• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Philips cd 104 modificatie

Gestart door marcelliano, 22 mei 2020, 23:30:47

Vorige topic - Volgende topic

Niemand

Citaat van: Tdo op 24 mei 2020, 11:11:13De door TvW gemodde 104 cd-spelers zijn zo ongeveer leeggetrokken en opnieuw opgebouwd. Er zijn daar inmiddels heel wat van in omloop en ik ken alleen maar happy users. Wellicht zal TvW daar zelf nog wat over schrijven in dit topic -al is dat natuurlijk geheel vrijblijvend.
Overigens is er met wat zoeken al wel het nodige hierover te vinden. Maar zelf luisteren, zoals eerder opgemerkt, is de beste manier om kennis te nemen van de 104.
klopt als een bus ;)
Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Regenpak op 24 mei 2020, 08:24:25Nee, daar ben ik het niet mee eens. Als TS helemaal lyrisch wordt van die mods vind ik het relevant dat dat op dit forum wordt gedeeld. Tenzij die mods natuurlijk zeer geheim zijn natuurlijk. Mocht dat niet zo zijn nodig ik Theo hierbij uit om er iets over te vertellen. Ik ben heel benieuwd!

Intussen ga ik me verder vermaken met Opa S' weigerachtige Denon PMA-1560. Komt een verhaaltje van die mods om de unobtanium MOSFETs te omzeilen. Helemaal snappen doe ik het ding nog altijd niet...

Tjerk

Is allemaal al eens uit de doeken gedaan met een eerdere modificatie van eenzelfde speler...
... on an Electrospective Odyssee.

Regenpak

Citaat van: Knosti de Platenwasser op 24 mei 2020, 14:14:20Is allemaal al eens uit de doeken gedaan met een eerdere modificatie van eenzelfde speler...
Ik begrijp dat ik nu zelluf mag gaan zoeken. Ook goed. Kijk, ik ben natuurlijk op AFF zij-instromer. En dan vooral een kritische. Van de frase "beter klinken" gruw ik. De A/B test (of beter ABX) is voor mij heilig. Das Maß der Dinge zogezegd. Ik denk dat de CD104 mod die niet gaan halen. Maar ik kan me vergissen. 't Is ook wel een beetje lastig uit te voeren omdat je een gemod en een ongemod exemplaar nodig hebt. Ik heb wel het een en ander zien langskomen en het is... fascinerend. Vandaar mijn vraag.

Tjerk (gaat verder de A/B shootout van de Denon PMA-1560 voor te bereiden)
It's been Monday all week long!

Theo van Wermeskerken

Citaat van: i2Paq op 24 mei 2020, 11:53:57Wat is dan het verschil tussen een grijze en een zwarte vraag ik mij dan af.

De grijze, vaak met een alu kleurige lade, is een cd 104 / 00, de eerste versie.
Daaraan zijn door Philips later wat wijzigingen / verbeteringen aangebracht en dat werd dan de cd 104 / 60
of 65.
In de 00 versie werd bv op het syscon een andere proc gebruikt, terwijl het daarbij gebruikte kristal tevens
werd gebruikt door de displayprint.
Dat gaf wat bijwerkingen en in latere versie's kregen beide een eigen kristal.
Het loopwerk in de eerste versie's was de CDM 0, in later versie's de CDM 1, beide overigens perfecte loopwerken.
Ook de printplaat in dat loopwerk werd aangepast.
Een belangrijke aanpassing kwam in de vorm van de vernieuwde dac chips in het analoge deel.
De 104 / 00 had de TDA 1540 D, een keramische uitvoering, de latere kreeg de P uitvoering.
De D dac's knikker ik er altijd uit, maar er zijn ook mensen die die mooier vinden klinken.
Kwestie van smaak dus en voor die aanpassing heb je dus wel een donor nodig.

 
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Theo van Wermeskerken

Citaat van: bram freestone op 24 mei 2020, 12:22:23
Citaat van: groovy. op 24 mei 2020, 09:19:43Een uitvinder hoeft zijn geheim niet prijs te geven ;D

Dat geheim is toch geen geheim als je er 1 hebt met,en een zonder? en gezien regenpak graag op ondekkings

reis gaat kwa electronica vertrouw ik hem dat kunstje wel toe...toch?

Een 104 kost ja weinig en die kan ik wel op de kop tikken.

Alhoewel er is een andre op mrktplts en die graait naar de 104/204/304/ want hij heeft ze nodig voor een

project.Maar meer als 5 tientjes geeft hij niet voor een 104/204/304.

Anderzijds gezien de lovende recensies is er dan 1 lid die er enigsinds kritiek op heeft? of geen verschil

beluisterd?

Ik miste net het comentaar van Berret euh…..dat word dus problematische met wat er allemaal gebeuren moet,daar ben je met een

kwartiertje solderen niet klaar dacht ik zomaar.

In een kwartiertje ben je er inderdaad niet mee klaar.
In die tijd kun je nog wel de bekende Lampizator modificatie toepassen, maar dat komt meer neer op het verknoeien van een 104 dan op het verbeteren.
Mensen luisterden er dan een poosje naar en zetten ze dan aan de kant.
Talloze exemplaren kreeg ik naderhand op de werkbank om aan te passen.
Dat ging in een aantal stappen en met de laatste modificatie's er bij bracht dat TSP er toe ze dan cd 105
te gaan noemen.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Regenpak

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 24 mei 2020, 16:49:57De D dac's knikker ik er altijd uit
Is dat onderdeel van de mods van de CD104 van TS?

Tjerk
It's been Monday all week long!

Theo van Wermeskerken

Nee, want die speler was een in nieuwstaat verkerende 104 / 60.
Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Regenpak

It's been Monday all week long!

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Theo van Wermeskerken op 24 mei 2020, 16:58:33In een kwartiertje ben je er inderdaad niet mee klaar.
In die tijd kun je nog wel de bekende Lampizator modificatie toepassen, maar dat komt meer neer op het verknoeien van een 104 dan op het verbeteren.
Mensen luisterden er dan een poosje naar en zetten ze dan aan de kant.
Talloze exemplaren kreeg ik naderhand op de werkbank om aan te passen.
Dat ging in een aantal stappen en met de laatste modificatie's er bij bracht dat TSP er toe ze dan cd 105
te gaan noemen.
We mooi dat je die oude gebakjes weer leven in blaast. Het loopwerk van Philips CDM 1 is zo goed, geweldig dat deze spelers gewoon nog werken!

kurt

5 juli 2020, 12:57:26 #24 Laatste wijziging: 5 juli 2020, 13:41:11 door kurt
Mijn TvW. 104 exemplaar staat sinds enkele dagen in mijn set. Na bijna een jaartje
bij audiokennis Wilfried te hebben gestaan tussen een aantal andere spelers.
Waaronder een Sony x779es die sinds jaren de referentie vormde bij hem daar.
De 104 was de eerste die dit toestel kon overtreffen. Het gaat vooral om de sublieme natuurgetrouwheid met een nog mooiere afbeelding bijgestaan door een gortdroge basweergave.

De beste matchende interlink die Wilfried uit zijn ruim assortiment toverde bleek een Van den Hul nl. The First Carbon van de Philips naar een impressionante Marantz
surround processor die tevens als stereo voorversterker uitblinkt.

Jammer dat er geen afstandsbediening beschikbaar is, anders had ik de 104 niet meer
teruggekregen.
Ook mocht ik hier vermelden dat Theo’s uitleg over het eenvoudig vast netsnoertje gerechtvaardigd blijkt.
Door TvW’s modificaties zou de rol van het netsnoer onbelangrijk zijn geworden. Wilfried heeft een kapitaal netkabels aan al zijn toestellen hangen die allemaal 1 voor 1 vooraf zijn uitgetest voor aankoop.
Naar zijn uitleg een zeer bijzonder audio component in de juiste set die netsnoeren.
Van dat summier vast snoertje begreep hij niks bij het installeren van de 104 daar bij hem.
Intussen staat hij hier te spelen en overtreft mijn Mytek dac van destijds 1500â,¬ met alle gemak. Het eerste wat dan opviel was dan andermaal de opmerkelijke
natuurgetrouwe afbeelding.

Volgende week ga ik een test doen met 20ga Duelund interlinks besteld
bij Piet de Vries.

Theo van Wermeskerken

6 juli 2020, 00:32:28 #25 Laatste wijziging: 6 juli 2020, 00:36:39 door Theo van Wermeskerken
Ach ja, dat iele netsnoertje van een cd 104.
Dat is bij audiofielen al zo vaak onderdeel van discussie geweest en ik heb, tegen beter weten in, al
enige malen een ander netsnoer daaraan geprobeerd.
Van extreem dikke rubber kabels tot katoen geisoleerde koper / goud kabels.
En natuurlijk zitten er verschillen tussen kabels, ook tussen netkabels en daarvan maakt de handel
driftig gebruik, vaak met desastreuze gevolgen voor de geldbuidel.
Nu zijn er een aantal grootheden werkzaam in een kabel, dat zijn de serieweerstand, de inductie en de capaciteit en de grap is dat je die allemaal aan het begin of het eind van een kabel kunt toevoegen en
eindeloos mee experimenteren en dat kost dan geen drol.
Bij een cd 104 speelt er echter nog iets anders mee en dat is de vrij bijzondere nettrafo.
Die heeft nl. tussen de primaire en secundaire wikkelingen iets van 1 cm open ruimte en daarin kun je heel mooi wat ordening aanbrengen met wat dunne kurk en wat TS.
Zelfs een mooie koolweerstand past daar en dat maakt al het geneuzel over een dikke dure netkabel overbodig.
Als je dan verder ziet wat voor dikte de draad daar heeft en de primaire zekering slechts 0,2 amp is
kun je ongeveer nagaan welke stroom daar loopt.

Iets soortgelijks gaat ook op voor interlinks en wat de 104 betreft geldt daar dat die intern is voorzien van koper / goud bedrading in katoen, ook vanaf het loopwerk en dat je die met voordeel tevens als interlinks kunt gebruiken.


Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

kurt

Knap inzicht die RLC-experimenten aan 230v zijde om zo het gedoe van veel te dure netkabels mee te omzeilen. Klinkt heel aannemelijk.
Een netkabel duurder dan 100â,¬, krijg het maar uitgelegd.

De Duelund 20ga draad hangt nu al enkele dagen aan een luidspreker uit het Sonos systeem om hem zogenaamd een beetje in te spelen.
Ik ga er binnenkort interlinks van maken, dit bij voorkeur met de gangbare cinch stekkertjes van Neutric. Ik heb geen zin, of zie er die er niet in, om daar veel geld aan te hangen.
Neem ik best gewoon 60/40 lood/tin soldeer?

Niemand

Diverse sets deels  volgens ThvW + Berret +HVDHeiden

minplus

Even gezocht waar ik het neer moest zetten, maar hier maar.

Eindelijk tijd en de mogelijkheid gehad om de CD-104 na de laatste aanpassing te beoordelen. Ik had hem eerder voor de laatste aanpassing vergeleken met de Naim en had een klein verschil met de scherpte in het hoog ten voordele van de 104 waargenomen.

Nu een paar uur met een 3-tal CD's parallel op de Naim en de 104 vergeleken op de JBL's en via veelvuldig zappen op de Mac, honderden keren. Met compensatie voor het kleine verschil in uitgangsspanning tussen beide.

Is de laatste modificatie een verbetering ten opzichte van de vorige?

Het scherpteverschil was klein bij de dit keer gebruikte CD's (Vaya con Dios, Mika, Cranberries).
Wat vandaag opviel en eerder niet was een klein verschil in het geluidsbeeld. Met de 104 iets meer open, iets meer diepte, erg weinig maar waarneembaar vooral bij sommige nummers.

De Naim is een buitengewoon mooie speler (ik weet het, nullen zijn nullen en enen zijn enen maar er is echt verschil tussen die machines, soms weinig, soms veel en de Naim is buitengewoon goed in dat opzicht).
De 104 levert nog net iets extra. Weinig maar het is er en voor mij waarneembaar.
If nothing goes right, go left; If nothing's left, go right

evehal

Vanaf het begin van de 104-modificatie ben ik in het bezit van deze speler en tot nu toe zeer tevreden!
Echter, vorige week begaf ie het: hij deed niets meer!
In paniek dhr. VanWermeskerken gebeld en gevraagd of ik hem ter observatie/reparatie mocht brengen: na enig gemompel van "wat hest nou weer uutspookt" en benodigde info, kon ik hem brengen!
Twee dagen later -wat mis je de speler/muziek dan opeens!- kreeg ik het telefoontje met enige technische uitleg, welke ik inmiddels vergeten ben!
Thuis aangesloten, schijfje er in en ..... hij deed het inderdaad!
Echter ...... beter en mooier dan ie daarvoor gedaan had: er was meer rust, waardoor de tonen langer naklonken (of omgekeerd) en het muzikaler werd! Prachtig!
Ik hoef niet te weten, wat je gedaan hebt (ik snap het technische gebeuren niet), maar .... dat je iets gedaan hebt, dat is te horen!
Hee, brompot: dankjewel!