• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

TSM lautsprecher Geschichte

Gestart door AntiAudioKwakzalverij, 9 juni 2020, 10:20:57

Vorige topic - Volgende topic

Randomuser

Gezien de afstand tussen de spoelen en de leeftijd, lijkt het mij een prima filter hoor.

Leobus

Als je spoelen zo neer wilt leggen, moeten ze 20 cm van elkaar liggen. 10 cm is al problematisch. Op het zelfbouwforum wordt dit zeer regelmatig genoemd.
Groet,
Leobus

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Leobus op 12 juni 2020, 17:52:28Dat filter verdient geen schoonheidsprijs. Alle spoelen gewoon plat naast elkaar. Dan beïnvloeden ze elkaar. En die zwarte is ook een spoel ( en geen luchtspoel) Met een metalen bout vast gezet; ook daarmee beïnvloed je de waarde. De condensatoren ken ik niet, maar lijkt mij ook geen topkwaliteit.
Als ik de print zo bekijk hebben ze geen Spoelen tegen elkaar aangeplaatst. Tussen sommige spoelen zitten ook condensator geplaatst. De zwarte spoel is een luchtspoel. De bout is om de print vast te zetten en is misschien met opzet door de spoel heen vast gezet. Heb nog niet gekeken welk merk condensatoren men heeft gebruikt, maar alles ademt kwaliteit uit. En dat is ook te horen. Deze luidsprekers klinken fantastisch (mits aangestuurd door een transistor versterker).

AntiAudioKwakzalverij

Citaat van: Leobus op 12 juni 2020, 21:16:48Als je spoelen zo neer wilt leggen, moeten ze 20 cm van elkaar liggen. 10 cm is al problematisch. Op het zelfbouwforum wordt dit zeer regelmatig genoemd.
Groet,
Leobus
Ik maak me er eerlijk gezegd niet zo druk om. Zal best wel...misschien moet je met het filter ook rekening houden met aardstralen  ;). De luidsprekers klinken prachtig en dat is voor mij het belangrijkste.

Leobus

Dat ze prachtig klinken is natuurlijk het belangrijkste. Maar misschien is er nog wel meer uit te halen als je het filter modificeert. Een beetje ontwerper had in ieder geval de spoelen haaks op elkaar gezet. En dan nog iets over het rendement dat volgens jou 90 dB zou zijn. Dat klopt ook niet. Voor die 90 dB is 2,4 watt nodig. Rendement wordt normaal uitgedrukt in dB bij 1 watt vermogen op 1 m afstand.
Begrijpelijk dat een laag vermogen buizenversterker er niet mee overweg kan.
Jij zit toch ook op het zelfbouwforum. Vraag daar maar eens om advies.
Groet,
Leobus

Heintje

Mag ik het niet met je eens zijn?

- in de huidige filteropzet loop je de kans dat de spoelen (vooral bij hogere volumes) elkaar beïnvloeden en dat is grotendeels te voorkomen door de spoelen verder uit elkaar te zetten en/of ze haaks op elkaar te zetten. Dat zal ongetwijfeld een ander resultaat opleveren dan zoals ze nu klinken.
- maar deze luidsprekers klinken goed zoals ze nu zijn, inclusief het niet perfect opgebouwde wisselfilter.
Je loopt de kans dat ze anders gaan klinken bij een andere wijze van plaatsing van de spoelen: de luidspreker als geheel is namelijk tot stand gekomen en succesvol verkocht met dit wisselfilter en deze klank.  
Uit hobby-oogpunt zou je het filter kunnen veranderen, maar vanuit de aanschaf is het wellicht het beste om ze zo te laten en er met de huidige, zo ontwikkelde klank, van te genieten.

Een analogie: veel Magnepans worden verkocht met een wisselfilter met onderdelen erin (vooral de spoelen), die niet bepaald audiofiel zijn opgebouwd (m.n. met ijzerkernen). Veel Magnepans worden (qua klank) volledig verziekt verkocht met een "verbeterd" wisselfilter erin, tot en met Mundorf spoelen enz. De nieuwe eigenaar merkt pas later dat ze niet goed klinken en dan zijn de rapen gaar, omdat de originele onderdelen er niet bij werden geleverd. Ik heb dit in mijn omgeving talloze keren meegemaakt.

AntiAudioKwakzalverij

Ga ook niets aan het filter veranderen. Alleen als de bi-polaire elco aan vervanging toe is (dat is het enige component wat kan verlopen). Soms lees je dat mensen succesvol een filter hebben aangepast. Maar er wordt ook veel verprutst.

Randomuser

13 juni 2020, 16:54:35 #22 Laatste wijziging: 13 juni 2020, 17:00:45 door Mr.Tisniks
Gewoon laten voor wat het is, de DIY'ers denken vaak alles beter te weten...kijk maar naar die talloze Quad-modificaties of van andere vintage apparatuur, gasten verbouwen alles, high speed IC's (goh, hij lijkt te oscilleren!), nieuwe caps etc etc en paar maanden later lees je - 'heb hem toch terug naar de originele staat gebracht, zo klinkt hij toch het beste'.
Idem met speakers, je stopt er nieuwe caps in met waarschijnlijk lagere ESR en de klank wordt al anders, de oude spullen hebben ook een bepaalde DCR waarde waar zo'n fabrikant heus mee rekening gehouden heeft bij het ontwerp.
Kortom - het is een TSM Padua en moet dat ook blijven.

AntiAudioKwakzalverij

13 juni 2020, 23:06:53 #23 Laatste wijziging: 13 juni 2020, 23:14:43 door Mmuetst
Citaat van: Leobus op 13 juni 2020, 11:38:44En dan nog iets over het rendement dat volgens jou 90 dB zou zijn. Dat klopt ook niet. Voor die 90 dB is 2,4 watt nodig. Rendement wordt normaal uitgedrukt in dB bij 1 watt vermogen op 1 m afstand.
Begrijpelijk dat een laag vermogen buizenversterker er niet mee overweg kan.
Het probleem is niet het vermogen maar de dempingsfactor. Heb de impedantie van deze luidsprekers nog niet gemeten, maar daar kan ook nog een uitdaging zitten voor buizenversterkers. Er wordt heel vaak een fout gemaakt om alleen naar het rendement te kijken van de luidsprekers. Mijn Klipsch KG5.2 met een rendement van 96 dB / 1 watt / 1 meter klinkt verschrikkelijk met een buizenversterker puur omdat de impedantie in het hoog ergens naar 30 ohm schiet. Maar ik zie wel dat het rendement lager ligt van de TSM omdat men met 2.4 watt heeft gewerkt ipv 1 watt. Vraag me af hoe je dit kunt omrekenen naar 1watt / 1meter.

AntiAudioKwakzalverij

13 juni 2020, 23:54:22 #24 Laatste wijziging: 14 juni 2020, 00:07:05 door Mmuetst
Kwam deze calculator tegen op internet:
https://www.cuidevices.com/product/resource/calculators/speaker-spl
Als ik daar de gegevens invul dan kom ik op 86.2
dB/1 meter / 1 watt.

Heintje

Dat rendement-verhaal moet je ook nog corrigeren voor je muzieksmaak e.d.: iemand met een goed gehoor die voornamelijk kamermuziek speelt op laag volume kan heel gelukkig worden "met een mismatch", waarbij iemand die al wat doof wordt en voornamelijk op luid volume pop of rock speelt, "al snel wat sloopt".

AntiAudioKwakzalverij

15 juni 2020, 08:50:44 #26 Laatste wijziging: 15 juni 2020, 08:58:35 door Mmuetst
Citaat van: Heintje op 14 juni 2020, 12:32:56Dat rendement-verhaal moet je ook nog corrigeren voor je muzieksmaak e.d.: iemand met een goed gehoor die voornamelijk kamermuziek speelt op laag volume kan heel gelukkig worden "met een mismatch", waarbij iemand die al wat doof wordt en voornamelijk op luid volume pop of rock speelt, "al snel wat sloopt".
In mijn geval hebben de buizenversterkers het laag niet onder controle. Bij mijn V-Vox luidsprekers en Translators waar een Dynaudio woofer wordt gebruikt (de bekende 21W54) is het laag met de buizenversterker duidelijk onder controle. Bij de TSM is het laag rommeling. Het wordt een soort ongekontroleerde bas soep. Maar sluit ik de transistor versterker aan op deze luidsprekers (en de luidsprekers blijven op hun plek staan) dan is dit verholpen.

AntiAudioKwakzalverij

Vandaag de tijd genomen om de impedantie te meten van de TSM luidsprekers. Laagste waarde is 3.5 ohm in het hoge frequentie gebied. Met een piek van +/- 15 ohm in het laag.


Heintje

Die piek in het laag maakt (relatief gezien) niet veel uit: het is de frequentie waarop de poot staat afgestemd.
Een versterker met een hoge dempingsfactor (zoals in "transistor") kan hier het laag net iets strakker maken.

Leobus

Citaat van: Heintje op 16 juni 2020, 19:41:45Die piek in het laag maakt (relatief gezien) niet veel uit: het is de frequentie waarop de poot staat afgestemd.
Een versterker met een hoge dempingsfactor (zoals in "transistor") kan hier het laag net iets strakker maken.
Nou meen ik mij te herinneren dat een speaker met basrefexpoort een dubbele impedantiepiek heeft in het laag. Ik vermoed (en meen het ook ergens gelezen te hebben, maar ben te lui het op te zoeken) dat dit een gesloten kast is.
Groet,
Leobus