• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Vervorming weergave speakers

Gestart door Hornet, 16 mei 2020, 22:32:16

Vorige topic - Volgende topic

Hornet

Hallo Audiofreaks,

Vorige week heb ik een andere set speakers gekocht en aangesloten op mijn mono buizenversterkers. Bij het beluisteren viel me direct op dat er bij sommige nummers flinke vervorming optrad. Bij hoger volume was dit bij nog meer nummers merkbaar. Vervorming leek het meest van de mid drivers te komen. Of het hoog en laag ook vervormen is moeilijker waar te nemen.

Bij mijn andere set speakers heb ik dit probleem niet. Beide sets speakers zijn zelfbouw projecten met zeer goede drivers waaronder Seas, Focal, Eton en Thiel.

Iemand een idee waar dit probleem door veroorzaakt kan worden / verholpen kan worden?

Ik weet niet of ik dit in het juiste deel van het forum geplaatst heb... het kan net zo goed aan de versterking liggen...(!?)

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Frits

Kan de belasting van de versterkers anders zijn door de andere luidsprekers? Bv een lagere weerstand dan jouw eerdere speakers?

Hornet

Dat zou zomaar kunnen...
Krijg de specificaties van de nieuwe set nog toegestuurd.

Stel dat het zo is, geeft dit dan aan dat de weerstand van de speakers lager zou zijn? Geen 8 Ohm, maar 4 Ohm bijvoorbeeld?

Bloom

Dat kan. Het is ook mogelijk dat je nieuwe luidsprekers een veel lagere gevoeligheid hebben. Die wordt uitgedrukt in dB per 2,83 V (of per Watt in 8 Ω) per meter. Als je vorige luidsprekers een gevoeligheid van zeg 95 dB/W/m hadden en je nieuwe zitten op 85 dB/W/m, dan heb je een verschil van 10 dB en dat wil zeggen dat je dubbel zo luid moet spelen voor hetzelfde volume. Als je versterker dat niet aankan, kun je vervorming horen. Dan moet je het volume onmiddellijk lager draaien, want als je versterker gaat clippen kan hij je luidsprekers vernielen!

Frits

Citaat van: Bloom op 16 mei 2020, 23:26:45Dat kan. Het is ook mogelijk dat je nieuwe luidsprekers een veel lagere gevoeligheid hebben. Die wordt uitgedrukt in dB per 2,83 V (of per Watt in 8 Ω) per meter. Als je vorige luidsprekers een gevoeligheid van zeg 95 dB/W/m hadden en je nieuwe zitten op 85 dB/W/m, dan heb je een verschil van 10 dB en dat wil zeggen dat je dubbel zo luid moet spelen voor hetzelfde volume. Als je versterker dat niet aankan, kun je vervorming horen. Dan moet je het volume onmiddellijk lager draaien, want als je versterker gaat clippen kan hij je luidsprekers vernielen!

Ik had het niet beter kunnen verwoorden.

bram freestone

Citaat van: Hornet op 16 mei 2020, 22:32:16Hallo Audiofreaks,

Vorige week heb ik een andere set speakers gekocht en aangesloten op mijn mono buizenversterkers. Bij het beluisteren viel me direct op dat er bij sommige nummers flinke vervorming optrad. Bij hoger volume was dit bij nog meer nummers merkbaar. Vervorming leek het meest van de mid drivers te komen. Of het hoog en laag ook vervormen is moeilijker waar te nemen.

Bij mijn andere set speakers heb ik dit probleem niet. Beide sets speakers zijn zelfbouw projecten met zeer goede drivers waaronder Seas, Focal, Eton en Thiel.

Iemand een idee waar dit probleem door veroorzaakt kan worden / verholpen kan worden?

Ik weet niet of ik dit in het juiste deel van het forum geplaatst heb... het kan net zo goed aan de versterking liggen...(!?)

Alvast bedankt voor jullie reacties!!


Concentreer je maar op de zelfbouw speakers,en ik denk op het binnenwerk,dus het filter.

Heb je de box beluisterd bij de vorige eigenaar?.Denk niet dat een versterker daar de dader is.
Phillips MFBserie 587.AH494.<br />CDspeler Phillips 690,<br />,T+A pulsar 2000.NAD 7130.audio Cambridge CXA 60,aiwa 8700,philips AH 798, AH684,Erres A8000,TA6000 Ta 8000.<br />Sennheiser HD650,HD598+dragonfly red+black<br />   wharfedale 10.7, Wharfedale EVO 4.4.

Hornet

Speakers zijn vergelijkbaar met m'n eigen speakers. Ze zijn 8 Ohm met een gevoeligheid van 89dB. ...kan niet geloven dat mijn 100Watt buizen mono's daar een probleem mee hebben.

Sommige nummers spelen ook gewoon goed op een hoger volume en gaan pas vervormen bij een nog extremer volume. Andere nummers vervormen al op normaal luistervolume.

Ik denk dat ik eens een andere versterker probeer te regelen om te zien of het probleem zich dan nog voor doet.

Ik heb de speakers beluisterd bij aankoop en niks geks gehoord, speelden gewoon goed.

AntiAudioKwakzalverij

Als je de mogelijkheid hebt om de impedantie te kunnen meten van deze luidsprekers dan kun je vaststellen of dat het probleem is. Een buizenversterker wil graag een continue impedantie zien van 20hz tot 20Khz De waarde van 8 ohm is namelijk nominaal en kan dus ergens rustig 30 ohm zijn of juist heel laag 3 ohm. Als je in de buurt van Utrecht woont kan wel zo’n meting voor je uitvoeren.

bram freestone

Citaat van: Mmuetst op 18 mei 2020, 22:32:58Als je de mogelijkheid hebt om de impedantie te kunnen meten van deze luidsprekers dan kun je vaststellen of dat het probleem is. Een buizenversterker wil graag een continue impedantie zien van 20hz tot 20Khz De waarde van 8 ohm is namelijk nominaal en kan dus ergens rustig 30 ohm zijn of juist heel laag 3 ohm. Als je in de buurt van Utrecht woont kan wel zo’n meting voor je uitvoeren.

Neem je het virus dan mee? of ben je coronavirus vrij?...dat is de vraag aller vragen,en niemand weet een

antwoord...toch?....je bent een risicofacctor,en dat moet je niet persoonlijk nemen vooral na jouw verdenkingen

over viervoeters Mmuets.
Phillips MFBserie 587.AH494.<br />CDspeler Phillips 690,<br />,T+A pulsar 2000.NAD 7130.audio Cambridge CXA 60,aiwa 8700,philips AH 798, AH684,Erres A8000,TA6000 Ta 8000.<br />Sennheiser HD650,HD598+dragonfly red+black<br />   wharfedale 10.7, Wharfedale EVO 4.4.

Niemand

Ik vrees dat Bram hier echt een punt heeft
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Heintje

Zet je multimeter eens op de Ohm stand en meet je luidspreker eens. Dat maakt niets kapot en zo'n gelijkstroom-weerstandsmeting geeft vaak al een indicatie voor de werkelijke impedantie ervan.

Pamakas

Citaat van: Hornet op 16 mei 2020, 22:32:16Hallo Audiofreaks,

Vorige week heb ik een andere set speakers gekocht en aangesloten op mijn mono buizenversterkers. Bij het beluisteren viel me direct op dat er bij sommige nummers flinke vervorming optrad. Bij hoger volume was dit bij nog meer nummers merkbaar. Vervorming leek het meest van de mid drivers te komen. Of het hoog en laag ook vervormen is moeilijker waar te nemen.

Bij mijn andere set speakers heb ik dit probleem niet. Beide sets speakers zijn zelfbouw projecten met zeer goede drivers waaronder Seas, Focal, Eton en Thiel.

Iemand een idee waar dit probleem door veroorzaakt kan worden / verholpen kan worden?

Ik weet niet of ik dit in het juiste deel van het forum geplaatst heb... het kan net zo goed aan de versterking liggen...(!?)

Alvast bedankt voor jullie reacties!!


Ik zou toch echt zeggen dat er iets niet goed is. Op hoog volume ok, maar als je op laag volume het ook bij sommige nummers hoort is er iets goed mis met je speakers..

AntiAudioKwakzalverij

19 mei 2020, 22:24:10 #12 Laatste wijziging: 19 mei 2020, 22:26:26 door Mmuetst
Citaat van: bram freestone op 19 mei 2020, 07:10:17
Citaat van: Mmuetst op 18 mei 2020, 22:32:58Als je de mogelijkheid hebt om de impedantie te kunnen meten van deze luidsprekers dan kun je vaststellen of dat het probleem is. Een buizenversterker wil graag een continue impedantie zien van 20hz tot 20Khz De waarde van 8 ohm is namelijk nominaal en kan dus ergens rustig 30 ohm zijn of juist heel laag 3 ohm. Als je in de buurt van Utrecht woont kan wel zo’n meting voor je uitvoeren.

Neem je het virus dan mee? of ben je coronavirus vrij?...dat is de vraag aller vragen,en niemand weet een

antwoord...toch?....je bent een risicofacctor,en dat moet je niet persoonlijk nemen vooral na jouw verdenkingen

over viervoeters Mmuets.
Klopt, maar dat heeft allemaal voor de Pasen afgespeeld. Momenteel heb ik geen klachten meer, behalve de trombose in mijn been die moet genezen.

richard

Citaat van: Hornet op 16 mei 2020, 22:32:16.... met zeer goede drivers waaronder Seas, Focal, Eton en Thiel.
Ook aan zeer goede drivers kan wat mankeren.

Zoals je zelf opmerkt probeer eerst een andere versterker te regelen of het probleem daar mee is opgelost.
Ligt het toch aan de luidsprekers moet je elimineren waar het niet aan ligt, is het probleem links of rechts? Controleer of de units goed zijn vastgeschroefd, er geen rolranden los liggen. De spider kan ook los zitten, uitgezakt of gescheurd zijn. Soms tikt een litze tegen de conus. Als een woofer schraapt als je hem voorzichtig met de hand indrukt weet je dat je daar een probleem hebt.
Niet met je vingers aan tweeters of keramische units zitten!

Succes met het onderzoek.
Genoeg is beter.

Hornet

Wat betreft het virus gedeelte... hier zullen we met z'n allen mee moeten leren leven. Als ieder nou zijn gezond verstand gebruikt moet dat redelijk goed gaan. Het is nu eenmaal zo dat wanneer we straks weer volledig "vrij" onze gang mogen gaan en bij elkaar op de koffie mogen dat het virus er nog steeds zal zijn, het gaat niet meer weg, dus risico's blijven er altijd, ook na deze tijd van quarantaine en uiterste voorzichtigheid. Ik vind het een zeer vriendelijk aanbod van Mmuets en ik houd me dan ook aanbevolen voor een meting hier thuis. Uiteraard met alle gezondheidsregels in acht genomen!

Maar, ik ga eerst achter een andere versterker aan om te testen, mogelijk wordt er dan al meer duidelijk.
Ik houd jullie op de hoogte!