• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.

Laat je akoestische aanpassingen zien..

Gestart door Tdo, 10 juli 2020, 17:14:46

Vorige topic - Volgende topic

Tdo

Wie durft?  ;D

Ik schiet af;

DIY absorberende panelen links en rechts, links voor diffusers.

En achter de gordijnen, links en rechts ook DIY absorbers. Niet (echt) zichtbaar verder (niet erg  ;D )

Stapsgewijs toegepast en effect goed waarneembaar.  8)

'Jongens waren we - maar aardige jongens'

kurt

Mooi Tdo.
Met diffusers heb ik wel wat geëxperimenteerd. Bij mij staan ze achter/tussen de luidsprekers. Of ze daar bij u wat doen is twijfelachtig, omdat ze naar mijn mening
te ver naar achter zijn geplaatst.
Esthetisch wel oké, maar doe je er klankmatig voordeel bij?
Boven de platenbakken lijkt me dan de juiste positie.
Zelf heb ik ook nogal geschoven met die dingen en de plaatsing buiten de reflectie punten bleek bij mij compleet zinloos.
In mijn tamelijk harde ruimte, die ook nogal breed is daar achter de luidsprekers, doen mijn 2 diffusers wonderen. De akoestiek vanop de luisterplek is hier meer dan dubbel zo goed met die spullen.
Dat piramidetje op je salontafel kun je ons daar iets over vertellen? Neen hoor grapje...!

audiovorden

10 juli 2020, 18:41:10 #2 Laatste wijziging: 10 juli 2020, 18:49:54 door audiovorden
Ziet er wel doordacht uit. Ik ben ook bezig met dempingsplaten en diffusers. Zodra ik klaar ben zal ik ook een foto plaatsen. Ik gebruik tijdelijk goedkope diffusers van piepschuim. Zodra ik weet hoeveel ik nodig heb, koop ik de houten versies.

Tdo

Hoi Kurt,

Plaatje bij het praatje?  ;D

De diffusers hangen op de plek van de 2e reflecties, zeker niet zomaar of voor niks. Nog meer rust in het beeld..

Tdo

Citaat van: audiovorden op 10 juli 2020, 18:41:10Ziet er wel doordacht uit. Ik ben ook bezig met dempingsplaten en diffusers. Zodra ik klaar ben zal ik ook een foto plaatsen. Ik gebruik tijdelijk goedkope diffusers van piepschuim. Zodra ik weet hoeveel ik nodig heb, koop ik de houten versies.

Zo zit ik er ook in, deze zijn ook van piepschuim en de houten variant zal hier ook wel komen, gegeven het resultaat

Knosti de Platenwasser

Citaat van: audiovorden op 10 juli 2020, 18:41:10Zodra ik weet hoeveel ik nodig heb, koop ik de houten versies.

Kopen kan, maar waarom niet zelf bouwen?
... on an Electrospective Odyssee.

AntiAudioKwakzalverij

Mijn mancave is eigenlijk een garage. Voordeel: geen buren. Nadeel: voorraad toilet papier staat hier ook opgestapeld. Voordeel is dan weer dat toilet papier dempt.
Oude gordijnen achter mijn luidsprekers. Ikea tapijt op de grond en houten plafond met balken. Akoestisch aardig gedempt. Maar twee ramen (één in de deur en één groot raam naast de deur) luidsprekers kunnen naar voren of naar achteren (wat ik maar wil). Kussens tuinmeubelen kan ik hier en daar langs de muur plaatsen als ik dat nodig vind.

Hier de wand met luidsprekers die niet aangesloten staan op voorraad wc papier.

audiovorden

Citaat van: Knosti de Platenwasser op 10 juli 2020, 19:07:20
Citaat van: audiovorden op 10 juli 2020, 18:41:10Zodra ik weet hoeveel ik nodig heb, koop ik de houten versies.

[/qu3ote]
Zelf bouwen kan ook maar ik ben niet zo handig. Ik heb contact met Peter de Bruyn van Acoustic Dimension. Die heeft ze wel zelf gebouwd. Op basis van een bouwtekening van jou. Misschien wil hij ze ook wel voor mij bouwen.

AntiAudioKwakzalverij

@Tdo zo te zien is jou plafond ook van hout, maar wat ligt er op de grond? En schuif je wel eens de speakers verder de kamer in?

AntiAudioKwakzalverij

@audiovorden kijk eens naar dit filmpje....oude handdoeken schijnen geweldige dempende factor te hebben.

Tdo

Citaat van: Mmuetst op 10 juli 2020, 19:30:20@Tdo zo te zien is jou plafond ook van hout, maar wat ligt er op de grond? En schuif je wel eens de speakers verder de kamer in?

Houten draagbalken van de eerste verdieping met gipsplaten ertussen. De vloer is eiken. Geen kleed vanwege vloerverwarming; de houten vloer is langzamer dan plavuizen e.d qua warmtedoorgifte, positie van de speakers is na uitgebreid testen bepaald - (vanzelfsprekend zou Ik bìjna willen zeggen, ook na een opmerking eerder in dit draadje, ik loop al wat langer mee) ;D
Ben overigens zo bevoorrecht vrijstaand te wonen, dat heeft zo idd wel wat voordelen..

groovy.

De nodige meubels en gordijnen,het plafond zijn vezelplaten gestuct. Wat spulletjes aan de muur.
In to each life some rain must fall.

Dynky

Hier een akoestisch spanplafond waarachter over de volledige ruimte een laag van 40mm Akotherm zit + 9cm plenum.

Verder nog 4 zelf samengestelde akoestische wallframes van 10cm dikte (elk 4m40 lang bij 90cm), waarin ook 6 surrounds onzichtbaar gemonteerd zitten, zoals op één vd foto's te zien is tijdens de montagefase van die laatste.

In die frames zit grofweg 60% absorptie (wederom Akotherm) en 40% diffusie.

ook commercieel actief.

Knosti de Platenwasser

Citaat van: audiovorden op 10 juli 2020, 19:26:55
Citaat van: Knosti de Platenwasser op 10 juli 2020, 19:07:20

[/qu3ote]
Zelf bouwen kan ook maar ik ben niet zo handig. Ik heb contact met Peter de Bruyn van Acoustic Dimension. Die heeft ze wel zelf gebouwd. Op basis van een bouwtekening van jou. Misschien wil hij ze ook wel voor mij bouwen.

Succes! Hij weet nu in elk geval hoeveel werk het is... ;)

Knosti de Platenwasser

Citaat van: Mmuetst op 10 juli 2020, 19:42:00@audiovorden kijk eens naar dit filmpje....oude handdoeken schijnen geweldige dempende factor te hebben.

Diffusers worden niet toegepast om absorptie te genereren...