• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

audio signaal te sterk

Gestart door Bob van Dongen, 19 juli 2020, 22:37:54

Vorige topic - Volgende topic

Bob van Dongen

Ik gebruik de VIDEO ingang van mijn tuner versterker al een tijdje voor mijn Chromecast audio. Werkt ok.

Net overgestapt naar KPN en wil nu de audio uitgang van de TV-ontvanger(alleen radiozenders) aansluiten op mijn versterker. Alleen PHONO ingang nog beschikbaar. Signaal is niet regelbaar en te sterk.
VIDEO ingang is ok, maar is al in gebruik.
Ik kan de Chromecadt aansluiten op de PHONO ingang en het volume op ca10% zetten. Maar ik wil risico vermijden dat volume te hoog staat na gebruik koptelefoon. Dus liever niet.

Ik zie 2 opties:
Extra kastje met schakelaar en uitgang aansluiten op VIDEO ingang

Eén van de signalen verzwakken met 2 weerstanden.

Wat is jullie advies

Rubble

Niet op de phono ingang in ieder geval. In de interne phono pre zit een RIAA correctie voor platen, maar dat wil je niet bij andere bronnen.

Een schakel kastje is een prima oplossing. Ik heb er ooit een bij Conrad gekocht.
"We sleep in separate rooms, we have dinner apart, we take separate vacations - we're doing everything we can to keep our marriage together."

Rodney Dangerfield

Sytse Fliege

Niet alleen RIAA, maar ook een extra (voor)versterker, vandaar dat het signaal te sterk is.

Heb je geen tape ingangen meer? Die kan je ook gebruiken. Daar heb je doorgaans twee smaken van, playback / in en out / rec out, de eerste kan ook gebruikt worden voor externe apparaten.



Ach, kikker toch op!

Heintje

Wat is het typenummer van je tuner versterker? Dan kijken we even mee....

karma

Heb je geen korte verloopkabeltjes om twee apparaten op één ingang te plaatsen. Kan volgens mij geen kwaad alleen niet allebei de bronnen gelijktijdig aanzetten anders wordt het een rommeltje 😛

Heintje

De geluidskwaliteit lijdt echter wel onder die oplossing, doordat de gebruikte ingang van de tuner versterker last heeft van twéé impedanties.

karma

Ok dat wordt hem dan niet helaas.

Rogers Hifi

Omgekeerde riaa ertussen met eventueel een spanningsdeler.

Google gewoon op inverse riaa.

Heintje

Citaat van: Heintje op 20 juli 2020, 10:47:16Wat is het typenummer van je tuner versterker? Dan kijken we even mee....

Advies geven over een blijvend onduidelijke situatie leidt helaas tot niets.

Regenpak

Ja, onze n00b is alweer vergeten dat-ie iets had gepost.

Tjerk
It's been Monday all week long!