• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Revox A77 op de kop getikt

Gestart door Belgje, 17 mei 2020, 18:02:53

Vorige topic - Volgende topic

Belgje

17 mei 2020, 18:02:53 Laatste wijziging: 17 mei 2020, 18:33:26 door Belgje
Beste medeforummers,

Ik heb gisteren een Revox A77 opgehaald. Ik had met die man al een overeenkomst en ik ben hem nu eindelijk gaan ophalen. De Revox ziet er voor zijn leeftijd zeer goed uit, zowel van binnen als van buiten. Zeer weinig stof en andere vuiligheid. Zelfs de snoertjes en kabeltjes binnenin het toestel blinken. Er heeft wel iemand aan gesleuteld want aan de onderkant zijn stickers geplakt en daar zitten nu gaten in om bij de potmeters oid te kunnen komen.

Ik heb wel wat zaken gezien die volgens mij aangepakt moeten worden zoals de 4 Rifa's. Ik heb wat foto's getrokken en ik zie iets raars bij een van de condensatoren voor de motoren. Het lijkt wel of er een soort 'teer' uitloopt dus ik denk dat ik die ook maar ga bestellen. Ook mogen de lampjes wel vervangen worden. Het controlelampje dat aangeeft dat de Revox aan staat doet het niet meer. Misschien beter om de rest ook te vervangen.

Wat betreft de koppen; deze zijn wel wat ingesleten en hebben dus een vlak gedeelte waar je de slijtage aan kunt zien. Als iemand nog goede koppen heeft liggen voor een Revox 4-track?

Zijn er nog meer zaken die belangrijk zijn aan deze Revoxen? Ik ben redelijk op de hoogte met Akai bandrecorders maar niet met Revox.

Wat had deze Revox mogen kosten? Er zaten 2 spoelen bij zoals op de foto's waarvan 1 ook tape erop had zitten. Deze tape heb ik even getest en het aandrukwiel kreeg een heel andere kleur. Was eerst na het schoonmaken mooi zwart maar werd plots heel erg bruin. Zal wel een slechte band zijn die dan in de vuilbak gaat verdwijnen.


Laat mij maar even genieten van jullie kennis op het gebied van de Revox A77.

Hier de Revox A77 in al zijn glorie                                                         En hier de twijfelachtige condensator
 
Proper !!!                                                                                                    Proper!!
 
Hier de Revox A77 propere binnenkant                                                Hier een twijfelachtige Rifa met een barst erin
 

Reloop RP-7000 MkI/Audio Technica VM95ML/Pioneer VSX-D930

Regenpak

Die Rifa's moeten vervangen worden, maar dat is intussen wel bekend. Verder mooi ding, ooit ook zoeen mogen bezitten. Helaas weg.

Tjerk
It's been Monday all week long!

WanFie

Scotch tapes poederen enorm. Evenals Basf.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Belgje

Die oude tape gaat dus inderdaad de kliko in. Ik heb al een paar andere tapes gekocht waaronder 3x Maxel 35-180PR en 1x Philips LP2600 Ultra Ferro. Die zullen zeker beter zijn dan die tape die ik hier heb liggen. Even wachten tot ze binnen zijn.

Zodra de condensatoren binnen zijn en ik heb tijd dan ga ik ze vervangen. Ik heb liever ook geen rookpluimen in huis.

Ik heb in het verleden wat Akai's gehad dus ik ben heel benieuwd naar deze Revox. Mij pa heeft er vroeger ook 1 gehad maar die werd deskundig door mijn broer om zeep geholpen. Wat er precies mee was weet ik ook niet. Nu zou ik het mogelijk kunnen repareren maar toen nog niet. Is te lang geleden.

Weet iemand iets over het afstellen van de remmen? Ik heb het service manual en dat is redelijk duidelijk maar op Youtube zag ik een filmpje van een Fransoos die het ruwe materiaal van de rem verwijderde, daarna de boel opschuurde zodat de lijmresten verdwenen van het metaal. Als nieuw frictie materiaal gebruikte hij van die plaktape van Hansaplast. Lijkt mij toch niet echt duurzaam.


Reloop RP-7000 MkI/Audio Technica VM95ML/Pioneer VSX-D930

WanFie

Ik heb sinds 1973 ook een Revox A77 MKII. Ik heb ook de bijbehorende tuner en versterker. Wat er nog werkt, weet ik niet. De laatste keer dat ik er mee speelde is 30 jaar geleden. De tuner en versterker heb ik overgenomen in de staat waarin het zou werken. De tuner zou het nog doen, maar daar ontbrak een knop, de versterker zou helemaal niet werken. Het staat nu in mijn luisterruimte om de ruimte wat te vullen.
Enkele jaren geleden heb ik geprobeerd of de A77 nog draait. Nou... ja... ehh.. draaien wel, maar het spoelen kwam niet op toeren. Ik heb de boel maar gelaten wat het was.
Misschien ga ik er nog eens iets mee doen, maar dat gedoe met banden is niet mijn ding. De mijne is een twee spoor 9,5 19 cm/sec. De bijbehorende banden heb ik ook nog. Ik denk zo'n 20 26 cm spoelen. De meeste Revox, Maxell en TDK.
Ik heb nog wel ergens het schema voor een afstandsbediening liggen. met kabel. Draadloos bestond nog niet.
:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Belgje

Citaat van: WanFie op 18 mei 2020, 20:54:16Ik heb sinds 1973 ook een Revox A77 MKII. Ik heb ook de bijbehorende tuner en versterker. Wat er nog werkt, weet ik niet. De laatste keer dat ik er mee speelde is 30 jaar geleden. De tuner en versterker heb ik overgenomen in de staat waarin het zou werken. De tuner zou het nog doen, maar daar ontbrak een knop, de versterker zou helemaal niet werken. Het staat nu in mijn luisterruimte om de ruimte wat te vullen.
Enkele jaren geleden heb ik geprobeerd of de A77 nog draait. Nou... ja... ehh.. draaien wel, maar het spoelen kwam niet op toeren. Ik heb de boel maar gelaten wat het was.
Misschien ga ik er nog eens iets mee doen, maar dat gedoe met banden is niet mijn ding. De mijne is een twee spoor 9,5 19 cm/sec. De bijbehorende banden heb ik ook nog. Ik denk zo'n 20 26 cm spoelen. De meeste Revox, Maxell en TDK.
Ik heb nog wel ergens het schema voor een afstandsbediening liggen. met kabel. Draadloos bestond nog niet.

Meierijstad? Ik had er nog nooit van gehoord dus even gezocht via Google. in de omgeving van Veghel dus. Haha, weer wat geleerd.

Wat betreft die Revox apparatuur heb ik begrepen dat het lang niet slecht was. Mijn pa heeft ooit een A77 gehad en ook de bijbehorende versterker, A78. De tuner niet dacht ik. Schema's kan je zo downloaden van HifiEngine. Even aanmelden en heel veel schema's beschikbaar. Als ik even ga kijken wat ik allemaal al ontdekt heb dan kat het niet op gang komen van de spoelen liggen aan die condensatoren waarvan er 3 binnenin zitten. 2 Stuks voor de spoelmotoren en een afwijkende voor de capstanmotor. Er is ook een modificatie van weerstand R125 die je zou kunnen verhogen naar 1k2 maar dan wel een zware weerstand van 9 Watt. Kijk hiervoor maar eens in de service manual bij modifications. Ook op Youtube kan je veel informatie vinden.

Het schema voor de afstandsbediening staat ook in de gewone manual dacht ik of anders in de service manual. Ik ga eens kijken of ik tzt iets in elkaar prutsen met van die relaisprintjes bij Aliexpress enzo. Mogelijk bestaan die ook met een draadloze afstandbediening maar dat is iets voor later. Ik zit nu eerst te wachten tot mijn condensatoren, lampjes en tapes binnenkomen en dan gaat we de boel eens netjes gedeeltelijk recappen. Ik heb nog geen zin om ook alle andere elco's te gaan vervangen. Dan moet je ook weer de boel afregelen en daar heb ik nog even geen trek in. Het moet een hobby blijven, een stukje 'spielerei'

Ik heb al veel geleerd over die Revox door te kijken en te lezen. Vroeger heb ik ook vele Akai's gerepareerd en voorzien van nieuwe transistoren. Leuk werk maar je moet er wel de tijd voor nemen. Het leuke van de Revox vind ik dat alles op lossen insteekprinten zit. Wil je een print gaat 'recappen' dan trek je enkel die ene print eruit en laat de rest zitten. Bij Akai's was echt alles op 1 grote print. Weet nu niet wat beter is. Alles op 1 print heeft ook zijn voordelen want je hebt niet gauw last van slechte verbindingen. De tijd zal het mij wel leren.

Eerst die Revox in orde hebben en dan gaan opnemen. Moet nog wel een mooi plekje zoeken.
Reloop RP-7000 MkI/Audio Technica VM95ML/Pioneer VSX-D930