• Welkom bij Audiofreaksforum, Audio, Hifi, Luidsprekers, Buizen. Graag inloggen of registreren.
 

Bocama met probleem

Gestart door SystemII, 25 juli 2020, 19:43:26

Vorige topic - Volgende topic

SystemII

Ik heb een gemodificeerde Bocama/Lafayette en gebruik deze al heel veel jaren.
Ineens een probleem, na het vervangen van alle elco's, c's en weerstanden is er een probleem. Als ik hem inschakel en wacht tot hij gebruiksklaar is, zet er audio op dan klappert het linker-kanaal. Alles 50 keer gecontroleerd, nagemeten en nagekeken en alles is 100% goed aangesloten (ben ook geen sufferd als het hier om gaat). Als ik een meetpen op pootje 7 zet en aan de andere kant helemaal nergens, dan ik het kraken/klapperen helemaal weg en kan ik de versterker voluit zetten, haal ik de pen weg dan begint het allemaal weer.

De waardes van weerstanden en condensators zijn absoluut goed, ook dat heb ik wel 50 keer nagekeken.

Als ik van de voorste rij er één buis (EL84) per kanaal uithaal (het zijn er 2 per kanaal) gaat het licht brommen maar ik kan wel weer draaien ermee. Gebruik ik de voorste rij alleen dan knettert het weer.

Ik ben echt helemaal leeg wat dat aangaat. Ik heb alles geprobeerd maar niks werkt.

Wie kan mij helpen en weet waar ik het over heb?
Alvast bedankt.

Linkeloetje

Citaat van: SystemII op 25 juli 2020, 19:43:26Ik heb een gemodificeerde Bocama/Lafayette en gebruik deze al heel veel jaren.
Ineens een probleem, na het vervangen van alle elco's, c's en weerstanden is er een probleem. Als ik hem inschakel en wacht tot hij gebruiksklaar is, zet er audio op dan klappert het linker-kanaal. Alles 50 keer gecontroleerd, nagemeten en nagekeken en alles is 100% goed aangesloten (ben ook geen sufferd als het hier om gaat). Als ik een meetpen op pootje 7 zet en aan de andere kant helemaal nergens, dan ik het kraken/klapperen helemaal weg en kan ik de versterker voluit zetten, haal ik de pen weg dan begint het allemaal weer.

De waardes van weerstanden en condensators zijn absoluut goed, ook dat heb ik wel 50 keer nagekeken.

Als ik van de voorste rij er één buis (EL84) per kanaal uithaal (het zijn er 2 per kanaal) gaat het licht brommen maar ik kan wel weer draaien ermee. Gebruik ik de voorste rij alleen dan knettert het weer.

Ik ben echt helemaal leeg wat dat aangaat. Ik heb alles geprobeerd maar niks werkt.

Wie kan mij helpen en weet waar ik het over heb?
Alvast bedankt.
Zo te horen he genereren, anders kan ik het testsnoertje niet verklaren. Heb je iets wezenlijks in de opbouw veranderd? Bijvoorbeeld condensatoren op een iets andere plaats( ruimtelijk gezien) gezet dan de oorspronkelijke plaats? Mocht dat niet het geval zijn, probeer dan eens wat een condensator van pak m beet 68 pf van anode naar kathode of naar aarde doet. Wel een hoogspanningstype nemen!!

Regenpak

Wat is "klapperen"? Welk "pootje 7" raak je aan? Welke Boca is dit eigenlijk? Heb je multimeter/scoop of ben je vrolijk (met de nadruk op "lijk") componenten gaan vervangen zonder voor en na te meten? Was er een probleem dat verholpen moest worden? Je lijkt in ieder geval een multimeter te hebben. Metingen?

Tjerk
It's been Monday all week long!

SystemII

9 augustus 2020, 20:16:52 #3 Laatste wijziging: 9 augustus 2020, 20:25:40 door SystemII
Het is alweer even geleden dat ik deze vraag stelde. Ik ben helemaal vergeten te melden dat de storing al opgelost is.
De versterker stond te oscilleren omdat ik de bedrading niet via de juiste wegen had geleid. Het blijkt dat de bedrading van de anode nogal zorgvuldig geleid moet worden en niet bijvoorbeeld door het audiosignaal moet lopen etc.

Alles nu wel goed geregeld en het werkt gelukkig weer helemaal.

Bedankt voor het reageren hier.