• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Het wat zou er aan de hand kunnen zijn. verhaal

Gestart door berret, 23 juni 2020, 09:19:40

Vorige topic - Volgende topic

radiohead

1 oktober 2022, 17:47:53 #375 Laatste wijziging: 1 oktober 2022, 19:11:40 door radiohead
Citaat van: Starsky op 26 september 2022, 17:12:15Ik vindt dit een reuze interessant onderwerp ;)
Maar ik heb vaak moeite om het te kunnen volgen wat Radiohead nou vaak bedoelt..
Maar ik vindt het wel leuk dat het toch ook wel een beetje mijn gedachte deelt
Ik stel mijzelf vaak de vraag van waarom is bijvoorbeeld Hout, hout en ijzer is ijzer, waarom groeit een plant tot wat hij is? Wie of wat bepaalt zijn vorm en bestaan? Geld ook voor de mens in mijn optiek..
Er moet dus iets zijn wat bepaald dat iets is wat het is..
zo ook voor muziek en beleving.. het zijn allemaal geluidsgolven maar waarom pakt het ene de mens meer als het ander?

Misschien geen nuttige bijdrage... dus maar weer on topic 😁

Leuk dat je reageert. Hieronder nog iets meer om over na te denken.

Allereerst nog even de vraag of ook het elektrische veld een rol speelt bij de berekening van de energie en impuls van een foton? Ja, in de elektromagnetische golf in de z-richting zie je als je de roterende vector op de x-as projecteert het magnetische veld en op de y-as geprojecteerd het elektrische veld. De lengte van de rond het foton roterende vector beschrijft de kans op een energiedichtheid in deze velden. In de quantum mechanica is dat de energie die het foton in een botsing als deeltje aan bv een elektron overdraagt.

Maar wat is dan die richting van die vector? Twee paden van een foton met de vector in dezelfde richting maken de kans op een foton groter. Als de richtingen uit fase zijn is er geen kans op een foton op die plek. De richting heeft dus te maken met de kans op het scheppen van een foton in de tijd-ruimte. De historie waar de fase verschillen van alle golven minimaal zijn is de meest waarschijnlijke historie voor het foton. Maar het foton volgt dus ieder mogelijk tijd-ruimte pad van A naar B met verschillende kansen.

Metafysica van Leibniz (1646-1716):

Leibniz lijkt hieronder te zeggen dat deze wereld een toevallige historie kent en dat er vele andere historiën mogelijk zijn.

Leibniz: "One must certainly hold that not all possibles attain existence, otherwise one
could imagine no novel that did not exist in some place and at some time.
Indeed, it does not seem possible for all possible things to exist, since they get
in one another's way. There are, in fact, an infinite number of series of possible
things. Moreover, one series certainly cannot be contained within another, since
each and every one of them is complete."

Vervolgens zegt hij dat hetgeen dat kiest voor deze historie wel buiten deze historie moet bestaan en dus metafysisch is. Het moet bestaan als essentie.

Leibniz: "Since the ultimate ground must be in something which is of metaphysical
necessity, and since the reason for an existing thing must come from something
that actually exists, it follows that there must exist some one entity of
metaphysical necessity, that is, there must be an entity whose essence is existence,
and therefore something must exist which differs from the plurality of
things, which differs from the world, which we have granted and shown is not
of metaphysical necessity."

De volgende uitspraak uit de quantumfysica komt van Heisenberg (1958).

Heisenberg: "Atoms and the elementary particles themselves ... form a world of potentialities or possibilities rather than things of the facts."

Dat het pad van de golf alleen betekenisvol als de toevallige kans op een historie van een deeltje gezien kan worden geeft aan dat de oorzaak voor deze historie dus niet causaal in deze werkelijkheid ligt.

In het principe van de minste actie zien we hoe mogelijke historiën van een deeltje in ruimte en tijd interfereren tot het actuele kortste pad. Automatisch leveren de padintegralen van de golffunctie (van de actie) middels symmetrieen van de tijd en ruimte een werkelijkheid met invariante vormen die we de materie noemen. Je zou kunnen zeggen dat de invariante vormen die we zien het resultaat zijn van een maximalisatie van een scheppingskracht. Een soort overlap van mogelijke historiën binnen deze tijd-ruimte. De paden die dus niet resulteren in de werkelijkheid zijn allen onderdeel van mogelijke werelden, maar minder waarschijnlijk.

Is er een metafysische wil tot bestaan werkzaam gerealiseerd binnen onze tijd-ruimte leidend tot onze actuele historie? Tja volgens mij wel. Is dat een blinde wil tot bestaan in een strijd binnen de tijd-ruimte of is de actualiteit het resultaat van een metafysische calculatie en een bewust wilsproces.

Zover de metafysica.
We are such stuff as thoughts are made of

morph

Citaat van: radiohead op  1 oktober 2022, 17:47:53Metafysica van Leibniz (1646-1716):

Leibniz lijkt hieronder te zeggen dat deze wereld een toevallige historie kent en dat er vele andere historiën mogelijk zijn.

Vervolgens zegt hij dat hetgeen dat kiest voor deze historie wel buiten deze historie moet bestaan en dus metafysisch is. Het moet bestaan als essentie.

Is er een metafysische wil tot bestaan werkzaam gerealiseerd binnen onze tijd-ruimte leidend tot onze actuele historie? Tja volgens mij wel. Is dat een blinde wil tot bestaan in een strijd binnen de tijd-ruimte of is de actualiteit het resultaat van een metafysische calculatie en een bewust wilsproces.
Leibniz geeft al redenerend aan dat deze wereld, zoals wij die ervaren, een niet-toevallige uitkomst is van vele die mogelijk zouden kunnen zijn geweest.
Daaruit concludeert hij dat er andere werelden mogelijk zouden zijn geweest áls die historie volgens een andere weg was gelopen.
Hij concludeert niet dat die er ook zijn, maar wel dat God de telkens optredende optimale keuzes gemaakt heeft om de mens in de best mogelijke wereld te laten leven.

Nicktube

De laatste dagen miste ik een bepaalde muzikale flow/ diepgang en keek af en toe of ik de Audiolamp had ingeschakeld. Toen herinnerde ik me dat ik het e.e.a. had omgestoken qua netsnoeren.
Sinds de komst van de scheidingstrafo zie ik de fasering minder nou, gezien dit een gebalanceerde lijn is met 2x115v. Ik draai de schuko 180graden van de audiolamp naar de oorspronkelijke positie waar deze in de juiste fase was. Ik meen wat meer lampen 'magie' te horen, of zit het tussen de oren?  :laugh:

Theo van Wermeskerken

20 november 2022, 23:05:41 #378 Laatste wijziging: 21 november 2022, 10:27:09 door Theo van Wermeskerken
Tja, da's een beetje een lastige.
Normaal gesproken kun je bij alle audio apparaten vaak goed
horen of de fase goed of verkeerd zit, ook bij een audiolamp.
Als je de boel echter aansluit achter een scheidingstrafo heb je
een zgn. zwevend net gemaakt.
In de mij bekende gevallen werkt dat altijd negatief uit.
Het lichtnet is dan wel wat schoner, met name de dc component
maar muzikaal is het geen vooruitgang.
Verder is die lamp zo ontworpen dat zijn nul ook aan de nul komt.
En die hangt ergens in de lucht als die achter die trafo zit en werkt
mogelijk helemaal niet.
Ondingen die scheidingstrafo's,  prima voor het maken van een veilig
net in een werkplaats of operatiekamer, daar zijn ze voor.
Ze geven vaak rust in de weergave, dat komt doordat daar veel kleine
informatie artefacten van de muziek in zijn verdwenen.
Maar ik ken ook mensen die die rust nu juist ambiëren.
Alles mag, het is ook maar een hobby.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Walt

Misschien dat een audiotegel onder de scheidingstrafo kan helpen?

Theo van Wermeskerken

Citaat van: Walt op 22 november 2022, 06:13:02Misschien dat een audiotegel onder de scheidingstrafo kan helpen?

De set en ook de lamp moet vrij kunnen 'ademen' van en naar het lichtnet.
Daarin geen obstakels aanbrengen.
Een audiotegel lost dat probleem niet op.
Onder de kleine variac van de audiolamp helpt een tegel wel.
Die variac is een zgn. autotrafo, dus ook niet met gescheiden
wikkelingen zoals een scheidingstrafo.

Je hoeft geen loodgieter te zijn om van buizen te houden

Walt

Maar wat houd die scheidingstrafo dan tegen, hij laat toch gewoon een zuivere 230v 50Hz door, nagenoeg onbegrensd qua amperage?

berret

Dat doet een scheidingstrafo allemaal prima. Maar de meeste scheidingstrafos hebben een dubbel scherm welk geaard is. En dat zou wel eens de bottleneck kunnen zijn. Er is op een of andere manier een , in structuuropzicht, een referentie met de aarde nodig.
Die is nu veel te weinig.
 Normaliter ligt je nul van je lichtnet ergens vlak bij je meterkast aan aarde. Daar is een verbinding aanwezig. Die sputtert mooi door via je voedingstrafo naar de versterker.  Bij een scheidingstrafo is dat niet het geval. Je zweeft letterlijk los van aarde. Bovendien symmetrisch. Je zou kunnen proberen het midden van die115v wikkelingen aan aarde te leggen. Je levert dan wel het zweven van je voeding in. Maar proberen kan geen kwaad, zolang je weet wat je doet.

Walt

Ha Berret,

Hoe verhoudt zich dat dan tot het aansluiten van apparatuur, waar wordt aangeven dat zonder aarde beter klinkt, dat lijkt wat tegenstrijdig op eerste gezicht?

Gr. Walter

berret

Omdat het ontbreken van een aardleiding nog steeds betekent dat de nul (de blauwe draad in je stopcontact) aan aarde ligt. Bij een scheidingstrafo zit ook daar een scheiding tussen.

Rowdy

Bij een trafo heb je een capacitieve koppeling tussen het primaire en secundaire gedeelte. Of dat van invloed is weet ik niet.

Walt

Grappig dat de nul eigenlijk ook een aarde is, nooit zo over nagedacht.

Mmuetst

Dit is een mooie uitleg hoe aarde werkt (ook t.o.v. Apparatuur) het legt ook uit waarom gebalanceerd theoretisch beter is ongebalanceerd. https://bennettprescott.com/downloads/grounding_tutorial.pdf