• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Inbouw plafond speakers

Gestart door Drease, 4 juni 2020, 18:30:24

Vorige topic - Volgende topic

Drease

Goeiedag!

Binnenkort komen ze in onze woning de nieuwe keuken plaatsen en we krijgen boven het aanrecht een lange uitkasting waar in het midden de dampkap in komt. Op de 2 uiteinden dacht ik een plafond-speaker in te bouwen. Hierbij een schets van waar ik de speakers zou plaatsen. Er liggen 2 stereo kabels klaar naar de ruimte waar de versterker kan komen.


(Zoals je ziet: aanrecht, keukeneiland, ontbijttafel. De stippellijnen en afstandslijnen zijn te negeren)

Ik ben wel wat technisch aangelegd, maar van speakers specifiek ken ik niet zo veel.

Welk formaat en vermogen neem ik best? Zal ik er überhaupt in slagen om de keuken van aangenaam geluid te voorzien? (Maar veel mogelijkheid om ze nog te verplaatsen heb ik niet meer...)
Ze komen niet recht boven het aanrecht; dus ik vermoed dat vocht/vet van de kookpot niet zo veel issue zal geven. Moet ik een bepaalde IP score zoeken?
Zijn er bepaalde merken die zeker aan te raden zijn?
Ik heb geen idee wat een correct budget is, maar ik dacht aan een grootteorde van 50 euro per speaker. Of kom ik daar zeker niet ver genoeg mee om goed kwalitatief geluid te hebben?


Bedankt!!
Drease

Kiiruna

het ligt toch meer voor de hand om de luidsprekers in het eetkamergedeelte te plaatsen, juist daar zou je graag van optimaal geluid willen genieten, hooguit in de keuken wat eenvoudige luidsprekers, ik zou dan denken aan een breedbandtype en omdat ze in het plafond zitten is het niet nodig daarvoor speciale typen voor te kiezen, ik heb in de keuken ook "gewone" luisprekers staan, die doen het al een jaar of tien zonder problemen
Lenco L90 (de echte) met AT 120E, Lenco L70 met Empire XV-15/625E, Rotel RQ 970 BX, RC 971, RB 991, RDP 980, RDD 980, RT 940 AX, RDV 985, RR 990, Davis Furot, Sony GX79ES, Quad 11L, Quad 33, FM 3, 405, Philips CD104

Heintje

Let je er bij de bevestiging op dat het plafond niet gaat mee-resoneren als de luidsprekers iets harder staan? Dat kan je luisterplezier behoorlijk vergallen.
Ook zou ik wél vochtbestendige luidsprekers nemen: de dampkap zal zéker niet alle kook-dampen afzuigen en luidsprekertjes kunnen vaak helemaal niet tegen vocht.

kurt

Ik zou er niet teveel theorie aan besteden en gewoon 2 ronde autoluidsprekers in bouwen. Dat resoneren van het plafond gaat helemaal niet gebeuren en vocht is daar al evenmin een probleem. Ik gebruik dat hier thuis ook al jaren in een gyproc plafond.
Als het gewoon voor achtergrond geluid is heb je genoeg aan geluid uit het plafond op die plaatsen waar u hebt afgebeeld.
Echte hifi zal het nooit worden met plafond inbouw, mooier is frontaal richten met een klein boxje zoals de JBL One. Doe kosten een 170â,¬ per 2. Daar zijn ophang beugeltjes bij. Echt laag geven ze niet zoals ook die goedkope ingebouwde dat niet doen.