit een goede en veel toegepaste oplossing.
- ik heb gelijk, omdat je op zoek bent naar de oorzaak van een spanningsverschil bij laag volume. Bij laag volume zijn de stromen ook laag, daarom zou een tijdelijke, relatief dunne massakabel naar de massa van de audiobron (je autoradio) voor analysedoeleinden helpen: je sluit dan voor proef elk massa-spanningsverschil uit tussen de audiobron en de (massa van de) daaropvolgende versterker-ingang (van de sub). Als tijdens deze test (gewoon tijdelijk een normale draad vastmaken onder een schroef van de autoradio en de andere kant bij de normale massa van de sub aansluiten) de sub stil blijft, weet je dat je iets moet met je massa's. Ik acht deze kans overigens klein.
Als het verschijnsel dan niet weg is, zit er een fout in je autoradio en ik acht deze kans groter.

Heb je geen filters op de ingang van je sub zitten? dan zou je de sub "high level" aan kunnen sluiten, waarmee je misschien van het euvel af komt, aangezien je niet zegt dat de normale luidsprekers óók dat euvel hebben.

Theo van Wermeskerken

Even iets om evt. rekening mee te houden :
Steeds meer autopanelen worden onderling verlijmd.
Dat kan voor slechte of zelfs geen contact zorgen en de tip van Hein brengt dit aan het licht.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

kapitano

Vandaag de ground loop isolator binnen gekregen en hierdoor is de ruis verdwenen. Dus mocht je dit probleem ook ervaren dan kan dit de oplossing zijn. Op youtube ook veel over te vinden.

Ground loop isolator of rca noise filter.

Heintje

Een massaprobleem dus.
Maar ik ben blij voor je dat het nu is opgelost.  ;D