• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Spikes onder speakerstands

Gestart door Denonlover, 6 juni 2020, 23:19:40

Vorige topic - Volgende topic

Denonlover

Hallo zoals zovelen speel ik met monitors en daar horen goeie stands bij natuurlijk maar wat plaatsen jullie onder de stands? Spikes of toch liever gewoon op de vloer?

Frits

Als je een stenen vloer hebt kun je ze op spikes zetten. Als het tapijt is, is dat niet nodig.

rob768

Andersom. Op een platte stenen vloer desnoods op een paar viltjes. Op (dik) tapijt op spikes. Enkel voor de stabiliteit.

funky

Ik heb ook monitors op zware stalen stands. Geen spikes maar stevige rubber noppen op een plavuizen vloer. Ik verschuif ze nog wel eens en dan is spikes niet praktisch.

Rubble

Koppelen of ontkoppelen? Spikes is koppelen, liefst aan iets van steen of ander zwaar materiaal. Ontkoppelen is op viltjes/rubber/tapijt zetten.

Het hangt af van wat je wilt en je het materiaal van je ondervloer. Hout bijv. wil je liefst niet mee koppelen. Dat kan gaan meedoen met de speaker. Beton is veel makkelijker. En je kan spikes inderdaad ook gebruiken om door het tapijt heen te prikken en in het beton te zetten.

Ikzelf ben van het ontkoppelen. De speaker moet gewoon lekker zelf zijn werk kunnen doen. 

 
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Duclaasie

En wat doe je dan met een (zwevende) laminaatvloer? Ontkoppelen neem ik aan... Ik ben wel benieuwd naar het effect, maar wat zijn die pootjes van ISO acoustics enzo schrikbarend duur

funky

Je kan er ook iets met massa onder (de stands) leggen. Steen of marmer en daarop (met spikes of voetjes) de stands. Gewoon experimenteren. ^-^

WanFie

Hier liggen onder mijn Wilson Audio W/P 5.1 per kant twee stenen platen onder de Wilson spikes en tussen die platen rubberen speeltuin tegels. Onder de onderste plaat en parketvloer, staan de oude Hema eierdoppen met daarin stalen kogels. Ontkoppelen dus. Het laag koppelt hiermee minder aan de vloer, waardoor deze aanzienlijk minder mee klinkt. Dat werkt echter alleen bij zware luidsprekers. Mijn luidsprekers schommelen nu op een zeer lage frequentie (ca. 5 Hz). Bij lichte gaat de hele boel op een hogere frequentie schommelen en kun je beter koppelen.



:) Aandacht maakt alles mooier  :)

Denonlover

Ik heb de norstone stylum 2 gevuld met zand. Spikes op metalen onderlegger met een putje in. Ik heb een stenen vloer. Ik denk eraan binnen afzienbare tijd soundcare spikes te kopen.

Denonlover

Mss domme opmerking maar je hebt in bouwmarkt dikwijls van die zelfklevende voetjes die je normaal onder meubels plakt. De onderkant van die voetjes is ook van rubber en hout. Zijn er mensen die dit gebruiken?